Löysin nyt piirustukset - siellä sanotaan, että tolppien pitäisi olla L40. Käsitykseni mukaan se on luokitus ulkokäyttöön? Onko mahdollista selvittää, ovatko tolpat L40? Jos ne ovat L40, mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä?
Onko sinulla piirustukset ja jos on, mitä mainitaan tolppien osalta? Jos sinulla ei ole piirustuksia, lähetä kuvat suunnittelijalle ja kysy, onko materiaalivalinta oikea.
Älä välitä riitelystä tai syyllisten etsimisestä. Tyhjennä kylpy, leimaa ylös ja vaihda pylväät vain. Se on huomattavasti nopeampaa ja halvempaa kuin oikeudenkäynti.
On hyvä tietää, mitä siellä oikeasti pitäisi olla ennen kuin vaihtaa, ja jos sen pitäisi olla limträ, niin kuvista näyttää siltä, että tiedetään, kuka on tehnyt virheen. Jos näin on, niin miksi asiakkaana pitäisi palkita rakennusvirheitä maksamalla niiden korjaamisesta itse?
Onko sinulla piirustuksia ja mitä niissä sanotaan pylväille? Jos sinulla ei ole piirustuksia, lähetä kuvat suunnittelijalle ja kysy, onko materiaalivalinta oikea.
Unohda riitely ja syyllisten etsintä. Tyhjennä allas, korjaa ja vaihda pilarit vaan. Se on huomattavasti nopeampaa ja halvempaa kuin oikeudenkäynti
😅 Joo, jos se on helppo työ, voi ajatella niin… Minä, joka en ole lainkaan kätevä, en edes tiedä mistä aloittaa löytääkseni jonkun, joka voi korjata sen, ja ymmärrän, että koko terassimme lepää 9 tällaisen pilarin varassa (eli se ei ole vain kylpylän alla, vaikka se näkyy eniten siellä), minusta se tuntuu valtavalta projektilta tyyliin ”se on vain tuo aivokasvain leikattavaksi”, eli tunne ei ole niin "vain". Mutta jos se on helpompaa kuin luulen, niin se on hyvä!
Sitten mielestäni on ärsyttävää rahaa JOS taloyhtiö on esimerkiksi käyttänyt sisäpilareita ulkona. Mutta jos on normaalia, että näin käy ajan myötä, niin pitää tietysti vain hyväksyä se.
L40 on lujuusluokka, mutta mikään liimapuuta ei voi jättää käsittelemättömäksi ulkona.
On olemassa painekyllästettyjä liimapuisia pylväitä, sekä NTR B että NTR A-luokiteltuja. Holmenin NTR A pitäisi ehdottomasti selvitä ulkona käsittelemättömänä, ajattelen.
On olemassa painekyllästettyjä liimapuupilareita, sekä NTR B että NTR A luokiteltuja. Holmenin NTR A:n pitäisi ehdottomasti pärjätä käsittelemättömänä ulkona, ajattelen.
GL28h muutenkin, en tiedä, luokitellaanko se myös L40:ksi, epäselvä dokumentointi, jonka löydän. Mutta luulen, että tämä on NTR B -puutavaraa, NTR A:ssa lukee C24, mikä on vähän outo luokitus liimapalkille.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen kohdannut L40-luokan. Vanhemmissa standardeissa mainittiin GL38, joka poistettiin käytöstä johtuen tuotantoon tarvittavan sahatavaran vähyydestä. Se, että näitä erittäin korkeita luokkia käytetään suurikokoisissa elementeissä, saa minut pohtimaan niiden käyttöä täällä. Kuka suunnittelikaan sen, ylimitoitit rakenteen, mikä näkyy kuvissa - valtava liimapuupalkki tukemassa vain terassia? Miksi? Standardi (mitä @jishi ehdotti) c24/GL24c riittäisi täällä
Wwhite_cheese sanoi:
tuntuu kuin se olisi valtava projekti
Ei... sinulla on erittäin hyvä pääsy alapuolelta. Tietenkin se riippuu muun rakenteen kunnosta. Mutta jos joudut vaihtamaan jopa kaikki pylväät tämän tyyppisellä asennuksella, se ei ole erityisen monimutkaista.