Kesämökillä nukumme 80-luvulla rakennetussa aittarakennuksessa, jossa ei ole lainkaan ilmanvaihtoa. Nyt mietin, jos voisin itse tehdä sinne ilmanvaihtoaukon, jotta nukkuisimme paremmin.

Pystyykö amatööri kuten minä tekemään jotain sellaista? Jos pystyy, mitä työkaluja ja materiaaleja tarvitsen?

S
kyllä. sinä selviät siitä. minkälaisen ilmanvaihdon olet ajatellut asentaa?

reikäsaha. monitoimisaha, pistosaha. riippuen siitä, mitä haluat asentaa

Per Eskilsson sanoi:
Kesämökissä nukumme 80-luvulla rakennetussa "friggebodissa", jossa ei ole lainkaan ilmanvaihtoa. Nyt mietin, voisinko itse tehdä sinne ilmanvaihtoaukkoa niin, että nukumme paremmin.

Onnistuukohan tällainen asia amatööriltä kuin minä? Jos onnistuu, mitä työkaluja ja materiaaleja tarvitsen?
Joo, se hoituu. Osta pora, joka on yhtä pitkä kuin talon paksuus (6-8 mm), merkitse paikka, johon venttiili tulee, ja poraa läpi poran kanssa. Nyt sinulla on hyvä keskus, ota sitten reikäsaha ja poraa isompi reikä, asenna sitten venttiili. Pientä tiivistystä saattaa myös tarvita. Kaikki tarvikkeet, mukaan lukien tuloilmaventtiilit, voit ostaa esimerkiksi Bauhausista tai vastaavasta liikkeestä. Vaikeustaso 1/10, aika 15 minuuttia.

• Tykkään
Jonas1130
  • Laddar…
S
Robert63 sanoi:
Kyllä, siitä selviät. Osta pora, joka on yhtä pitkä kuin seinä on paksu (6-8 mm), merkitse paikka, johon venttiili tulee ja poraa läpi. Nyt sinulla on hyvä keskipiste, ota sitten reikäsaha ja poraa suurempi reikä, asenna sitten venttiili. Vähän tiivistettä saatat tarvita myös. Kaikki tarvikkeet, mukaan lukien tuloilmaventtiilit, voit ostaa esimerkiksi Bauhausista tai vastaavasta. Vaikeusaste 1/10, aikaa 15 minuuttia.
tulee pitkä pora. :thumbup:
pakko olla seinän paksuus :wow:

• Tykkään
Robert63
  • Laddar…
Oletan, että poraan sisältä ulos?
Pitäisikö reiän olla keskellä vai nurkassa?

S
Per Eskilsson sanoi:
Oletan, että poraan sisäpuolelta ulospäin?
Pitäisikö reiän olla keskellä vai kulmassa?
mielestäni reiät ovat huomaamattomampia kulmissa.
kyllä niitä on pitkiä reikäsahoja. mutta niitä voi löytyä vuokralle.
muuten se on normaali reikäsaha ja sahaa erissä

Yritä löytää paikka, jossa ei ole pystytolppia. Poraa sitten toiseen kulmaan reikä, joka on riittävän suuri pistosahan terän sisään saamiseksi. Sitten sahaat tarvitsemasi aukon. Poista siksi eristys ja poraa vastaava reikä ulkopuolelle ja käytä pistosahaa ulkopuolelta. Jos kyseessä on hirsirunko, on tietysti vähän enemmän poistettavaa.

Per Eskilsson sanoi:
Kesämökillä nukumme 80-luvulla rakennetussa leikkimökissä, josta puuttuu täysin ilmanvaihto. Mietin nyt, voisinko itse tehdä ventilaatioaukon sinne, jotta nukkuisimme paremmin.

Pystyykö maallikko kuten minä tekemään jotain sellaista? Jos pystyy, mitä työkaluja ja materiaaleja tarvitsen?
Olen asentanut useita Fresh-venttiilejä, eikä niissä ole suuria vaikeuksia. Olet jo saanut vinkkejä työkaluista/tarvikkeista. Voin lisätä:
1. Sijoita ikkunan viereen, korkealle (lukee venttiilin ohjeissa).
2. Tarkista, missä kohtaa sinulla on palkit.
3. Jos poraat sisältäpäin, reiän pitäisi kallistua hieman alaspäin. Jos venttiiliin pääsee kosteutta, se valuu ulos sen sijaan, että menisi huoneeseen.

• Tykkään
Jonas1130
  • Laddar…
Ja jos siellä tuulee paljon, osta äänieristetty venttiili!

Erittäin helppo asentaa puuseinään, mutta varo tukirakenteita, et halua katkaista tukipalkkia!
Osta hieman laadukkaampi kiinteä reikäsaha (ei sellainen, jossa on eri kokoja yhdessä levyllä), ja sitten löydät asennusohjeet venttiilin laatikosta.

• Tykkään
Wadenvik
  • Laddar…
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista. Lupaan raportoida miten menee.

Raportoi mielellään kuvien kanssa!

Itselläni on 3-5 venttiiliä, jotka pitäisi asentaa taloon.

Terveisin, Erik

S
JaJsEn sanoi:
Raportoi mielellään kuvilla!

Itselläni on 3-5 venttiiliä, jotka pitäisi asentaa taloon.

Ystävällisin terveisin, Erik
ei kovin vaikeaa. sijoita, poraa, asenna

Älä unohda, että siellä pitäisi olla 2 venttiiliä, yksi ylhäällä ja toinen alhaalla poikittain varaston yli.

Onko siellä todella sellaista niin pienessä tilassa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.