15 763 lukukertaa ·
22 vastausta
16k lukukertaa
22 vastausta
tolpat liimapuupalkkiin
Hei!
Aion purkaa palan kantavaa väliseinää, 2,4 m..
Olen laskenut palkin Moelvenin verkkosivustolla, joka antaa mitat:
90x225
PALKKIN JÄNNEMITA: 2400mm
VAADITTU TUENTAPITUUS: 43mm
TAIPUMA: 4mm
LASTI PILARIN LASKENTA: 18,2kN
PALKIN PAINO: 23kg
Mikä on pylväiden "minimi" koko? Pärjäänkö 45x90 "tavallisilla" koolauksilla? Ne tullaan kiinnittämään olemassa oleviin seiniin..
Aion purkaa palan kantavaa väliseinää, 2,4 m..
Olen laskenut palkin Moelvenin verkkosivustolla, joka antaa mitat:
90x225
PALKKIN JÄNNEMITA: 2400mm
VAADITTU TUENTAPITUUS: 43mm
TAIPUMA: 4mm
LASTI PILARIN LASKENTA: 18,2kN
PALKIN PAINO: 23kg
Mikä on pylväiden "minimi" koko? Pärjäänkö 45x90 "tavallisilla" koolauksilla? Ne tullaan kiinnittämään olemassa oleviin seiniin..
Kiitos linkistä mathias, mutta valitettavasti siitä ei ollut paljon apua... Täysin erilaiset edellytykset sillä ts:llä kuin minulla.. Olen etsinyt jonkin verran, mutta en ole löytänyt mitään relevanttia valitettavasti, siksi esitin oman kysymykseni 
Mitä kestää 45x95? Jos se on irrallaan, se kestää tuskin enempää kuin noin 250-300 kg, vai mitä? Sisäänrakennettuna/ankkuroituna seinään se kestää enemmän, mutta kuinka paljon?
Minulla ei ole kovin suurta kuormitusta (jäykkä 18 kN) ja vain 2,4 m.
Tiedän että olet kova tyyppi mathias, onko sinulla mitään ajatusta suoraan 45x90:stä ja 18kN:stä.
Muuten, tuleeko siitä 18kN/2, eli 9kN per tolppa? (noin 900 kg/tolppa???)
Mitä kestää 45x95? Jos se on irrallaan, se kestää tuskin enempää kuin noin 250-300 kg, vai mitä? Sisäänrakennettuna/ankkuroituna seinään se kestää enemmän, mutta kuinka paljon?
Minulla ei ole kovin suurta kuormitusta (jäykkä 18 kN) ja vain 2,4 m.
Tiedän että olet kova tyyppi mathias, onko sinulla mitään ajatusta suoraan 45x90:stä ja 18kN:stä.
Muuten, tuleeko siitä 18kN/2, eli 9kN per tolppa? (noin 900 kg/tolppa???)
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 059 viestiä
2 kpl 45x95 tai jos laitat vanerin tai OSB:n molemmille puolille 1 kpl 45x95. Korkeussuunnassa se on 4 kertaa jäykempi. Se on vain tunteen mukaan tuo mitoitus.
Protte
Protte
Kuulostaa ok..
vähän "epävirallisesti" laskettuna saan sen niin, että 45x95 kestää noin 2,4 tonnia, jos se seisoo seinässä... ok?? (tietenkin riippuen puun laadusta jne.)
Toinen verhoillaan OSB:llä yhdellä puolella, kipsillä toisella puolella, toinen tolppa ruuvataan/pultataan ja liimataan ulkoseinään.
Johtopäätös: Sen pitäisi olla ok, että 45x95 kannattelee liimapuuta?
Yst. terv.
vähän "epävirallisesti" laskettuna saan sen niin, että 45x95 kestää noin 2,4 tonnia, jos se seisoo seinässä... ok?? (tietenkin riippuen puun laadusta jne.)
Toinen verhoillaan OSB:llä yhdellä puolella, kipsillä toisella puolella, toinen tolppa ruuvataan/pultataan ja liimataan ulkoseinään.
Johtopäätös: Sen pitäisi olla ok, että 45x95 kannattelee liimapuuta?
Yst. terv.
Laskentaohjelma voi laskea vain vapaasti seisovat pylväät, ei niitä, jotka ovat seinässä/ankkuroituna..??
Kun pylväs "murtuu", se tapahtuu yleensä siksi, että se "taipuu", mikä on melko vaikeaa, jos se on pultattu seinään? oikein?
Terveisin
Kun pylväs "murtuu", se tapahtuu yleensä siksi, että se "taipuu", mikä on melko vaikeaa, jos se on pultattu seinään? oikein?
Terveisin
Onko sinulla tilan puutetta tai haluatko edullisen ratkaisun?
Kuten MathiasS kirjoitti yllä linkatussa ketjussa: "Tee-se-itse -henkilön kultainen sääntö näissä tapauksissa on ylimitoittaa, jotta ei tunne epävarmuutta sen kestävyydestä"
Jos sinulla on tilaa ja varaa, käytä vapaasti seisoville pylväille suunniteltua laskentaohjelmaa, niin sinulla on marginaalia puolellasi. Toinen vaihtoehto on panostaa 90x90 liimapuuhun. Oletko miettinyt, kuinka otat kuorman pylväistä lattiaan/palkkirakenteeseen?
Kuten MathiasS kirjoitti yllä linkatussa ketjussa: "Tee-se-itse -henkilön kultainen sääntö näissä tapauksissa on ylimitoittaa, jotta ei tunne epävarmuutta sen kestävyydestä"
Jos sinulla on tilaa ja varaa, käytä vapaasti seisoville pylväille suunniteltua laskentaohjelmaa, niin sinulla on marginaalia puolellasi. Toinen vaihtoehto on panostaa 90x90 liimapuuhun. Oletko miettinyt, kuinka otat kuorman pylväistä lattiaan/palkkirakenteeseen?
Minulla on tilanpuute.. Jos minulla olisi tilaa, käyttäisin tietenkin 90x90 liimapuuta moelvenin mukaan.
JOS 45x95 ruuviliimauksen käyttö on rajoilla ja jopa riskialtista, minun pitäisi tietenkin harkita uudelleen..
Mitä lattianiskatukseen tulee, pylväät tulevat seisomaan olemassaolevien lattianiskojen päällä, jotka puolestaan lepäävät talon alla olevan betonipalkin päällä.
JOS 45x95 ruuviliimauksen käyttö on rajoilla ja jopa riskialtista, minun pitäisi tietenkin harkita uudelleen..
Mitä lattianiskatukseen tulee, pylväät tulevat seisomaan olemassaolevien lattianiskojen päällä, jotka puolestaan lepäävät talon alla olevan betonipalkin päällä.
Ymmärrän, ettet saa tarkkaa vastausta kysymykseesi, mutta ottaen huomioon, että kuormasi on 1,8t, voidaan vähän arvailla. Mitä tulee lukuihin, niin Matti-75 oli mestari - ehkä hän voi saada luvut myös 45x95:lle. Vähän konkreettisemmin näin tein minä:dennisson sanoi:Kiitos linkistä mathias, mutta valitettavasti se ei ollut kovin hyödyllinen... Täysin erilaiset edellytykset siellä kuin minulla.. Olen etsinyt jonkin verran, mutta en ole löytänyt mitään relevanttia valitettavasti, siksi esitin oman kysymykseni
Mitä kestää 45x95? Jos se seisoo vapaana, se ei kestä enempää kuin tuskin 250-300kg vai? Seinään upotettuna/ankkuroituna se kestää enemmän, mutta kuinka paljon?
Minulla ei ole niin valtavan suuri kuorma (vähän yli 18kN) ja vain 2,4m..
Tiedän että olet mestari mathias, onko sinulla ajatusta suoraan 45x90 ja 18kN suhteen.
Muuten, tuleeko siitä 18kN/2, eli 9kN pylvästä kohti? (noin 900kg/pylväs???)
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Kuvien linkit ovat rikki jossain foorumikonversiossa, mutta linkit ovat oikein ja kuvat ovat tallessa. Arvaan, että tämä on hyvin samankaltainen lastitapauksesi kanssa. Muutaman vuoden empiiriset testit ovat osoittaneet, että taipuma vastaa hyvin alkuperäistä mitoitusta eikä mikään ole romahtanut....
Traguiden.se:n mukaan 2,4 metrin ostagad 45x95:n max murtokuorma jäykässä suunnassa on 13,43kN.
Heikossa suunnassa vain murto-osa tästä.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Heikko suunta tulee valtavasti vahvemmaksi, kun se rakennetaan seinään, mutta jäykässä suunnassa luulen , ettei ole paljonkaan hyötyä siitä, että kipsolevy ruuvataan kiinni palkkiin.
Jos käytät rakennuspuuta, kuten C24/K24, saat tosin enemmän voimaa.
Heikossa suunnassa vain murto-osa tästä.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Heikko suunta tulee valtavasti vahvemmaksi, kun se rakennetaan seinään, mutta jäykässä suunnassa luulen , ettei ole paljonkaan hyötyä siitä, että kipsolevy ruuvataan kiinni palkkiin.
Jos käytät rakennuspuuta, kuten C24/K24, saat tosin enemmän voimaa.
Viimeksi muokattu:
Myös jäykässä suunnassa kantokyky kasvaa merkittävästi, jos se on oikein tuettu.Mikael_L sanoi:
Se täytyy tällöin tukea molempiin suuntiin.
En tiedä, onko tämä mahdollista TS:n tapauksessa. En vain yksinkertaisesti tiedä tarpeeksi ympäröivistä rakenteista.
"MINSTA ERFORDERLIG. UPPLAGSLÄNGD"
Onko se pienin mitta siitä "tolpan" osasta, joka kohtaa uuden palkin?
Tässä tapauksessani 43 mm? 45x95:en täyttää tämän kirkkaasti, mutta niin yksinkertaista se ei kai voi olla? Olen päätynyt siihen, että aion asettaa 90x90 liimapuutolpan toiselle puolelle ja 45x95 toiselle puolelle, jossa "leveä" osa ruuvataan ja liimataan seinään. Näin ollen palkki lepää "pituussuunnassa" 45 mm:llä ja tolpan leveys tulee olemaan lähellä palkin leveyttä. Laitan luultavasti myös vahvan kulmaraudan tolpan ja palkin väliin, jotta "liukumisriski" minimoidaan. Kommentteja?
Onko se pienin mitta siitä "tolpan" osasta, joka kohtaa uuden palkin?
Tässä tapauksessani 43 mm? 45x95:en täyttää tämän kirkkaasti, mutta niin yksinkertaista se ei kai voi olla? Olen päätynyt siihen, että aion asettaa 90x90 liimapuutolpan toiselle puolelle ja 45x95 toiselle puolelle, jossa "leveä" osa ruuvataan ja liimataan seinään. Näin ollen palkki lepää "pituussuunnassa" 45 mm:llä ja tolpan leveys tulee olemaan lähellä palkin leveyttä. Laitan luultavasti myös vahvan kulmaraudan tolpan ja palkin väliin, jotta "liukumisriski" minimoidaan. Kommentteja?