2 373 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Tarvitsen vastauksen hyvin yksinkertaiseen kysymykseen valuamisesta
Hei kaikki,
Tarvitsen apua yksinkertaiseen kysymykseen valetuksesta, mutta en tiedä itse vastausta.
Olen nyt valamassa koristeellisia "betoni" laattoja, joita olen tehnyt monta kertaa aiemmin.
Valan nämä lasikuitumassaan, jotta voin tehdä niistä ohuempia ja näin vähentää painoa.
Koska laatoilla on hieman kantavaa ominaisuutta, olen aiemmissa valetuksissa pitänyt ne muotissa mahdollisimman pitkään saadakseni niistä mahdollisimman vahvoja. Olen siis pitänyt niitä muotissa 7 päivää ja myös kastellut niitä 7 päivää muovin alla kosteuden säilyttämiseksi. Tämä koska olen kuullut, että mitä hitaammin ne kuivuvat, sitä vahvempia niistä tulee.
Nyt minun tulee kuitenkin valaa melko suuri määrä näitä laattoja, ja minun täytyy saada ne muoteista mahdollisimman nopeasti ILMAN että menetän laatua ja laatan kestävyyttä.
Kysymykseni on siten seuraava:
Saisinko yhtä hyvän kestävyyden laatoille, jos otan ne muoteista 3 päivän jälkeen, MUTTA jatkan niiden kastelua ja pidän ne muovissa 7 päivää?
Ero on siis siinä, että ottaisin ne muoteista 3 päivän jälkeen, mutta jatkaisin niiden kastelua. Toisin sanoen, kuinka tärkeää on, että ne ovat muotissa yli 3 päivää, edellyttäen, että ne ovat riittävän kovia poistettavaksi 3 päivän jälkeen. Onko muotilla edes mitään merkitystä ensimmäisten 3 päivän jälkeen?
Toivon, että ymmärrätte, mitä tarkoitan, en tiedä ilmaisenko itseäni kömpelösti. Mutta jos voin ottaa ne muoteista 3 päivän jälkeen ja kuten sanottu, jatkaa niiden kastelua ja muovittamista 7 päivää, voisin sitten asettaa ne seinää vasten ja vapauttaa lattiapinta-alaa, jonka voisin sitten käyttää toisen laatan valetukseen.
Suuri kiitos etukäteen. Kaikki vastaukset ovat tervetulleita!
e.
Tarvitsen apua yksinkertaiseen kysymykseen valetuksesta, mutta en tiedä itse vastausta.
Olen nyt valamassa koristeellisia "betoni" laattoja, joita olen tehnyt monta kertaa aiemmin.
Valan nämä lasikuitumassaan, jotta voin tehdä niistä ohuempia ja näin vähentää painoa.
Koska laatoilla on hieman kantavaa ominaisuutta, olen aiemmissa valetuksissa pitänyt ne muotissa mahdollisimman pitkään saadakseni niistä mahdollisimman vahvoja. Olen siis pitänyt niitä muotissa 7 päivää ja myös kastellut niitä 7 päivää muovin alla kosteuden säilyttämiseksi. Tämä koska olen kuullut, että mitä hitaammin ne kuivuvat, sitä vahvempia niistä tulee.
Nyt minun tulee kuitenkin valaa melko suuri määrä näitä laattoja, ja minun täytyy saada ne muoteista mahdollisimman nopeasti ILMAN että menetän laatua ja laatan kestävyyttä.
Kysymykseni on siten seuraava:
Saisinko yhtä hyvän kestävyyden laatoille, jos otan ne muoteista 3 päivän jälkeen, MUTTA jatkan niiden kastelua ja pidän ne muovissa 7 päivää?
Ero on siis siinä, että ottaisin ne muoteista 3 päivän jälkeen, mutta jatkaisin niiden kastelua. Toisin sanoen, kuinka tärkeää on, että ne ovat muotissa yli 3 päivää, edellyttäen, että ne ovat riittävän kovia poistettavaksi 3 päivän jälkeen. Onko muotilla edes mitään merkitystä ensimmäisten 3 päivän jälkeen?
Toivon, että ymmärrätte, mitä tarkoitan, en tiedä ilmaisenko itseäni kömpelösti. Mutta jos voin ottaa ne muoteista 3 päivän jälkeen ja kuten sanottu, jatkaa niiden kastelua ja muovittamista 7 päivää, voisin sitten asettaa ne seinää vasten ja vapauttaa lattiapinta-alaa, jonka voisin sitten käyttää toisen laatan valetukseen.
Suuri kiitos etukäteen. Kaikki vastaukset ovat tervetulleita!
e.
Levyt eivät kovetu hitaammin tällä tavalla. Kovettumista ja lujuudenkehitystä vaikuttaa ensisijaisesti lämpötila. Lujuus kasvaa eniten kovettumisajan alussa ja sitten hiipuu. Betonilla tulee olla riittävästi vettä tämän prosessin aikana. Jos haluat, että levyt valmistuvat nopeammin, sinun tulisi nostaa tilan lämpötilaa, mutta silti pitää ne kosteina. Levyjä voi jopa säilyttää vesialtaassa!Koska laatoilla on vähän kantavuutta, olen aiemmissa valuksissa päättänyt pitää ne muotissa mahdollisimman pitkään saadakseni ne mahdollisimman vahviksi. Olen siis pitänyt ne muotissa 7 päivää ja kastellut niitä 7 päivää muovin alla, jotta kosteus säilyisi niissä. Tämä siksi, että olen kuullut, että mitä hitaammin ne kovettuvat, sitä vahvemmiksi ne tulevat.
Yksinkertaisin tapa nähdä, voiko ne poistaa muotista aikaisemmin, on yksinkertaisesti kokeilla.
Jos sinulla on sopiva muotti ja lisäksi lasikuituvahvistus, uskon että ne voidaan ottaa ulos vielä aikaisemmin kuin 3 päivän jälkeen.
Yksi tapa on käyttää kehysmuottia, joka makaa (mutta ei ole kiinnitetty) levyllä (esim. pellistä, vanerista tai lastulevystä). Näin voit valaa monta levyä samanaikaisesti useilla levyillä siirtämällä kehystä niiden välillä heti, kun betoni on asettunut.
Se vaikuttaa kirkkaalta idealta... harmi, että laatat on valettava eri kokoisina projektia varten.
Mutta kovettumisesta puhuttaessa, voiko siis sanoa, että muotilla ei ole MITÄÄN tehtävää ensimmäisten 2-3 päivän jälkeen? Yksinkertaisesti, heti kun ne voi ottaa pois muotista, niin ne VOIDAAN tehdä ilman, että menetetään lujuutta, edellyttäen että ne pidetään kosteina jne.?
Olenko ymmärtänyt sinut oikein? Se on siinä tapauksessa erittäin hyviä uutisia!
Terveisin
e.
Mutta kovettumisesta puhuttaessa, voiko siis sanoa, että muotilla ei ole MITÄÄN tehtävää ensimmäisten 2-3 päivän jälkeen? Yksinkertaisesti, heti kun ne voi ottaa pois muotista, niin ne VOIDAAN tehdä ilman, että menetetään lujuutta, edellyttäen että ne pidetään kosteina jne.?
Olenko ymmärtänyt sinut oikein? Se on siinä tapauksessa erittäin hyviä uutisia!
Terveisin
e.
Näin on. Muottia ei tarvita, mutta niitä olisi pidettävä kosteina.Emilestjernlof sanoi:Mutta koskien kovettumista, voiko siis sanoa, että muotilla ei ole MITÄÄN tehtävää ensimmäisten 2-3 päivän jälkeen? Yksinkertaisesti, heti kun voi ottaa muotin pois, voi sen tehdä eikä se HEIKENNÄ voimaa edellyttäen, että niitä pidetään kosteina jne.?
Ymmärsinkö oikein? Se on siinä tapauksessa erittäin hyviä uutisia!
Terveisin
e.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Jos sinulla ei ole liikaa vettä betonissa, sinun pitäisi pystyä valamaan kaksi kertaa päivässä, jos käytät kuvattua "kakkuvuokaa".
Ammattilaiset (betonielementtiteollisuus) ottavat muotin pois melkein heti, mutta heillä on hyvä betoni.
Mutta kastellaan lämpötilan pitämiseksi alhaalla.
Protte
Ammattilaiset (betonielementtiteollisuus) ottavat muotin pois melkein heti, mutta heillä on hyvä betoni.
Mutta kastellaan lämpötilan pitämiseksi alhaalla.
Protte
Tuo betoni on maapohjaista. Eli betoni, josta ei juurikaan likaannu, jos puristaa siitä pallon käsiin. Vertaa hiekkakakkujen rakentamiseen lasten hiekkalaatikossa. Jos hiekka on liian kuivaa, sitä ei voi muotoilla, ja jos se on liian märkää, se valuu. Lisäksi betonia täristetään ja puristetaan erittäin korkealla paineella. Olen työskennellyt jonkin verran betonituotteiden tehtaalla, ja siellä muotoilimme muutamaa sekuntia värinän ja puristuksen jälkeen. Seuraavana päivänä voimme pinota tuotteet lavoille. Joissain tapauksissa pystyimme käsittelemään tuotteita noin 16 tunnin kuluttua.prototypen sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi