Hei!
ON melkein mahdotonta antaa 100% tarkkaa vastausta olematta paikan päällä ...
Mutta kesämökilläni minulla oli aiemmin avotakka perinteisellä savupiipulla. Kun minun piti vaihtaa se Morsö-valurautakamiiniksi, ensimmäinen ajatukseni oli vetää sisäinen putki olemassa olevaan muurattuun savupiippuun.
Käsityöläinen, jonka palkkasin, sai minut heti ajattelemaan paremmin, kunnostamalla olemassa olevan savupiipun. Hän muurasi uudelleen viimeiset 1,5 metriä, teki jonkinlaisen sisäisen tiivistyksen koko piipussa, lopputulos oli täydellinen. Etu olemassa olevan piipun säilyttämisessä on se, että se lämpenee aina, kun poltat tulta, mikä poistaa kosteuden siitä ja antaa sille moninkertaisen eliniän.
Lisäksi hän ehdotti, että kun puran olemassa olevan avotakan, säilytetään itse tulipesä (alapuoli), laitetaan sitten pelti sen päälle ja asetetaan kamiini pellille. Kamiini tuli siten korkeammalle, mikä antaa paljon paremman tunteen tuleen.
Joten ... ota yhteyttä hyvään kamiiniasentajaan ja pyydä ehdotuksia ratkaisuihin
Tutki, seisooko piippu savupiipussa vai takan päällä. Toivottavasti se on ensimmäinen ratkaisu. Jos se on jälkimmäinen, piippu on tuettava kunnolla ennen takan purkamista. Sanoisin, että tarvitaan asiantunteva muurari.
Undersök om skorstenen står på murstocken eller på spisen.
Absolut, jag glömde den "detaljen". Jag hade turen att den vilade direkt på grunden under, så inga konstigheter där.
Men en sakkunnig murare kan säkert föreslå bra lösningar beroende på hur det ser ut
Hei!
ON melkein mahdotonta antaa 100% oikeaa vastausta ilman, että on ollut paikan päällä ...
Mutta kesämökilläni minulla oli aiemmin avotakka perinteisellä savuhormilla. Kun aioin vaihtaa sen Morsö-valurautakamiiniksi, ensimmäinen ajatukseni oli vetää sisäinen putki olemassa olevaan muurattuun savupiippuun.
Se oli niin, miten ajattelin, että voisi tehdä. Haluan vain selventää, että tällaisen haluan:
Joten haluan poistaa kaiken, mikä on sisällä. Sisäosa on vaihdettu aikaisemmin, joten muurattu savupiippu seisoo koko sisätilassa olevan möhkäleen päällä.
Mutta ajattelin, että voisi poistaa yhden rivin tiiliä ullakolla ja kiinnittää sen tukipuihin niin, että se lepää niiden päällä..
Silloin lähestyt tilannetta, jossa saattaa olla parempi/helppoa purkaa koko savupiippu ja asentaa uusi metallinen savupiippu.
Se on paljon massaa, jota ullakon lattia saa kantaa, tarvitsee todennäköisesti vakavan lujuuslaskelman, sekä paloviranomaisen hyväksynnän. Luulet melkein, että vaaditaan paloluokiteltuja teräspalkkeja siihen rakenteeseen ... mutta siinä saat kysyä niiltä, jotka päättävät
Nyt en oikein ymmärrä. Seisooko savupiippu hellan päällä kuitenkin? Siinä tapauksessa olen samaa mieltä yllä olevan viestin kanssa. Ota kuitenkin yhteyttä suunnittelijaan nähdäksesi, voidaanko se silloin ratkaista yksinkertaisemmalla tavalla.