Putsaan kellarini seiniä hydraulisella kalkkementillä ja onnistuin saamaan laastia hanskojen sisäpuolelle. Ei paljon, mutta riittävästi aiheuttamaan kuvassa näkyvät syövytysvammat. Onko tämä ongelma eristetty kalkkementille vai onko se yleistä rappauslaastille (niissä "tavallisissa" onhan kalkkia ja sementtiä)?

Ensimäinen kierros rappasin kunnolla päällystetyillä hanskoilla, mutta valitettavasti ne olivat kankaita yläpuolella, jolloin laasti pääsi sisään. Seuraavana päivänä minulla oli paksut lateksihanskat, mutta jollain tavalla laastia pääsi silti sisään. Onko olemassa parempia hanskoja vai onko kikka vain yrittää roiskuttaa vähemmän?

• Käsi, jossa on punaisia, ärtyneitä alueita ja haavaumia tiivisteen aiheuttaman altistuksen seurauksena.
Yleinen käyttö on parempi, mutta se syövyttää myös, tosin se on enemmän "pro" liittyvää monien päivien raskaalla kiillottamisella lämmössä, saat samanlaisia vahinkoja siellä missä hikoilet (hiuspohja, lippalakin reuna, paidan kaulus ja kainalot) ja paikoissa, jotka voivat kastua hyvin (sääret ja hanskat). Vastasin sinulle pm mutta voin vastata täälläkin. Älä kastu, jos hanskat kastuvat, on parempi ottaa kuivat tai käyttää ilman, mutta jos käytät ilman, on tärkeää, että peitto on puhdas, jotta pienen pienet ballastit eivät voi liikkua ihollasi.

Tämä käsivoide pelasti käteni, kun puhdistin taloani!
Se muodostaa suojakalvon iholle.
Käden pitelemä purkki O'Keeffe's Working Hands -käsivoidetta, vihreä kansi, soveltuu erittäin kuiville, halkeileville käsille.

• Tykkään
anhack
  • Laddar…
Jos saa tuollaisia vammoja, se vaikuttaa melkein siltä kuin olisit erittäin yliherkkä jollekin käytössä? Toki käytössä on käyttöä ja täytyy suojautua, mutta olen lätrännyt aika paljon kaikenlaisten asioiden kanssa enkä ole koskaan kokenut, että se menisi noin.

Olen myös valanut melko paljon enkä pidä hanskojen käytöstä. Ainoa mistä yleensä kärsin, ovat kuivat halkeamat.
Jos on herkkä, niin ehkä voi kokeilla sellaisia 'handskar på burk', mitä ne nyt yleensä nimeään?

• Tykkään
Hallonbåten
  • Laddar…
Olen nähnyt samanlaisia vammoja. Kun kunnostimme keittiön, puusepän, joka ryömi betonilattialla, koko sääret menivät haavaisiksi. Valitettavasti se johti sitten infektioihin.
Opetus oli, että hyvä peittäminen on välttämätöntä.

Vaikuttaa siltä, että ihoni on erityisen herkkä kalkille. Nyt se altistuu kalkille ensimmäistä kertaa, joten se ehkä tottuu siihen sopivasti, kun olen valmis.

Olen melko varma, että se oli filssauksen aikana, kun roiskin liikaa. Ensimmäisenä päivänä filssauslauta päätyi vesiämpäriin ja upotin impulsiivisesti oikean käteni (hansikas kankaalla päällystettynä) suoraan "kalkkiveteen". Sitten jatkoin, mikä ei ollut kovin fiksua... Tätä virhettä en toistanut seuraavassa rappausvaiheessa, mutta tuli jälleen syövyttäviä vahinkoja, mutta ei yhtä paljon. Tunsin kuitenkin, että jotenkin lateksihansikkaisiin oli päässyt vähän laastia/soraa.

Vinkit tähän mennessä sisältävät käsivoiteen käytön, hanskojeni kuivana pitämisen ja haavojen puhdistamisen tartunnan välttämiseksi.

Kalkkilaasti, laasti, sementti ja kaikki muu sillä saralla ovat todella ankaria käsille. Erityisen petollista on laasti/sementtipitoinen vesi, jolla on huuhtaistu, eikä siitä näe, kuinka paljon sitä on. Kaikkien patenttiratkaisujen, kuten tiskihanskojen ja voiteiden jälkeen, miettii, mitä vaadittaisiin, että joku keksisi nesteenpitävän muurarin hanskan, joka kestää myös sen työn rankan kulutuksen ja antaa silti sormille liikkuvuutta? Onko tämä hankalampaa kuin radio-ohjattujen autojen ajaminen Marsissa??

MultiMan
Upota kädet hetkeksi veteen liuotettuun etikkaan, jotta voimakkaan emäksinen kalkki neutraloituu ja vaurioituminen pysähtyy. Tee tämä joka päivä työskentelyn aikana. Osta myös joku hyvä käsivoide, kuten sininen Helosan tai Atrix.

Muurarit käyttävät tai käyttivät ainakin aikaisemmin työssään suolahappoa.

Ymmärrän kemian neutraloida pH-arvon, mutta se perustuu siihen, että olen kastanut käteni kalkkiveteen aiemmin (muuten etikka itsessään on syövyttävää).

Helpompi pestä kunnolla tavallisella vedellä.

MultiMan
Etikka ei syövytä lainkaan oikealla annostuksella, päinvastoin käytin sitä nuoruudessani, kun minulla oli ekseemaa, ja se parani huomattavasti. Vinkki tuli muurareilta. Ei tietenkään pidä käyttää laimentamatonta etikkaa!

Te, jotka kirjoitatte, että on helpompaa pestä vedellä, niin voitte olla oikeassa, mutta hapan pesu joka päivä toimii huomattavasti paremmin!

Ok, on varmasti olemassa optimaalinen etikkapitoisuus. Sitten useless ei kirjoittanut, että se olisi parempi, vaan että olisi helpompaa pestä vedellä. Toinen haittapuoli etikassa on, että henkilökohtaisesti mielestäni se haisee kamalalle.

Yksi kysymys vielä, kovettunut kalkkilaasti/kalkkivesi luokitellaan varmaan ei-syövyttäväksi, vaikka sen kostuttaisi uudelleen?

Sain syövytysvammoja muutama vuosi sitten, kun siivosin ulkorakennuksen sisäpuolta. Kuulostaa samalta ongelmalta, hanskat jotka eivät olleet tiiviitä. Löysin Bauhausista paksut pitkät kumihanskat, jotka kestivät loppuprojektin. Ne olivat tummanpunaiset. Eivät kovin kätevät, mutta vältyin uusilta syövytysvammoilta.

MultiMan
A anhack sanoi:
Ok, varmasti on olemassa optimaalinen etikan pitoisuus. Sitten useless ei kirjoittanut, että se oli parempi, vaan että oli helpompi pestä vedellä. Toinen etikkaan liittyvä haittapuoli on, että henkilökohtaisesti pidän sen hajua kamalana.

Vielä yksi kysymys, luokitellaanko jähmettynyt kalkkilaasti/kalkkivesi ei-syövyttäväksi, vaikka sen kostuttaisi uudelleen?
Jos olet lukenut kaikki viestini, näet, että muurari käytti suolahappoa (HCl liuotettuna veteen): https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/saltsyra-nitor-kem-30-procent-teknisk-1l

Ei haise, mutta vaatii enemmän harkintaa. Kouluissa opettajat opettivat helpommin muistamaan: Siv, joka tarkoitti happoa vedessä. Eli aina pienempi määrä happoa suurempaan määrään vettä, joten ei synny ongelmia lämmöntuotannon tai roiskeiden kanssa.

Edit: En muista, kuinka paljon yleensä käytin, mutta noin pullonkorkillinen yhteen litraan vettä on luultavasti hyvä alku, mahdollisesti kaksi. Aion googlata ja katsoa, löydänkö vanhoja ohjeita.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Recoban ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.