Hei, olen asentamassa tuuletettua lattiaa, mutta kohtasin useita (hankalia) vaihtoehtoja itse eristyksen suhteen.
Olin alun perin suunnitellut lattialämmitystä uritetussa styroksissa, kun kerran aiomme kuitenkin asentaa aktiivisesti tuuletetun lattian. Tarkastelin sitten vaihtoehtoisia tapoja parantaa eristystä ja huomasin, että XPS-vastavat spesifikaatiot voisi asentaa lattian kantavien palkkien väliin.
Kysymykseni onkin, haluaako lattiaan eristeeksi styroksia palovaaran vuoksi. Näin hieman arviointia eri eristemateriaaleista, joita ei saisi olla edes sisätiloissa tässä yhdysvaltalaisessa klipissä
.
Ei tunnu kovin "ruotsalaiselta" laittaa paksuja styroksilevyjä kellarin lattiaan sen jälkeen.
Ei ole "tulipaloriskiä" solumuovista lattiassa.
Jos talo alkaa palaa niin voimakkaasti, että myös lattiat palavat, talo palaa maan tasalle riippumatta siitä, onko lattiassa solumuovia vai jotakin muuta.
Tärkeää on, että pintamateriaalit eivät ole tarpeettoman helposti syttyviä.
Nyt en tiedä niin paljon paloturvallisuudesta. Mutta sen pitäisi varmasti vaikuttaa paljon palon etenemiseen, onko lattian täyteaine helposti syttyvää vai ei. Olen samaa mieltä siitä, että talo on todennäköisesti melko tuhoutunut, jos palo etenee niin pitkälle, että se palaa lattian läpi, mutta sillä voisi olla merkitystä hengissä olevien pelastamiseen.
Kysymykseni on oikeastaan, haluaako sitä solumuovia eristeeksi lattiaan, kun otetaan huomioon paloturvallisuusriski. Näin vähän arvioita eri eristemateriaaleista, joita ei pitäisi olla sisätiloissa edes tässä amerikkalaisessa clipissä [media].
XPS ei palanut, kun hän testasi sitä???
Suli vain, joten se ei tosin ole kovin hyvä palosuojaeste. Mutta eikö sitä käytetäkään niin?
Palokaasu nykyaikaisissa kodeissa on myrkyllistä, jos se on palanut niin kauan, että se on palanut lattian läpi, ei ole enää eläviä pelastettavia. Joten jos olet huolissasi tulipalosta, sinun tulisi aloittaa seinäpintojen, huonekalujen ja sisustuksen tarkastelusta.
Modernien kotien palosavu on myrkyllistä, jos palo on kestänyt niin kauan, että se on palanut lattian läpi, ei ole enää ketään pelastettavaa hengissä. Joten jos on huolissaan palosta, kannattaa aloittaa seinäpinnat, huonekalut ja sisustus
Se on ehkä hieman yleistystä. Eräs sukulainen kärsi tulipalosta moniasuntoisessa talossa, jossa oli puupalkkirakenne.
Hän haistoi savun hajun. Avasi oven, kohtasi liekkimuurin. Koko porraskäytävä oli kuin puhalluslamppu. Palo alakerran huoneistossa, ovi oli jätetty auki evakuoinnin jälkeen.
Hän yritti silloin odottaa palokuntaa ikkunan ääressä. Mutta kun liekit tulivat ylös lattiasta ja asunnon ovesta, hänen oli hypättävä toisesta kerroksesta. Palokunta tuli paikalle noin puoli minuuttia myöhemmin. Hän onnistui roikkumaan julkisivuelementeistä, joten vapaata pudotusta oli vain noin 2 metriä.
Nykyaikaisen kodin palosavu on myrkyllistä, jos se on palanut niin kauan, että se on palanut lattian läpi, ei ole enää eläviä pelastettavia. Joten jos on huolissaan tulipalosta, kannattaa aloittaa seinäpinnat, huonekalut ja sisustus.
Ymmärrän sen - onhan tärkeää tietää, mikä on yleinen järki ja rakennuskäytäntö, jotta ei tee mitään huonompaa uusittaessa. Mietin myös kaasun kehittymistä jne.
Tämä koskee myös kellaria, jossa suunnittelemme olevamme vierashuoneet ja teini-ikäiset jne.
XPS ei syttynyt, kun hän testasi sen???
Se vain suli, joten se ei tosin ole erityisen hyvä palosuojauseste. Mutta niinhän sitä ei käytetäkään?
luulen, että se syttyi, mutta hieman vähemmän, EPS ei syttynyt - mutta se ei eristä yhtä hyvin. Floré-levyt ovat myös juuri XPS:ssä. Ajattelin myös höyryjä jne.
Lisää vain tämä linkki Boverketiin - viitteenä tähän liittyvästä rakentamiskäytännöstä. Ajattelen, että on suhteellisen turvallista käyttää tätä ilmastoidussa lattiassa. BV suosittelee myös, että rajataan paloa eristävällä "barriär" (tai jotain sen tapaista) - joten jos ajattelee klinkkeriä sen päälle, sen pitäisi olla turvallisempaa kuin laminaatti/puulattia.
Ehkä voisi myös tarkistaa, että poistumistiet ovat riittäviä, erityisesti vanhemmissa taloissa, joissa sitä ei ehkä ole ajateltu.