5 042 lukukertaa ·
17 vastausta
5k lukukertaa
17 vastausta
Suomen viranomaiset kehottavat välttämään painekyllästettyä
Sivu 1 / 2
https://tukes.fi/sv/-/undvik-onodig-anvandning-av-impregnerat-tra-
On mielenkiintoista, että he neuvovat käyttämään hengityssuojaa ja suojakäsineitä, kun käytetään painekyllästettyä puuta. Puhutaanko tästä Ruotsissa?
On mielenkiintoista, että he neuvovat käyttämään hengityssuojaa ja suojakäsineitä, kun käytetään painekyllästettyä puuta. Puhutaanko tästä Ruotsissa?
Impregnoivatko he samoilla kemikaaleilla Suomessa.
Jäsen
· Blekinge
· 12 281 viestiä
Olen saarnannut siitä monta vuotta, että usein käytetään kyllästettyä puuta täysin turhaan. Vain siksi, että puu voi altistua sateelle, ei tarkoita, että se mätänee nopeasti. Jos rakenne on hyvä (valumismahdollisuudet, tuuletus, suojatut päät, ei mahdollisuuksia lian kerääntymiseen jne.), käsittelemätön puu voi kestää monta vuotta. Hiekkalaatikko käsittelemättömässä puussa kestää niin kauan kuin tarve on olemassa. Sen jälkeen sitä voi käyttää polttopuuna. PS: että hengityssuojain ei toimi, olemme oppineet jo Corona-ketjuista. Suomalaiset voisivat lukea niitä kasvattaakseen tietämystään!
Talon omistaja
· Dalsland
· 147 viestiä
En minä halua kulkea tuolla terassilla parin vuoden jälkeen
Paljon kummallisia muotoiluja, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään, kuten tämä: "Käsittelemättömän puun käyttöikä on usein riittävän pitkä." Riittävän pitkä mihin? Että kyllästyy väriin ja haluaa vaihtaa toiseen puutavaraan? Rakennetaanhan painekyllästetystä juuri siksi, että se kestäisi mahdollisimman pitkään eikä tarvitsisi ostaa uutta materiaalia, mikä kannattaa sekä ilmaston että lompakon kannalta.
Jäsen
· Blekinge
· 12 281 viestiä
Olen rakentanut terassin runkoja käsittelemättömästä puusta (mukaan lukien lattialaudat), jotka kestivät kymmenen vuotta ja enemmän. Ei ongelmia. Sen jälkeen voit vaihtaa vaurioituneet osat ja käyttää ne polttopuuna. Painekyllästetyn puun kanssa et voi tehdä niin.Z Zachtionman sanoi:Tuolle terassille en halua mennä muutaman vuoden kuluttua
Hyvin kummallisia lauseita, joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä, kuten tämä: "Käsittelemättömän puun elinikä on usein riittävän pitkä". Riittävän pitkä mihin? Että kyllästyy väriin ja haluaa vaihtaa toiseen puumateriaaliin? Rakennetaan nimenomaan painekyllästetyllä, jotta se kestäisi mahdollisimman kauan ja säästyisi uusien materiaalien ostamiselta, mikä kannattaa sekä ilmaston että kukkaron kannalta.
Vain myytti, että painamattomilla on paljon lyhyempi elinikä kuin painetuilla. Svennarien tulee seurata Johnia eikä ajatella itse, siihen meidät on kasvatettu ja luultavasti olemme siinä maailmanmestareita!
10 vuotta??T Thomas_Blekinge sanoi:
Minun terassini on ihan ok kunnossa 20 vuoden jälkeen. En ole vaihtanut mitään, mutta vaihdan kyllä terassilaudat ensi kaudella. Vanha menee kierrätyskeskukseen, polttopuut tulisijaan hankin muulla tavoin.
Mukavaa, että rakensin kyllästetystä puusta, muuten olisi ollut 10 vuotta huoltoa takana nyt...
Voit käyttää käsittelemätöntä puuta, jos haluat, sehän koskee vain sinua.Jonatan79 sanoi:
Minulla on pitkä kokemus sekä käsitellystä että käsittelemättömästä puusta. Ennen vanhaan metsästystorneja rakennettiin yleensä käsittelemättömästä puusta, mutta noin 20 vuoden ajan olen rakentanut vain käsitellystä puusta. Yhtäkkiä tornien kunnossapitotarve katosi.
Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että käsitelty puu kestää uskomattoman paljon pidempään kuin käsittelemätön. Tämä on oma kokemukseni, joten TIEDÄN, että se pitää paikkansa.
On täysin järjetöntä uskoa, että käsiteltyä puuta käytetään jonkinlaisen laumamentaliteetin vuoksi... kyse on tiedosta.
Hengityssuojainta tulisi käyttää kaikessa koneellisessa puun sahauksessa ja hionnassa, joten se ei ole mitään outoa. En tee sitä itsekään...tyhmää kyllä.
Tietenkin voi rakentaa terassin, joka kestää 30-40 vuotta ilman, että tehtaalla on suoritettu kyllästystä. Kysymys on kuitenkin, ovatko ihmiset valmiita tekemään työn siihen tahtiin, kuin se silloin olisi, ja onko se puolestaan parempi ympäristölle.
Tietenkin voi rakentaa terassin, joka kestää 30-40 vuotta ilman, että tehtaalla on suoritettu kyllästystä. Kysymys on kuitenkin, ovatko ihmiset valmiita tekemään työn siihen tahtiin, kuin se silloin olisi, ja onko se puolestaan parempi ympäristölle.
Kyllä, jos käytät betonia tai jotain muuta materiaalia kuin käsittelemätöntä kuusta/mäntyä, niin se on mahdollista.Z z_bumbi sanoi:
Vaihtoehtoisesti, jos sinulla on terassi sisätiloissa…
Viimeksi muokattu:
Vaikka he kirjoittavatkin linkissä, että terassin lattia tulee olla painekyllästetty. He kirjoittavat, että terassin tolpat ilman maahan kosketusta voivat olla ilman painetta. Sen voin hyväksyä. Jos käsittelet pystysuoran terassin tolpan, se kestää varmaan monta vuosikymmentä.
Rakensin terassin 30 vuotta sitten, se näyttää edelleen uudelta, mutta käytin NTR M-luokiteltua painekyllästettyä puutavaraaJonatan79 sanoi: