5 121 lukukertaa ·
17 vastausta
5k lukukertaa
17 vastausta
Sisäseinän koolauksen mitat sähköistyksellä?
Sivu 1 / 2
Aion laittaa sisäseinän saadakseni lisälastenhuoneen. Aion käyttää OSB-levyä ja kipsiä molemmilla puolilla mutta pohdin koolauksia. Aluksi ajattelin käyttää 45x70, mutta sitten kuulin, että 45x45 riittää. Mutta miten sitten tehdään sähköt? Tuntuu vähän heikolta porata reikiä sähköjohtoja varten 45x45:ssä, eikö siihen jää paljonkaan jäljelle?
Miten muut ovat tehneet, jotka ovat rakentaneet 45x45:llä?
Miten muut ovat tehneet, jotka ovat rakentaneet 45x45:llä?
Se toimii. Säännöt vahvistetaan merkittävästi OSB-levyllä.
Liimaa ei tarvita. Työnnä eristys seinään.
Minulla on väliseinä, joka on rakennettu 45x45 koolauksella, ja molemmilla puolilla on OSB-levy ja kipsilevy. Se seinä on tukeva ja hieno. Huomaa kyllä eron kylpyhuoneseinään, joka on 45x70 cc 45, jossa on 15 mm vaneria, mutta se ei tunnu heikolta tai huteralta. Niin kauan kuin kiinnittää OSB:n oikein ruuvilla, liimaa ei tarvita. Käytä myös oikeaa 13 mm kipsilevyä, eikä mitään 6 mm-versiota. Tämä vaikuttaa myös tukevuuteen jonkin verran.
Mitä liimaa minun pitäisi käyttää? Jotain erityistä? Laitanko sen koolausten sivuille ennen kuin nostan OSB-levyä ja ruuvaan sen kiinni vai miten etenen?M maverik sanoi:
Mitä tarkoittaa "kuten pitää"? erityinen tiheys ruuvien välillä tai jotain muuta mitä pitäisi miettiä?Janus82 sanoi:
Minulla on sisäseinä, joka on rakennettu 45x45-koolaustangoista ja jossa on OSB ja kipsilevy molemmilla puolilla. Se seinä on tukeva ja hieno. Toki huomaa eron kylpyhuoneseinään, joka on 45x70 keskellä 45:llä 15 mm:n vanerilla, mutta se ei tunnu heikolta tai vetelältä. Kunhan OSB-levy ruuvataan kiinni kunnolla, ei liimaa tarvita. Käytä myös oikeaa 13mm kipsilevyä, ei 6mm-versiota. Se vaikuttaa tukevuuteen myös.
A Annalundqvist sanoi:
Muuten, mitä tapahtuu jos OSB "turpoaa" kun se on liimattu? eli liike kosteuden/lämpötilan vuoksi?? mutta se on kiinni, vaikka se onkin ruuvattu ajattelen kylläkin… ??M maverik sanoi:
Olen aina ruuvannut levyt (sekä OSB että kipsi) cc noin 20-30 cm. Nopea googlaus näytti, että Gunnebo väittää, että Hus AMA:n mukaan OSB pitää ruuvata cc 15cm reunassa ja cc 30cm levyn keskellä. Ehkä olen ollut hieman huolimaton aiemmin, mutta vielä talo pysyy pystyssä.A Annalundqvist sanoi:
Ehkä minut pelastaa se, että käytän 55mm kipsiruuveja, jotka menevät OSB:n läpi ja kiinnittyvät runkoon.
Et saa pocketkarmaa 45mm seinään. Minulla on liukuovi keittiöön päin ja jos muistan oikein, niin tarvitaan 70-reglar seinään, jotta se toimii.R Robin Wahlman sanoi:
Kiitos vastauksesta!! Tarvitsen siis 45x70 rungot ja ovikarmi seinän leveydeksi 122, jos haluan tilaa osb- ja kipsilevyille molemmille puolille? Koska eristystä ei mene sinne, ajattelen että se on heikkoa pelkällä kipsillä, mutta ehkä olen väärässä?Janus82 sanoi:
Olen aina kiinnittänyt levyt (sekä OSB että kipsi) cc noin 20-30 cm. Nyt googlasin hieman ja näin, että Gunnebo väittää Hus AMA:n mukaan, että OSB tulee kiinnittää cc 15 cm reunassa ja cc 30 cm levyn keskellä. Olen ehkä ollut hieman huolimaton aiemmin, mutta talo seisoo edelleen.
Ehkä minut pelastaa se, että käytän 55 mm kipsiruuvia, joka menee OSB:n läpi ja kiinnittyy runkoon.
Et saa taskukarmia mahtumaan 45 mm seinään. Minulla on liukuovi keittiöön ja jos muistan oikein, seinässä tarvitaan 70-rungot että se toimisi.
Luulen, painottaen *luulen*, että sinun pitäisi valita taskukarmi, joka on 96 mm seinän leveydelle. Taskukarmi, jota käytin, odotti, että vain yksi kipsilevy asetettiin taskukarmin ulkopuolelle, ja tämän kipsilevyn avulla valmis mitta on 96 mm.
Halusin ensin vanerilevyn, jotta voisin kiinnittää jotain seinään, missä ovi piiloutuu, vaikka se tarkoittaakin, että täytyy käyttää lyhyitä ruuveja. Lisäksi taskukarmi on hieman hutera, joten on mukavaa jämäköittää sitä vanerilevyllä pohjassa. Kun teet näin, sinun on lisättävä uloimpien kipsilevyjen leveys karmin ilmoitettuun paksuuteen ja saat silloin 96+13+13=122.
Katso sen taskukarmin asennusohjeet, jonka haluat ostaa, ja mieti hieman, miten se on rakennettu. Luulen, että karmi, joka on 122 mm paksu, sisältää vain enemmän ilmaa oven sivulla eikä tarjoa parempia mahdollisuuksia asentaa lisäpuulevyä ennen kipsiä. Mutta voin olla väärässä.
Halusin ensin vanerilevyn, jotta voisin kiinnittää jotain seinään, missä ovi piiloutuu, vaikka se tarkoittaakin, että täytyy käyttää lyhyitä ruuveja. Lisäksi taskukarmi on hieman hutera, joten on mukavaa jämäköittää sitä vanerilevyllä pohjassa. Kun teet näin, sinun on lisättävä uloimpien kipsilevyjen leveys karmin ilmoitettuun paksuuteen ja saat silloin 96+13+13=122.
Katso sen taskukarmin asennusohjeet, jonka haluat ostaa, ja mieti hieman, miten se on rakennettu. Luulen, että karmi, joka on 122 mm paksu, sisältää vain enemmän ilmaa oven sivulla eikä tarjoa parempia mahdollisuuksia asentaa lisäpuulevyä ennen kipsiä. Mutta voin olla väärässä.