Mikael_L
baljbalj sanoi:
Jos yrität viistosahata pyörösahalla, siitä voi tulla vähän outo kulmissa, koska seinällä olevalle nurkkalistalle tulee 15° katkaisu, joka on ikään kuin väärinpäin, joten siitä tulee viilto, kun katkaiset sen puolen myöhemmin.
Teoriassa olet oikeassa, mutta käytännössä se ei välttämättä ole mikään iso ongelma. Ensinnäkin säädä sahaussyvyys oikein, jotta juuri ja juuri pääset paneelin läpi. Sahaamalla suoraan aiheutuu pieni viilto, jonka kanssa voi ehkä elää. Mutta jos olet täydellisyyden tavoittelija, voit "upotussahata" hieman kulmasta ja pysähtyä juuri ennen kuin saavut seuraavaan kulmaan. Ja sitten hoitaa loput monitoimikoneella/vetosahalla/japaninsahalla/talttapäällä/veitsellä mitä tahansa. Olen nyt tehnyt tämän 8 kulmassa, enkä oikeastaan tiedä tarkalleen miten tein, minä vain sahasin ja väsäsin hieman, ja siitä tuli aika hyvä silti. muokkaa: Minulla on Festool-upotussaha, mutta en ole edes ajatellut käyttää sitä. Otin 5 metrin raakalaudoituslaudan, jonka ensin tarkistin kunnolla, että se oli suora. Ja sitten sahasin tavallisella käsipyörösahalla. Luulen, että käytin Hitachi C6MFA:ta koko ajan, ja kerrankin klyyvisahan terän puuttuminen oli itse asiassa hiukan positiivinen juttu. :) Lauta ruuvattiin 3:lla lyhyellä lastulevuruuvilla (4,2x32 mm) yläpuolelta. Reiät, jotka siitä jäävät, maalaan vain umpeen. Ehkä pieni tipahtus ulkoakryylimassaa,... ehkä. Kokeilin varmaan eri taktiikoita, koska minulla ei ole muistikuvaa siitä, mikä oli "ehdottomasti paras".

Viimeksi muokattu:
pbengtsson sanoi:
10m kiskot, onko niitä? Vuokraa festool 3m kiskolla, siinä on reikä kummassakin päässä, täydellinen ruuville.
jos vinkkaat festool ts55 -sahan noin 14 astetta, se pystyy leikkaamaan 49 mm paneelin (esim. 28 +21)
Ei siis 10m pitkää kiskoa vaan useampi yhdistettynä. En ole koskaan pitänyt upposahaa kädessä, joten en tiedä miltä se näyttää.

Käytännössä, voiko Festoolia kallistaa molempiin suuntiin? Haluat kiskon olevan laudalla, joka pysyy paikoillaan, joten jos se kallistuu vain yhteen suuntaan, siitä voi tulla ongelma, eli tippanokka jää ulos?

Mikael_L sanoi:
Teoriassa olet oikeassa, mutta käytännössä se ei välttämättä ole suuri ongelma. Ensinnäkin asetat sahaussyvyyden oikein, niin että vain juuri pääset paneelin läpi. Jos sitten sahaat suoraan, tulee silti pieni kolo, jonka kanssa ehkä voi elää. Mutta jos olet perfektionisti, voit "upotussahata" hieman kulmasta alas ja pysähtyä juuri ennen kuin saavut seuraavaan kulmaan. Ja sitten ottaa viimeiset osat monitoimikoneella/kourasahalla/japaninsahalla/taltalla/veitsellä, mitä ikinä.

Olen nyt tehnyt tämän 8 kulmassa, enkä oikeastaan tiedä kuinka tein sen, vain sahasin ja säädin hieman, ja siitä tuli melko hyvä joka tapauksessa.

Edit: Minulla on Festool upotussaha, mutta en ole edes ajatellut käyttää sitä. Kyseessä oli 5 metrin raakaponttilauta, jonka ensin tarkistin huolellisesti, että se oli suora. Ja sitten sahasin tavallisella käsipyörösahalla. Luulen käyttäneeni koko ajan Hitachi C6MFA:tani, ja kerrankin klyyvin puuttuminen oli itse asiassa hieman positiivista. :) Lauta ruuvattiin vain 3 lyhyellä lastulevyruuvilla (4,2x32mm) yläpuolelta. Reiät, jotka sitten jäävät, maalaan vain umpeen. Ehkä pieni tippa ulkoakryylisaumaa, ...mahdollisesti. Kokeilin todennäköisesti jonkinlaista eri taktiikkaa, koska minulla ei ole muistikuvaa mikä oli "ehdottomasti paras."
Solmu on ulkopuolella alalaudoista, joten jos teen viillon, joka menee alalaudan läpi, sahaan 22 mm solmuja, jotka ovat 90° siihen, jota leikkaan, joten siitä tulee viimeinen keino.

En ole oikeastaan koskaan käyttänyt pyörösahaa, mutta omani painaa 4-5 kg ja siinä on sekä klyyvi että teräsuoja, jotka molemmat ovat tiellä laskussa, ja vain sahan pitäminen lautaa vasten samalla kun ryömin talon ympäri tuntuu raskaalta, kun olen vain pitänyt sitä ylhäällä. Ja lisäksi klyyvin purkaminen ja teräsuojan pitäminen ylhäällä samalla kun lasken sen, en tiedä uskaltaudunko yrittää sitä.

• Tykkään
J_M_K
  • Laddar…
Mikael_L
baljbalj sanoi:
Käytännössä, voiko Festoolia kallistaa molempiin suuntiin?
Ei. Se voidaan kallistaa vain kuten kaikki tavalliset käsipyörösahat, ja kisko kulkee sahan pöydän alla. Tämä tarkoittaa, että kisko on ruuvattava seinään, kumilevy tarkalleen siellä, missä leikkaus tulee olemaan. Sitten säädä kulma, jota moni valitsee 15°, mutta Mathias on puolustanut 17° ;) http://www.byggahus.se/forum/fasad/17304-optimal-vinkel-droppnos.html Itse olen uskaltanut käyttää 15° huolimatta asiantuntevasta neuvosta tieteellisin perusteluin, mutta talo varmaan kaatuu silti sen vuoksi ... :) En harkinnut edes sahausupotussahan käyttämistä tähän tehtävään, 5,4 metrin lankku on todella erinomainen. OK, jos työkalukaapissani sattuisi olemaan kaksi 3 metrin kiskoa, olisin ehkä yhdistänyt ne ja käyttänyt. Siinä näemme, miten yli-dimensionaalisten työkalujen, joiden kapasiteettia ei tarvitse, ostaminen voi kostautua. Ei jaksa nostaa niitä ja/tai uskaltaa käyttää niitä, kun se on tarpeen. :cool:

baljbalj sanoi:
Niin siis ei 10 m pitkää kiskoa vaan useita yhdistettyjä. En kuitenkaan ole koskaan käyttänyt upposahaa, joten en tiedä miten se näyttää.

Käytännössä, voiko Festoolia kallistaa molempiin suuntiin? Kiskon tulisi olla jäljelle jäävillä laudoilla, joten jos sitä voi kallistaa vain yhteen suuntaan, se voisi aiheuttaa ongelmia, eli tippanokka sijoittuu ulospäin?
Nyt alkaa mennä vähän OT, sori, mutta annan lyhyen selityksen.
Ei ole vaikeaa (väärä turvallisuudentunne?) sahata kiskolla, tämä asetetaan leikkauksen päälle (ja kiinnitetään sitten seinään ruuveilla molemmissa päissä), eli pysyy seinässä, sitten se irrotetaan ja siirretään jatkamaan leikkausta. Ymmärrät kun sinulla on välineet kotona.

Tämä on huomattavasti kätevämpää kuin ryömiä ympäri ympyräsirkkelin kanssa 30 cm maanpinnan yläpuolella.

Jos olet epävarma, kokeile leikata muutama cm lopputulosta alemmaksi.

Mutta joka tapauksessa tämä ei ole ensimmäinen asia, jonka pitäisi kokeilla uppo- tai ympyräsahalla. Voit saada vakavia vammoja itsellesi, molemmat sahan tyypit voivat heittää.

Jos se on kiinnostavaa, voin luoda oman ketjun siitä, miten yleensä toimin TS55:n ja kiskojen kanssa näissä tilanteissa.

baljbalj sanoi:
Miten kiinnitetään lockstöten (luulen, että sitä kutsutaan näin, vaakasuora lista tai hieman leveämpi, joka sijaitsee katon alla ja lockläkten ikään kuin nostetaan sitä kohti)?

Pitääkö siellä olla naulalista juuri alapuolella raakapontin alla ja naulata siellä myös pohjalautojen välissä tai kiinnitetäänkö se pohjalautoihin?
hei.
lisään tähän enkä ole lukenut kaikkien viestejä täällä!
nockstötenin osalta olen yleensä naulannut pohjalautojen väliin. joskus vedän suoraan läpi.
halkeamiesi osalta se ei johdu siitä, miten se on kiinnitetty, vaan siitä, että puu on itsessään niin kaareutunut, että kun kiinnität locken, pohjalaudat painetaan sisään ja ne halkeilevat.
tämän huomaa, jos on taitava puuseppä.
toki se voi tapahtua myöhemmin, mutta tällaiset halkeamat huomaa etukäteen, jos asentaa tiettyjä pohjalautoja. tai muuten halkeama on jo laudassa.

miten paneli naulataan, kiinnitetään pohjalaudat 2" nauloilla siksak-tyyliin. siis vuorotellen kummallakin puolella naulalistoja.
sitten kun kiinnitetään esimerkiksi hattulistaa, on helppo vetää naula väliin, mutta kun kiinnitetään pitkittäisiä panelillockeja, voi joskus tulla ongelmia.
tämä johtuu siitä, että jaottelu saattaa joskus tehdä laudoista tiiviimpiä, ja kun vedetään 4" naulalla, se menee kaiken läpi.
siis toki se on väärin, mutta joskus käy niin ja se silti toimii.
voin luvata, että koko panelsidan liikkuu kuitenkin.
kaikki elää omaa elämäänsä... puhutaan nyt puusta.

lopuksi: kehotan rakentajia vaihtamaan haljenneet.
ei näytä hyvältä.
sitten mielestäni listojen mitat ovat liian heikot.
pitäisi nousta 28 mm paksuuteen ja levitä hieman enemmän ylälistassa sekä laskea enemmän pystylistoissa.
oma mielipide...

toivottavasti jaksatte lukea läpi.

terveisin
estwing

• Tykkään
baljbalj
  • Laddar…
Vinoleikkaus valmis!!!!

Vuokrasin Festool-upotussahan ja 2x3m & 2x1,4m kiskot. Tiedän, että se oli vähän liikaa, mutta oli vaikeaa saada 3m kiskoja paikalleen yksin (ruuvinreiät ovat reunoilla!, jopa aurinko on täplikäs), joten oli mukavaa aloittaa 1,4m kiskolla ja sitten jatkaa siitä eteenpäin.

Ajoin vinosti tarkalleen kulmissa (laskin terän niin, että se kulki 5 cm kulman molemmin puolin) ja sitten kallistin 15° ja ajoin pari senttimetriä kulmasta (terä kulki samassa urassa sekä 15° kulmassa että suorana), ajan muutaman senttimetrin ennen seuraavaa kulmaa.

Huoli oli hieman turha, kunhan on suunnitellut ja erityisesti mitannut kunnolla, mihin sahata, se oli aika helppoa.

Se jäi aika risaiseksi (ehkä terä oli tylsä), joten minun täytyy yrittää hioa karkealla hiekkapaperilla ennen kuin öljyän.

Kiitos kaikille avusta!

Toivottavasti olet tyytyväinen, mutta vinkkinä ei tarvita niin paljon skenor, ei ole marssijunarata jota rakentaa :cool:, se onnistuu yhtä hyvin siirtämällä skenaa leikkauksen kanssa (jos on merkitty narurissalla ennen).

Onko sinulla kuvaa laittaa lopputuloksesta?

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
P pbengtsson sanoi:
Kohdistaa naula keskelle alalautaa ei näytä järkevältä, vaikka teoria voi pitääkin paikkansa. Käytännössä alalaudat naulataan reunoihin siten, että naulankannat peittyvät päällislaudalla. Riippuen siitä, kuinka leveä päällislauta on, vedetään yksi tai kaksi naulaa noin 1 cm päähän reunasta, jotta se ei kaareudu, ja silloin se usein menee läpi alalaudasta. Tämä on monesti väistämätöntä, koska alalaudat eivät ole kaikkialla samalla etäisyydellä. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku kokenut ongelmia naulan läpi päällis- ja alalaudan, itse en ole koskaan kokenut.
Sitten voi miettiä, kuinka naulata kulmassa, tuulilaudoissa ja ikkunoiden ympärillä niille, jotka sanovat, että maksimissaan yksi naula keskellä. Jos leveys on 145, niin liikkuuko lauta myös siellä? Mutta ei halkea. Olisi outoa, jos kaikissa olisi naula keskellä. Tulee varmaan rakoja, jos tekee niin. Olen naulannut sekä vaakaan 145 että pystyyn 95-170 leveydellä ilman, että se halkeaa. 45 päällislukolla vedetään yksi väliin alalaudan. Joten neuvoisin pitämään huolta laadusta ja mieluummin karsimaan kuin kitsastelemaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.