Hei!

Aion aloittaa terassin rakentamisen viikonloppuna, ja olen pohtinut, mitä käytän perustuksiksi pilareille.
Alustana on nykyään multaa, ja syvemmällä on sinisavea.

Olen saanut suosituksia laittaa seuraavaa pohjalle jokaisen pilarin alle:

Cellplast XPS300 paksuus 50mm, puristuslujuus (kPa) 300

Toimiiko tämä? Tuleeko sen olla suoraan maata/sinisavea vasten ja sitten pilari päälle?
Miten voin helpoiten tasoittaa sen niin, että se on suorassa? Maarakennekangas, soraa ja sitten xps?

Ystävällisin terveisin
jokkey

Miksi sinun pitäisi käyttää solumuovia? Onko se routaa vastaan eristämiseksi?

Siinä tapauksessa sen ei pitäisi olla pilarin alla, sen pitäisi olla pinnalla.

Hmm luin muun muassa tämän...

Routimaton syvyys Kuinka syvällä pilarin tulee olla, määräytyy paikallisen routimattoman syvyyden mukaan. On olemassa valmiita pilareita, jotka ovat 50 cm ja 70 cm. Jos tarvitset syvempiä pilareita, on parempi valaa ne itse. Voit "huijata hieman" syvyyttä kaivamalla suuremman reiän ja luomalla tasaisen pohjan soralla ja asettamalla maaneristyslevyn solumuovista ennen kuin pilarit asetetaan. Näin estät roudan tunkeutumisen pilarin alle.

Kirjoitat, että sinulla on savea ja se on routivaa, joten sinun tulisi tehdä kunnolliset perustukset. Yksinkertaisinta on vuokrata maapora ja valaa perustus routimattomalle syvyydelle. Toinen vaihtoehto vaatii paljon kaivamista. Sitten et tarvitse niin vahvaa xps-eristystä, koska savi on 10 kertaa heikompaa. Tavallinen epsin pitäisi riittää.

Pieni plutt eristys sokkelin alla toimii huonosti.
Laita eristys koko terassin pinnalle ja hieman sen ulkopuolelle maanpinnan tasolle (5-10 cm soraa/maata päälle).

Pienen plutt kanssa kylmä pääsee kiertämään reunojen ympäri.

Protte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.