Hej
Håller på att renovera ett gammalt hus från 1938, som vanligt med gamla hus så är det utbyggt till höger o vänster och små saker blir stora utmaningar.
Nu har jag kört fast lite i ”tänket” på övervåningen och behöver råd.
Tanken är att det ska bli ett stort badrum där med golvvärme och klinkers. Det som oroar mig är att bjälklaget som är nästan fem meter(4950x3960) blir svajjigt och att klinkersen spricker i fogarna. Vet i fasen vad jag ska göra då jag inte vill att det blir för tungt heller. Värt att nämna är att det inte finns någon bärande vägg under .
Jag har fått rådet att det räcker med cc 30(45x220) och kortlingar, frågan är om det räcker?. Lägger hellre ner lite mer jobb så att det blir rätt än att det blir ”meckigt”.
Tack på förhand
BKR:llä on melko hyvät ohjeet klinkkerialustalle.
Täysin toisenlainen kommentti. Tuleeko hyväksi, jos pesuallas on vinokaton alla?
Hei Åsa
Pahoittelen vanhaa piirustusta, wc ja pesuallas ovat vaihtaneet paikkaa. Ei näy piirustuksessa, mutta kattokorkeus on melko korkea, joten vinokatto alkaa 1,60 korkeudelta. Ongelmana ei ole vakaus, vaan miten ratkaisen sen rakennusteknisesti parhaalla tavalla
Ystävällisin terveisin
22mm lattialevy ja sitten lattialevy kipsillä liimattu Ardex S48:lla tai vastaavalla, sitten tasoitesekoitus vahvistuksella niin "pitäisi" se pitää
Kuulostaa järkevältä, mutta ajattelin, kuten sanottu, laittaa lattialämmityksen putken kanssa keraamisten laattojen alle, sitten katon korkeus on ongelmallinen, jää noin 2,30:een
Yst. terv.
Letku harvassa palkkien välissä, mutta se on paljon, joka pitää lämmittää... Sähkölämmitys sitten? Voihan se laittaa tasoitteeseen ilman, että se vaikuttaa paksuuteen merkittävästi.
Ajattelen myös sähkölämmitystä. Sitä säädät täysin erikseen ja voit pitää mukavan lämmön myös myöhäiskeväällä ja alkusyksystä vaikuttamatta muuhun järjestelmään.
Letku on harvassa koolinkien välissä, mutta kyllähän siinä on paljon lämmitettävää...
Sähkölämmitys sitten? Voihan sen laittaa tasoitteeseen ilman, että se vaikuttaa paksuuteen merkittävästi
Kannattaa harkita, mutta ajattelin laittaa vesipattereita ja ajattelin vetää letkua kaikkialle, joten ajattelin, että voisin yhtä hyvin laittaa myös kylpyhuoneeseen.
Se ei koskaan tule olemaan oikein hyvä 45x220:n ja c/c 300:n kanssa, koska jänneväli on liian pitkä. Tässä tapauksessa kortlingit eivät auta. Kuvista on hieman vaikea nähdä, mikä on sopivin toimenpide. On kaksi strategiaa. Yksi: Lisää uudet liimapuupalkit olemassa olevien palkkien väliin tai kaksi: Vahvista olemassa olevia palkkeja ruuviliimaamalla lisää materiaalia päälle.
140x225 liimapuu c/c 600 liimalautalevyn kanssa päällä täyttää vaatimuksen.
Se ei koskaan tule olemaan todella hyvä 45x220 jaolla c/c 300, koska jänneväli on liian pitkä. Tässä tapauksessa tukipuut eivät auta. Kuvista on hieman vaikeaa nähdä, mikä olisi sopivin korjauskeino. On olemassa kaksi strategiaa. Yksi: Aseta uudet liimapuupalkit olemassa olevien palkkien väliin tai Kaksi: Vahvista olemassa olevia palkkeja ruuviliimaamalla lisää materiaalia.
140x225 liimapuu c/c 600 liimaliimatun lastulevyn kanssa kestää vaatimuksen.
Alkuperäinen palkisto on tänään ruuviliimattu/suoristettu 45x220:llä, jos ruuviliimaan 45x220 vastaavalle/toiselle puolelle alkuperäisestä palkista, saan noin 140....tai tarvitsenko liimapuuta/Kerto?
Terveisin