On paikkoja, joissa täytyy jopa porata ennen kuin ruuvaa lampunpidikkeen paikalleen. Toisissa paikoissa riittää vain naulapyssyn käyttö niin, että se jyrisee. Joissakin tapauksissa ne täytyy kiinnittää liimalla.

Onko jotain, mikä on oikein tai väärin?

Ei! :cool:

Ei kukaan kiinnostunut? :D

Miehen on tehtävä, mitä miehen on tehtävä...mies ottaa sen, mikä toimii tapauskohtaisesti siis...

Naulaa tai ruuvaa missä mahdollista, jos täytyy kiinnittää, on parempi käyttää liimaa (PL400). Olen joissakin tilanteissa kiinnittänyt säännön lattiaan kaksipuolisella teipillä ja sitten asettanut kiilat sen ja liimatun sokkelin väliin, jotta se pysyy jännityksessä kunnes liima on kuivunut.

Ajattelin kysymystä yleisesti ottaen. Olen käynyt taloissa, joissa ruuvien kannat näkyvät heti, kun astuu ovesta sisään, ja se ei ehkä ole niin siistin näköistä.

Itse suosin dyckertia niin paljon kuin mahdollista ja pahimmassa tapauksessa PL400.

Tiedän, mutta tämä henkilö ei ollut tehnyt sitä. :confused:
Ne oli kiinnitetty monteringsskruv:lla. Ei näyttänyt hyvältä.

Mielestäni PL400 on todella huono sokkeleiden/listojen ym. kiinnitykseen. Aika levityksestä siihen, että se tarttuu niin, että voi päästää irti listan, joka ei ole täysin 100% tasainen seinän kanssa, mikä on usein tilanne esim. massiivisten tammen listojen kanssa vanhemmissa betoniseinissä.

Plastic Padding Ultra on vastaus tällaisissa tapauksissa. Se tarttuu nopeasti, on vesipohjainen, eikä haise miltään, voidaan maalata päälle, on vahva - mutta ei ollenkaan kuten pl400 - mikä on vain huono asia sisälistojen osalta, plastic padding ultrasin vahvuus riittää siellä pitkään.

Casco superfix pitäisi myös olla hyvä tämän ketjun mukaan: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74881-val-av-lim.html

Mutta kuten sanottu, jos et halua seistä pitämässä listaa koko päivää, ja sitten kiinnittää sen niin kovaa, että melkein pitää repiä seinä irti saadakseen sen irti, vältä pl400...

Miten tahansa tekeekin, näkyvät ruuvi- tai naulankannat/reiät ovat jotakin, joka ei käy ollenkaan. Ei ole mitään ärsyttävämpää, vaikka kyseessä olisi reiän jälkeen dyckert. Olen siksi lopullisesti maalannut listani paikan päällä, kun olen naulannut tai ruuvannut. Tuo listaruuvia, kuten esimerkiksi grabber, mielestäni tekee liian suuret reiät tasoitettavaksi, joten käytän niitä vain poikkeustapauksissa.

Asennusliima, olen huomannut, on aliarvostettu menetelmä. Paikoissa, joissa olen itse asiassa käyttänyt sitä (huoneet, joissa on betoni- tai siporex-seinät), on ollut todella hyvä lopputulos. Itse asiassa lista pysyy usein paikallaan, vaikka vedän vain maalisauman listan ja seinän väliin (joka sitten mahdollisesti maalataan päälle).

Daniel_N sanoi:
Mutta kuten sanottu, jos et halua seisoa ja pitää kiinni listasta koko päivää ja lopulta kiinnittää sen niin tiukasti, että sinun on melkein purettava seinä saadaksesi sen irti, vältä pl400...
olen pitänyt listan paikallaan jollakin raskaalla. Huonekalu, paketti klinkkeriä jne. Pidätkö kaikkea liimaamaasi kunnes se kiinnittyy? ;)

Olen kuullut niiltä, jotka liimaavat, asettavat kiskot toista seinää vasten pitääkseen ne paikoillaan kuivumisen ajan.

Ei, ei liimaa kun laitan listoja ja sokkeleita, vain pieniä nauloja. Pieni naulapyssy on hieno, sellainen pitäisi kaikilla olla :D.

On olemassa clips, joita voi ostaa ja ruuvata kiinni tasaisin välein. Sitten tarvitsee vain napsauttaa sokkelilista paikalleen. Tämä vaatii kylläkin erityisiä listoja...

MathiasS sanoi:
jag har hållt listen på plats med något tungt. En möbel, ett paket klinker osv. Håller du i allt du limmar tills det sitter fast? ;)
Heh, kyllä teen niin:)

Riippumatta huonekaluista, klinkeripaketista tai muusta, nopeasti tarttuva liima on tietysti kätevämpi tällaisessa tilanteessa. Että talossa ei haise ja että se ei ole niin mielettömän kovaa kuin pl400, on myös aika mukavaa. Sitten voi laittaa mahdollisesti lateksia samana iltana jos lista pysyy ilman huonekaluja tiellä.

Sitten huonekalutkin loppuvat ajan myötä...

Daniel_N sanoi:
Sen tar ju möblerna slut efter ett tag också...
Ok, nyt ymmärrän miksi vie hieman enemmän aikaa joillekin saada listat valmiiksi :D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.