Moi.

Olen täydessä vauhdissa purkamassa ja rakentamassa uudelleen latoja saadakseni lisää tallipaikkoja, mutta olen törmännyt ongelmaan, jota en tiedä miten ratkaista. Ladossa on savupiippu, joka on tavallista harmaakiveä ja alempi osa itse tallissa on muurattu takkauuni.
Tietenkin haluan poistaa tuon takkauunin, jotta voin laittaa siihen karsinan, mutta miten se tehdään?

Jos puran sen, "roikkuu" savupiippu vain siellä. Vai mitä? Voiko sitä tukea jollakin kätevällä tavalla, sanotaan vaikka 2,50 metrin korkeudella lattian yläpuolella?
Auttakaa epäröivää tyttöä, joka ei tiedä mitä hän tekee :D

Vain yksi asia.. kivi, betoni (sora), savi... mikä tahansa niistä on raskas, oletko varma, että se pysyy kiinni? Voihan olla, että koko savupiippu seisoo "ladan" lattialla? Lada, jossa on savupiippu? Eikö se ole vanha navetta? Betoniset ilmanvaihtoputket?

Joo, se oli vähän minun kysymykseni, onko se tuettava lattiaan vai miten ihmeessä se pitäisi tehdä. Se on 100 vuotta vanha lato, mutta joo, siellä on savupiippu, navetassa on kamiina. vähän outoa ehkä.

Savupiipun saa mielellään jäädä, kunhan saan itse kamiinaosan pois navetan alhaalta. Jos se nyt on mahdollista. Muuten täytyy kai koko savupiippu poistaa?

En uskalla vastata siihen... en ilman minkäänlaista käsitystä siitä, mikä sen tilalle tulisi.
Mutta jos et aio käyttää sitä, niin miksi et ottaisi sitä pois, tuntuu yhtä työläältä yrittää tukea jotain, jonka päällä sen pitäisi olla mutta ei lattialla (laatikossa), kuin poistaa se.

Ellei sitten jotkut toiset palkit lepää muurilla...

Tarvitsetko sen ilmanvaihdon, jonka piippu tarjoaa omalla vedolla, kun sinulla on hevosia siellä?

Jos kyseessä on vanha savupiippu, se voi vaatia tukea alapuolelta. Saattaa myös olla, että se kantaa jotain ylempänä.
Aikaisemmin rakennettiin usein niin, että käytettiin suurta vahvaa muurattua piippua kannattamaan palkistot jne.
Siksi täytyy ensin tietää enemmän rakenteesta ennen kuin voi sanoa, miten ja voiko sen purkaa. (tarkoitan siis kohtuullisin kustannuksin/työmäärin)

Okei, minä tarkastelen lähempää kuinka se on rakennettu palkkien kanssa ja niin edelleen.
Mitä tulee ilmanvaihtoon, ei, olemme avanneet huipun asti ja aiomme myös asentaa mekaanisen ilmanvaihdon.

Mutta eikö ole hurjasti työtä saada koko savupiippu alas?

Naputa yksi kivi kerrallaan, heitä pois... jos se on muurattu.
En ole tehnyt sitä itse, mutta olen kuullut ja lukenut muiden tehneen sen, ja jos se on vanha, se ei ehkä pysy kovin tiukasti.

Jos se on pyöreä betonirenkaissa, en tiedä, mutta ylhäältä aloittaminen kuulostaa hyvältä idealta... ;)

Se on erittäin suurissa luonnonkivilohkareissa...

Kuulostaa paljon helpommalta laajentaa tallia lisäpaikkojen varten...

Suurenmoisen isot luonnonkivipukit? Jännittävää, mutta kuinka korkealta, koko matkan? Miten se on tapahtunut siinä tapauksessa?
Kuva olisi mielenkiintoinen :)

Laajentaminen ei ole asia, jota pitäisi miettiä - tallin tulee olla valmis syyskuussa :D

Se on luonnonkiveä koko matkan, kyllä. Valitettavasti en ole saanut kuvaa. Kuinka korkea se paska voi olla, 10 metriä ehkä? On noin 2 metriä kattotiilien yläpuolella joka tapauksessa.

Alan saada vähän ahdistusta siitä, miten saan paskat pois, en ollut odottanut näin isoa ongelmaa.

Kuinka suuri on "superiso"? Onhan meillä aina omat mitta-arviot näille vähän abstrakteille määrityksille...

joo okei superisoja ne eivät ehkä ole, mutta niitä ei voi nostaa/kantaa käsin kuitenkaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.