Hei!
Tarvitsen apuanne. Keskustelemme käsityöläisten kanssa siitä, kuinka lukituspaneeli naulataan. Mikä on käytäntö? Käsityksemme mukaan naulan ei pitäisi mennä läpi sekä lukko- että alla olevan paneelin. He väittävät, että sillä ei ole merkitystä.

Ola78
Olet oikeassa, katso http://www.traguiden.se, sieltä löydät ohjeita miten paneeli pitäisi naulata. Laudat tulee pystyä liikkumaan toisistaan riippumatta, siksi ei pidä naulata molempien läpi.

Periaate on, että paneelit naulataan keskeltä naularivillä. Peitelistat naulataan myös keskeltä, ja naulan tulee mennä paneelilautojen saumakohdan läpi. Juuri siksi, että paneelilaudat voivat kutistua ja laajentua ilman, että nauloja vetäytyy ulos.

Ola78
andersmc sanoi:
Periaate on, että paneeli naulataan keskeltä viivan mukaan. Peitelista naulataan myös keskeltä, ja naula pitäisi mennä paneelilautojen saumojen läpi. Juuri siksi, että paneelilaudat voivat kutistua ja laajentua ilman, että ne vetävät nauloja ulos.
Mitä ymmärsin, Ts:n pitäisi asentaa peitepaneeli eikä peitelistapaneeli, ja silloin pohjalauta naulataan keskeltä kuten kirjoitat, kun taas peitelauta naulataan kahdella naulalla, jotka eivät saa mennä pohjalaudan läpi.

Kyllä, se pitää paikkansa. Minä luin huolimattomasti. Mutta periaate on edelleen sama; paneelin on pystyttävä liikkumaan ilman, että naulat irtoavat. Joten ei naulata molempien kerrosten läpi.

• Tykkään
LinneaHo
  • Laddar…
Ola78
Kyllä, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kirjoitin sen aiemmin myös vastauksena, joten Ts:lle sanomme sitten yksimielisesti, ota puusepät korvasta kiinni ja sano heille: tee uudestaan, tee oikein.

• Tykkään
para
  • Laddar…
Naulan lyöminen keskelle aluslautaa ei näytä järkevältä, vaikka teoria varmasti pitääkin paikkansa. Käytännössä aluslaudat naulataan reunoista niin, että päät peittyvät peitelistalla. Riippuen siitä, kuinka leveä peitelista on, lyödään yksi tai kaksi naulaa myöhemmin noin 1 cm reunoista, jotta se ei käpristy, ja silloin se usein menee läpi aluslaudan, mutta se on monesti väistämätöntä, kun aluslaudat eivät ole samalla etäisyydellä joka kohdassa. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko jollakin ollut ongelmia naulojen kanssa, jotka menevät läpi peitelistan ja aluslaudan, minulla ei ole koskaan ollut sellaista.

• Tykkään
Liolikas199
  • Laddar…
C
Sama täällä, talon lockpanelen on ollut paikoillaan nyt 5 vuotta, ei yksikään naula ole liikkunut, ei ole syntynyt yhtään halkeamaa, vaikka se on naulattu kaksoisnaulalla molempien kerrosten läpi käytännössä kaikkialla.

Samaa mieltä aloitusviestin kirjoittajan kanssa! Käyn samaa keskustelua.

Kolme viikkoa vanha levypaneeli asennettu ammattilaisen toimesta: 170 aluspaneeleja ja 95 päällyspaneeleja, etäisyys päällyspaneelejen välillä vaihtelee 60 - 115, suurimmaksi osaksi noin 95-100.
Naulattu kiinni päällys- ja alapaneeleihin joka puolelta. Väitän, että tämä ei ole kunnossa, mielestäni välin pitäisi olla noin 120 päällyspaneelejen välillä eikä naulata molempien kautta, mutta ammattilainen sanoo tehneensä aina näin. Miksi paneeli sitten halkeilee vähintään 10 %:ssa laudoista jo kolmen viikon jälkeen?
Ulkoseinä, jossa 3 viikkoa vanha harmaa puupaneeli, naulattu yli- ja alustalautojen läpi. Naihat vaihtelevat kooltaan, jotkut ovat halkeilleet. Ulkoseinässä näkyvä vaakasuora naulattu puupaneeli, jossa on halkeama yhdessä laudassa.

Viimeksi muokattu:
Happamia! Ei vastauksia, mutta jossain vaiheessa (leveyssuunnassa) pitäisi kulkea raja, milloin lopetetaan peitelistoituksen naulaus keskeltä. b=45mm on yleisin, ymmärrän, ja se naulataan keskeltä ohueseen 5-10mm rakoon pohjalaudoituksen välissä.

Mutta mitä leveämmäksi peitelista tulee, sitä suurempi riski on, että se käyristyy kulhon muotoiseksi, jos siinä on vain yksi naula/ruuvi keskellä. Mietin itse, ottaisinko 70mm leveää 45mm sijasta, jolloin saisi hieman suuremman raon (tuuletusta varten) pohjalaudoituksen väliin. Mutta olen hieman huolissani siitä.

Ja kun katson sinun kuviasi, saan vettä myllyyn, että on helppo tehdä virheitä (jos he ovat tehneet virheitä, en tiedä).

Sinulla sekä pohjalaudat että listat halkeavat, ehkä siksi, että naulat ovat vierekkäin sen sijaan, että olisivat siksakissa lautoja pitkin.

Kaksi menetelmää peitelautaverhoukseen (esim. 160x22&45x22):
1. Ruuvi pohjalaudoituksen keskellä (cc1200mm) (tai kukaan jonka kanssa olen puhunut, ei ole tehnyt niin tai sanonut, että se on oikein, paitsi puuohjeet). Ruuvi listan keskellä pohjalaudoituksen välissä (cc600mm).
2. Puuseppä, jonka kanssa olen puhunut: naulaa tai ruuvaa pohjalaudoitus joka 600mm, mutta eri puolille joka kerta (laidimmilleen reunaan), oletetaan, että tämä on, jotta lautojen halkeamat vältetään. Peitä naulat/ruuvit peitelistalla, joka naulataan/ruuvataan joka 600mm keskeltä (pohjalaudoitusten välistä).

Mikä on oikein? En tiedä. Ja sitten kun peitelista on leveämpi, tuntuu lähes mahdottomalta (päässäni) saada se toimimaan hyvin (vaikka näen monia taloja, joissa on yhtä leveät peitelistat kuin pohjalaudoitus jne.)

Viimeksi muokattu:
Ajattelin vielä yhtä asiaa. Pisara-bleckien asentaminen ikkunoiden päälle (luultavasti on olemassa muitakin menetelmiä, jotka ovat ok), mutta jos luet Utvändiga Träpaneler osoitteessa (http://www.byggbeskrivningar.se/) pitäisi pisara-bleck asettaa naulataulun alle, sinun katoksen alla olevat ovat pohjalaudoituksen päällä? Vai onko siellä jotain taivuttelua ja kikkailua, joka ei näy kuvista?

Hei baljbalj
Ne istuvat alapaneelien takana, vaikka se ei näytä siltä kuvassa.

Sitä vastoin mielestäni ne ovat liian lyhyet. Ne ulkonevat vain tuskin 1 cm ikkunan kehyksestä, en löydä mitään käytäntöä tähän. Mutta ne, jotka he purkivat, ulkonivat 4 cm, nyt se tippuu suoraan alapuolelle.
Ulkoseinä, jossa on ikkuna ja valkoista julkisivupaneelia; ikkunan alareunassa oleva lyhyt vesilista aiheuttaa vesihaasteita.

• Rakennuksen seinä ja ikkuna, jossa on lyhyt uloke ikkunan kehysten ympärillä.
Viimeksi muokattu:
Harmi että se on haljennut niin paljon, luulen että se johtuu laadusta ennemmin kuin siitä, miten paneeli on asennettu. Nämä laudan alapuolet olisi pitänyt poistaa jo asennusvaiheessa, usein on jo alussa merkki halkeamasta.

Se, että se tippuu pellille alla, on ärsyttävää, mutta se tapahtuu vain silloin kun on lähes tuuletonta, ja valitettavasti silloin se kuulostaa eniten.

Kuinka kiinnitetään kynnyspalkki (luulen että se on sen nimi, makaava kansi tai hieman leveämpi, joka on katon alla ja jonka kohdalla kansilista painetaan ylös)?

Täytyykö olla naularuuvi sen alla juuri raakapontin alla ja naulata pohjalautojen väliin myös siellä, vai kiinnitetäänkö se pohjalautoihin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.