Hei,

Olen purkanut alas vanhan kellariseinän, jossa oli käytetty puukoolauksia, lastulevyä ja lasikuitutapettia. Tapetti oli alkanut irrota, joten katsoin, että on helpoin purkaa kaikki ja tehdä se kunnolla. Lisäksi on mahdotonta poistaa tapettia paikoista, joissa se ei ole irronnut.

Joten olen ajatellut käyttää teräskoolauksia ja kipsilevyä, jossa on tuuletusrako ylhäällä ja alhaalla.

Nyt ongelmaani. Seinän takapuoli oli todella ruma. Paljon rappausta on irronnut kevytbetonista, koska seinä on painunut hieman sisäänpäin, todennäköisesti kovan täytön jälkeen salaojituksen yhteydessä.

Kevytbetonilohkojen välissä on melko suuria aukkoja, joten haluaisin mieluiten rapata sen uudelleen. Mutta koska seinän rappaaminen on aika hankalaa ja vaikeaa, joku neuvoi käyttämään kipsiä, koska se tarttuu paljon paremmin. Sen ei tarvitse näyttää kauniilta, koska ajattelin kuitenkin peittää seinän kipsilevyillä. Mutta voiko kipsillä rappaaminen aiheuttaa ongelmia jollain tavalla? Että seinästä tulee tiiviimpi kuin jos käytetään rappausta.

• Kellariseinä purettuna, paljastetut palikat, joissa näkyy halkeamia ja epätasaisuuksia. Seinässä kaksi pystysuoraa puurunkoa.
Hei!
Tervetuloa foorumille!

Neuvoni on selvittää, miksi rappaus on irronnut? Johtuuko se kosteudesta? Onko salaojitus puutteellinen jne.....?
Ensin pois puukehikot heti! ! !
Joko rappaat seinän perinteisellä tavalla....
Tai sitten tasoitat Finja'sin seinätasoitteella "360 vägg rot".
Olen tehnyt tämän itse, erittäin hyviä tuloksia. Finja'si tasoite on diffuusioavoimen tuote, joten se antaa kellariseinäsi hengittää hyvin. En ole nähnyt ongelmia siihen seinään, jonka tasoitin. Ja siitä on noin 1 vuosi ja 4 kuukautta sitten, kun tasoitin.
Onnea matkaan! :)

Jo olen jo poistanut kaikki puureiät. Aion korvata ne 70 mm metallirungoilla. Ja syy siihen, että rappaus on irronnut, on luultavasti se, että maata on tiivistetty liian kovaksi, kun taloa ojitettiin vuonna 1990, joten seinä pullistuu heikosti sisäänpäin. Voi olla, että seinä oli vähän kosteampi ennen uutta ojitusta. Lisäksi seinässä on ollut jonkinlainen matto. Ainoa, mitä oli jäljellä, oli nukka ja liima.

Mutta nyt seinä on kuiva. Yksikään puureiistä, jotka siinä olivat, ei ollut värjäytynyt, ja vain yksi tai kaksi ruuvia oli ruosteinen. Täällä oli rankkasade viime viikolla, tuli niin paljon, että nurmikolla oli vesilätäköitä. Silloin kulma oli vähän kostea kevytsorassa. Mutta uskon, että ojitus toimii hyvin.

Tuntuu aika turhalta rapata seinää uudelleen, kun sitä ei kuitenkaan tulla näkemään. Mitä olen ymmärtänyt, niin rappaus on vain kosmeettinen.

Ei ole mitään taikatemppua puhdistaa! ;) Käytä ihan tavallista sementtilaastia C tai kipsilaastia. Jälkimmäinen on selvästi kalliimpaa, mutta hieman helpompaa käsitellä. Uskon, että voi säästää paljon rahaa OPETTELLA puhdistamaan! Lisäksi on enemmän tyytyväisyyden aihetta, kun se on valmis... Neuvoni on: Uskalla tehdä vähän virheitä! Katso verkosta ja kirjoista, miten toimia! Laasti vahvistaa myös seinää hieman. Jos sinulla on rappausseiniä, mitään pystypuita ei mätäne.:)

Kipsilaasti ei ole täysin sopiva kellarien ulkoseinille, joihin kohdistuu kosteuden lisäystä.

Milkshaken
tekin meidän kellarissa niin, että poistin orgaaniset, puurimat ja kipsilevyt sekä eristeet...
Taustalla oli vain ruma rapattu ja maalattu betoniseinä.
Käytin kipsisideainetta, tasoitin noin 0,5-10 mm ja harjasin pinnan saadakseni hieman rakennetta. Sen jälkeen maalasin ulkokäyttöön tarkoitetulla pohjamaalilla... Tuli todella hieno, eikä toistaiseksi näy mitään mahdollisesta kosteudesta johtuvaa läpilyöntiä. Kellari on noin 170 cm maan alla, loput 35 cm maan yläpuolella.

jon_h sanoi:
Kipsilaasti ei ole täysin sopiva ulkoseinille kellarissa, joissa esiintyy työntyvää kosteutta.
Hyvä tietää! (Itse rappasin kellarini laastilla C.....)

jon_h sanoi:
Kipsirappaus ei ole täysin sopiva ulkoseinille kellarissa, joissa esiintyy kosteutta.
Mutta miksi, mureneeko kipsi vai onko se liian tiivis? Seinän rappaaminen sen sijaan, että tekisin lisäkehyksen, ei ole vaihtoehto, koska vanha seinä tehtiin ennen lattiaa. Tämä tarkoittaa, että pelkällä rappauksella lattia loppuisi kymmenen senttimetriä ennen seinää. Joten mietin vain toiminnallisista syistä tehdä jotain rappauksen suhteen. Ja mitä olen kuullut, rappaaminen on melkoisen sotkuista, ja puolet rapasta päätyy lattialle. Mutta minulla on säkki rappaus C:tä. Joten ehkä minun pitäisi kokeilla yhtä aluetta nähdäkseni, toimiiko se. Voiko vanhan rappauksen ja maalijäämien antaa olla paikallaan? vai pitääkö minun puhdistaa koko seinä?

Gipillä ei ole loistavaa kosteudenkestävyyttä. En oikeastaan tiedä paljoakaan enemmän kuin sen.

Olisin käyttänyt sementtipohjaista rappausta tai Finjan väggrot:ia, kuten joku muu vinkkaa. Jälkimmäinen on erittäin helppokäyttöinen.

Olin voinut tyytyä maalattuihin rapattuihin seiniin. Mutta silloin minun täytyisi tyhjentää lämmitysjärjestelmä ja uudistaa patterit. Lisäksi seinä pullistuu melko paljon, joten rappaus olisi 4 cm paksumpi ylhäällä ja alhaalla seinässä.

Mutta takaisin alkuperäiseen kysymykseeni. Onko rappaus välttämätön. Voinko jättää seinän niin kuin se on ja rakentaa sen kipsillä? Vai onko rappauksella jokin muu tarkoitus sen lisäksi, että se on tyylikkäämpi kuin kevytbetonilohkot?
Mitä muurari veloittaisi 30m² rappauksesta? Se kertoo yleensä melko paljon siitä, kuinka paljon työtä se vaatii.

Mitä olen ymmärtänyt, niin rappaus vahvistaa seinää, mikä kuulostaa järkevältä.

Pohdin, lasketaanko tämä piileväksi virheeksi. Seinähän pullistuu sisään useita senttimetrejä keskeltä.

Antracit sanoi:
Mietin hieman, luokitellaanko tämä piileväksi virheeksi. Seinä pullistuu useita senttimetrejä keskikohdasta
Koska se näkyi ulkopuolelta, se ei voi koskaan olla piilevä virhe.

Nyt olen todella mietteliäs. Olemme juuri saattaneet valmiiksi kaakeloidun kodinhoitohuoneen kellarissa. Seinä oli rapattu aiemmin, mutta se oli alkanut irrota sieltä täältä, ja se oli vino ja pullistui vähän sieltä täältä. "meidän" laatoittajamme tasoitti seinät kipsillä saadakseen ne suoriksi. Myös ulkoseinän. Eikö hänen olisi pitänyt tehdä sitä??

Ei, hänen ei olisi pitänyt tehdä niin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.