Hei,

olen asentamassa ikkunaa, joka on 50 cm leveä, seinään, jossa on seisovia koolauksia 45*170, cc-väli 60 cm. Luonnollisesti minun täytyy siirtää toinen seisova koolaus noin 10 cm. CC-väliksi tulee siis 70 cm ikkunan ympärille. Tarvitaanko seisova koolaus ikkunan toiselle puolelle vai ovatko nämä 10 cm merkityksettömiä? Kattotuoli on hammarbandissa koolauksen yläpuolella, joka pitää siirtää. Parempi eristystä kuin koolauksia seinässä energiankulutuksen kannalta... :)

/Vallasteffo

Mikael_L
Hei, tervetuloa foorumille.

Jos haluat olla täysin varma, sinun tulisi laittaa vaihteluksi pystyyn kiinteä sääntö.
Se vie paikkaansa ylimpänä pystysääntöihin vasapalkin alla.

Sinun tapauksessasi kattotuoli on vain 10 cm päässä säännöstä, joten vasapalkki kestää ehkä voiman kuitenkin, mutta ilman lisätietoa sitä ei voi arvioida. (Ja en pystyisi arvioimaan muutenkaan, koska minulla ei ole oikeita taitoja)

Puuttuvat tiedot ovat mm. katon leveys, lumivyöhyke, kattomateriaali ja katon kaltevuus, jotta voidaan arvioida, minkä kuorman vasapalkki + mahdollinen kantava palkki joutuvat ottamaan.

Voiko sen sijaan, että käytetään pystysuuntaista säännöllä avustetusta vaihdosta hammarbandetin alla, täydentää pystyssä olevalla sääntöä ikkunan toisella puolella niin, että cc on 60, vai onko juuri hammarbandetin paine se kriittinen tekijä? Vähemmän puuta menee toki vaihtamalla. Ehdotuksia mittasuhteille siinä tapauksessa? Riittääkö 45*170 ulkoreunalla?

(Småland, betongpannat, 27 astetta, kattotuolit cc 120)

/´Vallasteffo

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.