Hei
Hakutoiminto vaikuttaa temppuilevan, sillä muistan, että tästä on keskusteltu täällä foorumilla enemmän kuin kerran, mutta en voi löytää oikeaa...

Kysymykset kuuluvat: Aion asentaa OSB:tä + 6mm kipsilevyä kotona parille seinälle pystytolppiin.

1 Pitääkö minun kiinnittää OSB-levy hieman "sopivasti" ja sitten vetää ruuvi sekä kipsiin että OSB:hen?
2 Mitä ruuveja käytän ja minkä kokoisia niiden tulisi olla?

kiitos
//M

Mitä pitäisi tehdä, sen päättää joku muu.

Minä kiinnitän OSB-levyä runkoon 40 mm kipsilevyruuveilla ja sen jälkeen kiinnitän kipsin OSB:hen kipsilevyvalmistajan ohjeiden mukaisesti. 30 mm riittää tähän. Kipsilevyjen saumat siirretään.

Käytin lastulevyruuveja OSB:hen, älä unohda 2mm etäisyyttä OSB-levyjen väliin, naputin pari dycketiä etäisyydeksi.

Mhellstrand sanoi:
Hei
Hakutoiminto vaikuttaa olevan hieman sekaisin, sillä muistan että tästä on keskusteltu enemmän kuin kerran täällä foorumilla, mutta en löydä oikeaa ...

Kysymykset kuuluvat: Aion asentaa kotona OSB-levyn + 6mm kipsilevyn pari seinää vasten rimoilla.

1 Pitäisikö kiinnittää osb-levyä hieman "sopivasti" ja sitten ruuvata läpi sekä kipsilevyn että osb:n?
2 Mitä ruuveja ja minkä kokoisia minun pitäisi käyttää?

kiitos
//M
Jos haluat ripustaa jotain seinälle, voit käyttää kaksoiskierrettyjä ruuveja osb:lle, jotka ruuvaat melko tiiviisti, cc20 joka tapauksessa. Kun ruuvaat kipsilevyn, on hyvä, että ruuvi menee myös rimaan, silloin tiedät että se pysyy paikallaan.

En muista koskaan mitä ruuvi on nimeltään, hiltillä on oma, joka toimii erittäin hyvin mutta on kallis, googlasin vähän ja Danogipsilla on yksi nimeltään Cresco F, joka on tarkoitettu lattioille mutta sillä on sama toiminto.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/screws/index.html

Jos tuntuu, että tarvitsee ruuvata kipsilevy myös runkoihin, voi miettiä, miksi alun perin asensi OSB:n...

Jos ruuvaa tavallisilla halvoilla 40 mm ruuveilla, OSB kestää kaiken, mitä voit kuvitella haluavasi ripustaa seinälle. Kiinnitys OSB:hen on rajoitus, ei OSB:n kiinnitys runkoihin.

• Tykkään
nitram66
  • Laddar…
MathiasS sanoi:
Jos tuntuu, että kipsilevyjä pitää kiinnittää myös koolauksiin, voi miettiä, miksi alun perin laitettiin OSB....

Jos kiinnität tavallisilla edullisilla 40 mm ruuveilla, OSB kestää mitä tahansa, mitä haluat ripustaa seinälle. Kiinnitys OSB:hen tulee olemaan rajoitus, ei OSB:n kiinnitys koolauksiin.
Kipsilevyn kiinnittäminen koolaukseen oli, kuten kirjoitin, vain hyvä, jos sen voi tehdä, kun kerran on jo tekemässä, mutta kuten sanottu, ei välttämätöntä.

Toinen asia, tavalliset 40 mm kipsiruuvi, tietenkin toimii, mutta se ei vedä yhtä hyvin kuin kaksoiskierteinen, joten minun täydennykseni oli, jos Ts aikoi ripustaa jotain raskasta, niin voi olla hyvä tietää, että se on olemassa ennen kuin hän aloittaa ja sitten päättää, miten hän haluaa tehdä.

Ps: Joissakin suurilla rakennustyömailla ei saa kiinnittää osb:tä kipsiruuveilla, mutta se riippuu siitä, kuka on materiaalivastaava ja työnjohtaja.:rolleyes:Ds

Mutta se ruuvityyppi, josta puhut, lisälangalla (tyyppi cresco f, johon linkkasit) ei liity mitenkään ylimääräiseen kestävyyteen - siinä on kyse ruuvipään upottamisesta.

MathiasS sanoi:
Mutta se ruuvityyppi, josta puhut, lisärahamuksella (kuten cresco f, johon linkitit) ei liity ylimääräiseen lujuuteen - se on kyse ruuvikannan upottamisesta.
Se painaa levyn alas/tiiviimmin (ei koskaan villit kierteet), mutta kuten kirjoitit, se myös upottaa, se, johon linkitin, on tarkoitettu lattialle, mutta niillä on sama toiminto.

Mikä on syy siirtää kipsilevyjen saumoja? (kyllä, olen "Åsa-Nisse" tässä!!)

MathiasS sanoi:
Mitä PITÄISI tehdä, päättäköön joku muu.

Itse ruuvaan OSB-levyn runkopuihin 40 mm kipsiruuvilla ja sen jälkeen ruuvaan kipsin osb:hen kipsilevyvalmistajan ohjeen mukaan. 30 mm riittää tähän. Kipsilevyjen saumat siirretään.

Mhellstrand sanoi:
Mikä on syy siihen, että kipsilevyjen saumat siirretään? (kyllä, olen tässä asiassa "Åsa-Nisse"!)
Se on tukevampi ja vältät yleissauman äänelle jne.

Selkeyden vuoksi. Kipsilevyjen saumat siirretään verrattuna osb-saumoihin.

Hyppään mukaan toiseen OSB-kysymykseen!

Kun asentaa OSB:ta, pitäisikö levyjen ympärille laittaa muovisaumamassa ensimmäisen kipsikerroksen tapaan äänenvaimennuksen vuoksi?

Voiko/pitäisikö sitä laittaa myös laitekoteloiden ympärille?

mies käyttää tavallisia kipsiruuvia 2 kerroksen ruuvilla OSB:ssä.
jos aiot ripustaa jotain raskasta seinään, en valitsisi OSB:tä vaan tavallista rakennusvaneria...
OSB on oikeastaan huonolaatuinen levy, joka on puristettu yhteen lastujen kanssa...
ei oikein hyvä raskaille ripustuksille.

asia on, että ensimmäinen levy pitäisi melkeinpä ruuvata yhtä tiukasti kuin toinen kerros, eli täysruuvauksella...

ruuvata kipsi sitten runkoihin tuntuu minusta hyvältä, että on tehty, mutta ei ole tarpeellista...
siirrä sauma kuten mainittu aikaisemmin...
terveisin
estwing

Uskon, että on hyvä selventää, mitä "tungt" tarkoittaa. 100kg ei ole raskas, jos on enemmän kuin yksi kiinnityspiste. En tuskin voi kuvitella mitään, mitä normaalisti ripustetaan seinälle talossa, jota ei voisi ripustaa OSB-levyyn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.