Y
Aion avata seinän, aion laittaa metallipalkin puuratapuille.

Mutta mietin kahta asiaa:

1. jos sisäseinän syvyys on 7cm, pitäisikö minun valita metallipalkki, joka on 7cm vai 6cm... 6cm antaa minulle paremmat mahdollisuudet pukea se puulla ja ei ole riskiä, että se työntyy esiin jossain ja tulee hankalaksi asentaa...

2. pitäisikö minun järjestää niin, että metallipalkki on pienten neliömäisten metallilevyjen päällä suoraan puuratapuiden sijaan?

Koska haluat asentaa avväxlingin, tulkitsen sen tarkoittavan kantavaa seinää? Siinä tapauksessa suosittelen vahvasti, että valitset ensin palkin, joka kestää kuorman!

Y
Se on insinööri, joka on ollut täällä ja laskenut, 6 cm leveät kestävät kaksinkertaisesti sen, mitä tarvitaan, 7 cm kestävät 3 kertaa enemmän.

Joten, kysymykseni ovat yhä voimassa. :)

Y
Metallipalkki suoraan puutukea vasten.. vai metallinpala väliin? Onkohan sillä mitään merkitystä - estää metallipalkkia leikkaamasta alas puuhun - vaikka ehkä se ei teekään niin?

Mikael_L
Onhan olemassa enimmäistukipaine. Mutta jos sinulla on 70mm tukipuut 60mm palkin alla, et varmasti ylitä enimmäistukipainetta. Nämä 70mm tukipuut eivät tietenkään kestä vääntöä yhtä hyvin, koska ne ovat alle enimmäistukipaineen 86% päätypinnasta.

Uskon, ettei pystytukien yläreunan tukipainetta normaalisti huomioida (sillä yleensä käytetään koko tai lähes koko käytettävissä olevaa pintaa). Kuitenkin päinvastoin, paine, jonka tällainen tukipuu kohdistaa kattotuoliin tai yläpuolella olevaan liimapalkkiin, on jotain, mikä täytyy tarkistaa, jotta kattotuolin pinta, joka ottaa voiman vastaan, on tarpeeksi suuri.

Kaikki tämä pitäisi kuitenkin lukea varauksella, että voin todellakin olla väärässä...
(Insinöörillä on fooruminimi, joka vihjaa, että hän voisi kertoa, olenko väärässä… ;))

Mutta luulen kuitenkin, että voit täysin rauhassa valita 60mm leveän palkin, jos jo tiedät, että palkki itsessään on tarpeeksi vahva.

Tässä ketjussa on aivan liian vähän tietoa, jotta siihen voisi turvallisesti vastata, mutta otan riskin.

Jos oletamme, että suunnittelijasi on laskenut teräspalkin, joka kestää kuorman, taipumavaatimukset jne., ja että hän on myös varmistanut, että puutuki 45x70(?) kestää kuorman ilman, että se murtuu, niin teräksen ja päätypuun välinen kosketuspaine ei yleensä ole ongelma.

Se, mistä olen eniten huolissani, on minkälaista välitystä puhumme - 70 mm puutukien ja levyjen sisäseinä on harvoin kantava, ja jos niin on, se on yleensä kannattelemassa pienempiä kuormia esim. kipsilevykattoa tai vastaavaa. Voitko kertoa vähän enemmän siitä, miltä se näyttää? Onko kyseessä ehkä massiivinen lankkuseinä? Mikä on uuden palkin jänneväli? Mitä sen on tarkoitus kantaa? Minkä tyyppinen teräspalkki se on?

/Insinööri

Y
Puuratsasääntö: 90x70
Avaus: 2,3 metriä

En jaksa kirjoittaa kaikkia kaavoja mutta "R = 13 kN" "Md =7kNm"

Piirroksen mukaan talon leveys on jaettu 36 & 41, mutta mitä numerot tarkoittavat, en muista.

I-palkki...
* IPE 140 s275 kestää 20kNm metallimyyjällä oli tänään s355 joka kesti enemmän.
* IPE 120 s355 kestää 18kNm.

Metallipalkin paino oli verrattavissa yhden tai kahden ämpärin vettä.
Kurtistumiskerroin oli pienempi kuin puun...hän mainitsi arvot mutta en koskaan kirjoittanut niitä ylös.

Seinä on väliseinä keittiön ja olohuoneen välillä toisessa päädyssä.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.