Impregnoivatko he samoilla kemikaaleilla Suomessa.

onko se kyllästetty samalla tavalla?
Voi olla, että se kyllästys, joka on kielletty Ruotsissa, on edelleen sallittua där

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Olen saarnannut siitä monta vuotta, että usein käytetään kyllästettyä puuta täysin turhaan. Vain siksi, että puu voi altistua sateelle, ei tarkoita, että se mätänee nopeasti. Jos rakenne on hyvä (valumismahdollisuudet, tuuletus, suojatut päät, ei mahdollisuuksia lian kerääntymiseen jne.), käsittelemätön puu voi kestää monta vuotta. Hiekkalaatikko käsittelemättömässä puussa kestää niin kauan kuin tarve on olemassa. Sen jälkeen sitä voi käyttää polttopuuna. PS: että hengityssuojain ei toimi, olemme oppineet jo Corona-ketjuista. Suomalaiset voisivat lukea niitä kasvattaakseen tietämystään!

• Haha
  • Tykkään
Bombus pratorum ja 2 muuta
  • Laddar…
Kyllästettyä puuta ei suositella seuraaviin
– kantavat terassirakenteet, jotka sijaitsevat maan yläpuolella
En minä halua kulkea tuolla terassilla parin vuoden jälkeen :oops:

Paljon kummallisia muotoiluja, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään, kuten tämä: "Käsittelemättömän puun käyttöikä on usein riittävän pitkä." Riittävän pitkä mihin? Että kyllästyy väriin ja haluaa vaihtaa toiseen puutavaraan? Rakennetaanhan painekyllästetystä juuri siksi, että se kestäisi mahdollisimman pitkään eikä tarvitsisi ostaa uutta materiaalia, mikä kannattaa sekä ilmaston että lompakon kannalta.

• Tykkään
SonnyListon ja 3 muuta
  • Laddar…
Z Zachtionman sanoi:
Tuolle terassille en halua mennä muutaman vuoden kuluttua :oops:

Hyvin kummallisia lauseita, joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä, kuten tämä: "Käsittelemättömän puun elinikä on usein riittävän pitkä". Riittävän pitkä mihin? Että kyllästyy väriin ja haluaa vaihtaa toiseen puumateriaaliin? Rakennetaan nimenomaan painekyllästetyllä, jotta se kestäisi mahdollisimman kauan ja säästyisi uusien materiaalien ostamiselta, mikä kannattaa sekä ilmaston että kukkaron kannalta.
Olen rakentanut terassin runkoja käsittelemättömästä puusta (mukaan lukien lattialaudat), jotka kestivät kymmenen vuotta ja enemmän. Ei ongelmia. Sen jälkeen voit vaihtaa vaurioituneet osat ja käyttää ne polttopuuna. Painekyllästetyn puun kanssa et voi tehdä niin.

• Tykkään
elviskodzic ja 1 muu
  • Laddar…
Vain myytti, että painamattomilla on paljon lyhyempi elinikä kuin painetuilla. Svennarien tulee seurata Johnia eikä ajatella itse, siihen meidät on kasvatettu ja luultavasti olemme siinä maailmanmestareita!

• Tykkään
  • Haha
cpalm ja 5 muuta
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Vain myytti, että painamattomilla on paljon lyhyempi elinikä kuin painetuilla. Svennar seuraavat Johnia eivätkä ajattele itse, siihen meidät on kasvatettu ja olemme luultavasti maailmanmestareita siinä!
Olen samaa mieltä....:geek:

• Tykkään
Niklaspe ja 2 muuta
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge sanoi:
Olen rakentanut terassirungot käsittelemättömästä puutavarasta (mukaan lukien terassilauta), jotka kestivät kymmenen vuotta ja enemmänkin. Ei ongelmia. Sen jälkeen voit vaihtaa vahingoittuneet osat ja käyttää ne polttopuuna. Kyllästettyä puuta et voi tehdä niin.
10 vuotta??
Minun terassini on ihan ok kunnossa 20 vuoden jälkeen. En ole vaihtanut mitään, mutta vaihdan kyllä terassilaudat ensi kaudella. Vanha menee kierrätyskeskukseen, polttopuut tulisijaan hankin muulla tavoin. :)

Mukavaa, että rakensin kyllästetystä puusta, muuten olisi ollut 10 vuotta huoltoa takana nyt...

• Tykkään
SonnyListon ja 1 muu
  • Laddar…
Nissens
Se on vain myytti, että käsittelemättömällä puulla on paljon lyhyempi käyttöikä kuin käsitellyllä. Ruotsalaiset seuraavat Johnia eivätkä ajattele itse, siihen meidät on kasvatettu ja olemme luultavasti maailmanmestareita siinä!
Voit käyttää käsittelemätöntä puuta, jos haluat, sehän koskee vain sinua. :)

Minulla on pitkä kokemus sekä käsitellystä että käsittelemättömästä puusta. Ennen vanhaan metsästystorneja rakennettiin yleensä käsittelemättömästä puusta, mutta noin 20 vuoden ajan olen rakentanut vain käsitellystä puusta. Yhtäkkiä tornien kunnossapitotarve katosi.
Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että käsitelty puu kestää uskomattoman paljon pidempään kuin käsittelemätön. Tämä on oma kokemukseni, joten TIEDÄN, että se pitää paikkansa.

On täysin järjetöntä uskoa, että käsiteltyä puuta käytetään jonkinlaisen laumamentaliteetin vuoksi... kyse on tiedosta.

• Tykkään
LaT ja 2 muuta
  • Laddar…
Hengityssuojainta tulisi käyttää kaikessa koneellisessa puun sahauksessa ja hionnassa, joten se ei ole mitään outoa. En tee sitä itsekään...tyhmää kyllä.

Tietenkin voi rakentaa terassin, joka kestää 30-40 vuotta ilman, että tehtaalla on suoritettu kyllästystä. Kysymys on kuitenkin, ovatko ihmiset valmiita tekemään työn siihen tahtiin, kuin se silloin olisi, ja onko se puolestaan parempi ympäristölle.

Nissens
Z z_bumbi sanoi:
Tietysti on mahdollista rakentaa terassi, joka kestää 30-40 vuotta ilman tehtaalla tehtyä kyllästystä. Kysymys onkin, ovatko ihmiset valmiita tekemään työtä siinä tahdissa kuin silloin tarvitaan ja onko se puolestaan parempi ympäristölle.
Kyllä, jos käytät betonia tai jotain muuta materiaalia kuin käsittelemätöntä kuusta/mäntyä, niin se on mahdollista.

Vaihtoehtoisesti, jos sinulla on terassi sisätiloissa…

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
SonnyListon
  • Laddar…
Vaikka he kirjoittavatkin linkissä, että terassin lattia tulee olla painekyllästetty. He kirjoittavat, että terassin tolpat ilman maahan kosketusta voivat olla ilman painetta. Sen voin hyväksyä. Jos käsittelet pystysuoran terassin tolpan, se kestää varmaan monta vuosikymmentä.

• Tykkään
SonnyListon
  • Laddar…
P
Vain myytti, että painamattomalla on paljon lyhyempi elinikä kuin painetulla. Ruotsalaiset seuraavat aina muita eivätkä ajattele itse, siihen meidät on kasvatettu ja olemme luultavasti maailmanmestareita siinä!
Rakensin terassin 30 vuotta sitten, se näyttää edelleen uudelta, mutta käytin NTR M-luokiteltua painekyllästettyä puutavaraa ;)

P Peter787 sanoi:
Rakensin terassin 30 vuotta sitten, se näyttää edelleen uudelta, mutta käytin NTR M -luokiteltua painekyllästettyä puutavaraa ;)
Koska nykyään Ruotsissa ei ole hyväksyttyjä puunsuoja-aineita ntr-m:lle, voi miettiä, mitä saat itseesi :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.