Hei,

Olemme rakentamassa taloa ja tällä hetkellä on meneillään pohjaratkaisun ja kaikkien yksityiskohtien suunnittelu...
Meillä tulee olemaan takka (kuten kaikilla muillakin) talossamme ja pohdimme hieman sen sijoittelua. Meillä tulee olemaan olohuone/keittiö/ruokailutila suhteellisen avoimella pohjaratkaisulla. Siellä on myös saksikatto, joka on avoinna harjaan asti. Harjan kohdalla tulee olemaan liimapuupalkki.

Tässä suuressa huoneessa tulee olemaan korkeat ikkunapaneelit, joiden välinen seinäpinta on täydellisesti soveltuva takan sijoittamiseen. (harjan keskellä). Ongelma on siinä, pitäisikö meidän sijoittaa takka muutaman metrin keskeltä sivuun, jotta savupiipun voi sijoittaa SUORAAN ylös katon läpi. Vai pitäisikö takka sijoittaa keskelle ja savupiippua sitten jotenkin kallistaa? Tuntuu siltä, että jos takka sijoitetaan sivuun, se ei ole symmetrinen ja näyttää todella typerältä. Mutta jos takka sijoitetaan keskelle, savupiipusta tulee vino. En tiedä mikä olisi paras ratkaisu? Millaisia kulmia savupiipuissa yleensä on?

Rakennuksen julkisivu, jossa näkyy suuri ikkuna, harjakatto ja oikealle sijoitettu ovi. Katonharjan päällä on savupiippu.

Pohjapiirros, jossa on avoin olohuone, keittiö ja ruokailutila. Takka on suunniteltu keskeisesti, mutta sen sijainti mietityttää.
 
  • Tykkään
Wirran
  • Laddar…
Ei kukaan ? :(
 
Rent spontaanisti tuntuu siltä, että asettaisin sen keskelle ja ottaisin kulman savupiipusta korkealta (jotta se ei olisi niin silmiinpistävä). Tämä edellyttää, että kyseessä on takka, josta näkee tulen kaikista kulmista, jotta tunnelma on hyvä riippumatta siitä, istutko ruokapöydän ääressä tai sohvalla, muuten se voidaan sijoittaa esimerkiksi ulkokulmaan. Edit: Sen voi myös sijoittaa seinälle television kanssa, jolloin se todennäköisesti siirtyy liimapuupalkkiin nähden, jotta voidaan käyttää suoraa savupiippua.
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

Olin päättänyt laittaa sen luonnoksen mukaisesti ja kääntänyt savupiipun esim. kahdella 45 asteen kulmalla.
 
Minäkin äänestän vinotun savupiipun puolesta!
 
Hei
Olemme täsmälleen samassa tilanteessa tänään. Miten teitte? Onko sinulla kuvia? On vaikea kuvitella, miltä näyttää, kun savupiippu on vinossa vain toisella puolella...
Olen erittäin kiitollinen vastauksesta!

/Figge
 
Täytyykö teillä olla liimapuupalkki?
Jos talo ei ole kovin leveä, sen voi ehkä ratkaista bumerangtukirakenteilla.
 
Se mikä aiheuttaa ongelmia meille on se, että meillä pitää olla ikkunat harjaan asti, jotka seuraavat samaa linjaa kuin ulkokatto. On mahdollista saada kamiina keskelle harjaa, mutta silloin ikkunat näyttävät ihan hulluilta. Joten toivomme, että olette tehneet tyylikkään ratkaisun, jota voimme jäljitellä :) me haluamme sen mieluiten ikkunoiden väliin.
 
Teimme todella tyylikkään ratkaisun, emme laittaneet lainkaan takkaa! 👍🏻😄 Valmistelimme vain sitä varten..... priorisoimme yksinkertaisesti muita asioita niillä rahoilla.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.