5 142 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Sisäseinät
Hei kaikki viisaat!!!
Meidän pitäisi kirjoittaa sopimus minä päivänä tahansa, rakennamme talon kevytbetonista, ja nyt on edetty siihen vaiheeseen, että meidän on päätettävä, millaisia sisäseiniä otamme. En tiedä, pitäisikö meidän valita kevytbetoniset sisäseinät vai seinät, joissa on koolingit, eristys ja kipsilevy sekä joko board tai raakapontti.
Minkä pitäisi valita????? Onko jollain tietoa eduista ja haitoista????? Mikä on ero raakapontin ja boardin välillä "tavallisessa" sisäseinässä, eli mikä tarjoaa parhaan äänieristyksen jne???
Olen aivan sekaisin enkä tiedä, mitä pitäisi valita, joten jos jollain on vinkkejä tai kokemuksia jaettavana, se olisi mahtavaa!!!
Meidän pitäisi kirjoittaa sopimus minä päivänä tahansa, rakennamme talon kevytbetonista, ja nyt on edetty siihen vaiheeseen, että meidän on päätettävä, millaisia sisäseiniä otamme. En tiedä, pitäisikö meidän valita kevytbetoniset sisäseinät vai seinät, joissa on koolingit, eristys ja kipsilevy sekä joko board tai raakapontti.
Minkä pitäisi valita????? Onko jollain tietoa eduista ja haitoista????? Mikä on ero raakapontin ja boardin välillä "tavallisessa" sisäseinässä, eli mikä tarjoaa parhaan äänieristyksen jne???
Olen aivan sekaisin enkä tiedä, mitä pitäisi valita, joten jos jollain on vinkkejä tai kokemuksia jaettavana, se olisi mahtavaa!!!
Sisäseinät puutolpilla ja eristyksellä, joiden pinta on boardia ja kipsiä, ovat erittäin hyviä, kun otetaan huomioon äänieristys, tuntu ja helppous kiinnittää asioita seinille. Uskon, että se on parempi vaihtoehto kuin kevytbetoni sisäseinille.
Ero raakapontin ja boardin välillä? Ei kovin paljon oikeastaan. Boardseinä on muutaman millimetrin ohuempi, ja boardista tehdyt rakennuslevyt on paljon nopeampi asentaa kuin naulata raakapontti. Äänen ja mukavuuden suhteen ne ovat samanarvoisia, samoin kestävyyden suhteen.
Ero raakapontin ja boardin välillä? Ei kovin paljon oikeastaan. Boardseinä on muutaman millimetrin ohuempi, ja boardista tehdyt rakennuslevyt on paljon nopeampi asentaa kuin naulata raakapontti. Äänen ja mukavuuden suhteen ne ovat samanarvoisia, samoin kestävyyden suhteen.
Paljon kysymyksiä: 
Asetetaanko aina kipsilevyt boardin ulkopuolelle? Johtuuko se paloturvallisuudesta? Vai onko helpompaa saada kipsi täysin tasaiseksi? Jos laitetaan board ulospäin, on kai helpompaa ripustaa asioita seinille kuin jos kipsi on ulompana?
Käytetäänkö useimmiten 13 mm:n kipsilevyjä?
Asetetaanko aina kipsilevyt boardin ulkopuolelle? Johtuuko se paloturvallisuudesta? Vai onko helpompaa saada kipsi täysin tasaiseksi? Jos laitetaan board ulospäin, on kai helpompaa ripustaa asioita seinille kuin jos kipsi on ulompana?
Käytetäänkö useimmiten 13 mm:n kipsilevyjä?
markis sanoi:Paljon kysymyksiä:
Laitetaanko aina kipsilevyt boardin päälle?
Joo, melkein aina. Tietyt talovalmistajat, kuten Smålandsvillan, asentavat suoraan lastulevylle. Mutta yleisintä on kipsilevy päälle. Syyt oletkin itse luetellut tässä alapuolella.
Johtuuko se paloturvallisuudesta? Tai onko helpompi saada kipsi täysin sileäksi?
Joo.
Jos laitat boardin ulkopuolelle, onko silloin helpompi ripustaa asioita seinille kuin jos kipsi olisi ulkopuolella?
Ei... minä ripustan tavarani nauloihin, jotka ovat pidempiä kuin 13mm joka tapauksessa..
Ovatko yleensä käytetyt kipsilevyt 13 mm?
Joo. 6mm käytetään kun remontoidaan ja on esim. liian työlästä levittää tasoitetta.
Kuinka paksu board sitten on? Sama kuin kipsi?KarlXII sanoi:
Eli: Aikaero "tavallisella" seinällä leca/kipsi on erittäin suuri. Muuraaminen vie aikaa. Kun muuraus on valmis, haluat todennäköisesti sileän pinnan seinään ja puhummekin taas kipsistä..... Luultavasti sinulla on sekä sähkö, puhelin, tv jne., joiden kaapeleita haluat piilottaa seinään, ja niiden upotus leca-materiaaliin on hyvin kallista. Hintaero on luultavasti vähintään 100 %. Käytä kipsiä.
Boardskiva ei ole OSB tai plyfa vaan pehmeä levy, jota käytetään esim. joissakin ilmoitustauluissa jne. ja se on keltainen. OSB tai plyfa kutsutaan yleensä "rakennuslevyksi" ja se on se, mitä sinun tulisi käyttää kipsin takana. Ei ole hyötyä, että sinulla on kipsi rakennuslevyn takana..... Jos käytät vain plyfaa, et löydä tästä maasta maalaria, joka haluaisi tasoittaa seiniäsi..... Käytä koolauksia, eristystä, plyfaa ja kipsiä siinä järjestyksessä. Plyfa tekee seinästä tukevamman ja vältyt ongelmilta asioiden kiinnittämisessä. Toki, kipsi on 13 mm, mutta käytä pitkiä ruuveja tai nauloja, niin sinulla ei ole kiinnitysongelmia.
Boardskiva ei ole OSB tai plyfa vaan pehmeä levy, jota käytetään esim. joissakin ilmoitustauluissa jne. ja se on keltainen. OSB tai plyfa kutsutaan yleensä "rakennuslevyksi" ja se on se, mitä sinun tulisi käyttää kipsin takana. Ei ole hyötyä, että sinulla on kipsi rakennuslevyn takana..... Jos käytät vain plyfaa, et löydä tästä maasta maalaria, joka haluaisi tasoittaa seiniäsi..... Käytä koolauksia, eristystä, plyfaa ja kipsiä siinä järjestyksessä. Plyfa tekee seinästä tukevamman ja vältyt ongelmilta asioiden kiinnittämisessä. Toki, kipsi on 13 mm, mutta käytä pitkiä ruuveja tai nauloja, niin sinulla ei ole kiinnitysongelmia.
Klikkaa tästä vastataksesi