3 757 lukukertaa ·
15 vastausta
4k lukukertaa
15 vastausta
heilahdus tasoituksen jälkeen...
Sivu 1 / 2
Hei!
Olen tasoittanut tulevan kylpyhuoneen toisessa kerroksessa, mutta nyt laatoittaja on todennut, että lattia joustaa jonkin verran.
Keskustelin asiasta "Kylpyhuone" -osiossa, mutta jatkan täällä.
Ongelma on luultavasti välipalkisto 80x230 c/c 60 jänneväli 7-8 metriä!
Jänneväli on luultavasti liian pitkä ja sitä on lyhennettävä. Minulla on mahdollisuus tähän, koska aiomme joka tapauksessa rakentaa kaaren kahden huoneen välille alemmassa kerroksessa, mikä osuisi suunnilleen välipalkiston keskelle.
Miten välipalkisto tuetaan alapuolelta? Täytyykö välipalkisto nostaa muutamia millimetrejä niin, että siitä tulee jännitys uuden poikkipalkin kanssa alapuolella? Kuinka se tehdään siinä tapauksessa?
Oletan, että EI riitä tukea sisäkattoon vaan minun on päästävä käsiksi itse välipalkkiin?
Kuinka voimakasta puutavaraa tulisi käyttää? Miten kiinnitykset suunnitellaan?
Muuten olemme noudattaneet sääntöjä lyhytrimoitus c/c 30, 22 mm lastulevy, rot-verkko koko lattian päällä, vähintään 13 mm tasoitekerros jne.
Olen tasoittanut tulevan kylpyhuoneen toisessa kerroksessa, mutta nyt laatoittaja on todennut, että lattia joustaa jonkin verran.
Keskustelin asiasta "Kylpyhuone" -osiossa, mutta jatkan täällä.
Ongelma on luultavasti välipalkisto 80x230 c/c 60 jänneväli 7-8 metriä!
Jänneväli on luultavasti liian pitkä ja sitä on lyhennettävä. Minulla on mahdollisuus tähän, koska aiomme joka tapauksessa rakentaa kaaren kahden huoneen välille alemmassa kerroksessa, mikä osuisi suunnilleen välipalkiston keskelle.
Miten välipalkisto tuetaan alapuolelta? Täytyykö välipalkisto nostaa muutamia millimetrejä niin, että siitä tulee jännitys uuden poikkipalkin kanssa alapuolella? Kuinka se tehdään siinä tapauksessa?
Oletan, että EI riitä tukea sisäkattoon vaan minun on päästävä käsiksi itse välipalkkiin?
Kuinka voimakasta puutavaraa tulisi käyttää? Miten kiinnitykset suunnitellaan?
Muuten olemme noudattaneet sääntöjä lyhytrimoitus c/c 30, 22 mm lastulevy, rot-verkko koko lattian päällä, vähintään 13 mm tasoitekerros jne.
Jäsen
· turkiet
· 553 viestiä
Vaakasuoraan kattoon ehdotan liimapalkkia, tukina alaspäin lattiapalkkien suuntaisesti (pystysuoraan) voi naulata yhteen 2-3 kpl 45 x 95 kummallekin puolelle.
Et ole kertonut, miltä alakerran "lattia" näyttää, kuinka suuri jänneväli mahdolliselle liimapalkille tulee olemaan (jonka sinun todennäköisesti täytyy laskea, suunnittelija).
Et ole kertonut, miltä alakerran "lattia" näyttää, kuinka suuri jänneväli mahdolliselle liimapalkille tulee olemaan (jonka sinun todennäköisesti täytyy laskea, suunnittelija).
Saatan ymmärtää väärin, mutta et voi vain asettaa pylväitä lattian päälle. Kuorman täytyy kulkea perustukseen jollain tavalla, jos siitä on tarkoitus olla hyötyä.
Palkin ja pylvään tulee olla suoraan lattian päällä ilman alakattoa tai parkettia välissä.
Kuinka suuri on lattian joustava alue? En ymmärrä, että palkit ovat 7-8 metriä, mutta palkin jänneväli olisi vain 2 metriä?
Palkin ja pylvään tulee olla suoraan lattian päällä ilman alakattoa tai parkettia välissä.
Kuinka suuri on lattian joustava alue? En ymmärrä, että palkit ovat 7-8 metriä, mutta palkin jänneväli olisi vain 2 metriä?
Yläkerran kylpyhuoneen mitat ovat 3x3 metriä ja se on sijoitettu talon yhteen kulmaan. Kylpyhuoneen lattian alla menee palkisto seinästä seinään talossa, noin 7-8 metriä pitkä. Ongelma on, että alakerrassa, kylpyhuoneen alla, puuttuu kantava seinä noin 2 metrin aukon kohdalta (keittiön ja olohuoneen välissä). Siksi ajattelen tukea näitä 2 metriä (c/c 60:ssä pitäisi olla alle 3-4 palkkia) vahvalla kaarella keittiön ja olohuoneen välillä. Näin jänneväli puolittuu.
Kyllä, tai ehkä mitata kuinka paljon sitä pitää nostaa suoristaakseen mahdollinen ajan myötä tullut taipuminen. Tietty riski, että tasoitteesi vahingoittuu.Rottis sanoi:
Tukipuu, tunkki?
Kyllä. Mutta myös alhaalla sen täytyy olla "oikeaa" alustaa vasten.
Tämä on hienovarainen tehtävä, kaikki yläkerroksen voimat pitää mennä alas kantavan seinän ja mahdollisten pilarien kautta ja sitten hoitaa alempi välipohja/ laatta/ kantavat puut tai mikä tahansa välipohjan aluena on NV:lle.
Vastuuvapauslauseke: Ja vaikka se sattuisi olemaan betonilaatta maassa, ei ole varmaa, että pilarin voi vain laittaa kuorman kanssa ylhäältä ilman että laatta vahingoittuu.
pass
Useimmat ovat ymmärrettävistä syistä hieman varovaisia sanomaan, mikä (taatusti tai ei) kestää. Mutta voit tarkistaa itse moelvenin laskentaohjelmalla: http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Muista kuitenkin, että voimien täytyy mennä perustukseen! Kaikkien kantavien elementtien täytyy myös olla kunnolla paikoillaan (palkki suoraan palkkia vasten, jne.) ja oikein kiinnitettyjä!
Muista kuitenkin, että voimien täytyy mennä perustukseen! Kaikkien kantavien elementtien täytyy myös olla kunnolla paikoillaan (palkki suoraan palkkia vasten, jne.) ja oikein kiinnitettyjä!