Hei!

Uusi jäsen täällä ja myös uusi talonomistaja. Talo on 1-kerroksinen + kellari ja se on rakennettu vuonna 1967. Minulla on periaatteessa 0 kokemusta rakennusalalta, lukuun ottamatta oven sulkemista, tasoitusta ja hieman maalaamista.

Edellinen omistaja on purkanut pienen kylpyhuoneen ja varaston, joka sijaitsee keittiön vasemmalla puolella piirustuksessa, saadakseen isomman keittiön. Nyt haluamme purkaa ainakin puolet seinästä keittiön ja olohuoneen välissä saadaksemme tilaa isommalle ruokapöydälle.

En kuitenkaan oikein pääse selvyyteen siitä, onko seinä kantava vai ei. Kun katsoo keskilinjassa olevaa seinää kellarissa, tuntuu itsestään selvältä, että se on kantava, koska se kulkee keskellä ja näyttää paksummalta piirustuksessa. Se, mikä minua hämmentää, on että keittiön seinät on piirretty 1-kerroksessa sekä kellarin keskiseinä läpileikkauksessa, onko tämä tehty siksi, että näitä seiniä on tarkoitus pitää kantavina?

Olen pyytänyt rakennusteknistä kuvausta, mutta sitä ei ole saatavilla.

Kattotuoli on piirretty vapaasti kantavaksi ristikkorakenteeksi. Jos se on todellisuudessa rakennettu niin, välipohjassa ei ole kantavia väliseiniä. Kaikki pystysuuntaiset kuormat kohdistuvat silloin ulkoseiniin.

• Tykkään
samkar
  • Laddar…
fahlis fahlis sanoi:
Takatrussi on piirretty vapaasti seisovana ristikona. Jos se todella on rakennettu näin, niin kerrostasolla ei ole kantavia sisäseiniä. Kaikki pystysuora kuorma on silloin ulkoseinillä.
Kiitos viestistäsi! Minun käsitykseni on sama kuin sinun, mutta tuntuu paremmalta saada se jotakuinkin vahvistettuna joltain, joka osaa. Aion kysyä naapureilta (jotka asuvat samanlaisissa taloissa), kun muutamme sisään, onko heillä mitään tietoa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.