Aion tehdä seinän, ja se ei tunnu olevan aivan helppoa, koska minulla on vinokatto.

Asetan laudan lattialle ja naulaan kiinni.
Naulaan seuraavan seinään linkin mukaan.
Miten seuraava lauta, joka pitäisi naulata kattoon??
Sehän on vinossa, kun ajattelee, että sisäkatto on 18 asteen kulmassa!
Pitäisikö se "shimtara" suoraksi ja sitten naulata kiinni?

http://www.ladda-upp.se/bilder/mkkaofpjacvfes/

Helpoin ratkaisu on varmaankin aloittaa kiinnittämällä makaava sääntö pystysääntöihin molemmissa päissä, ja sitten asetat säännön vaakasuorasti, eli ei samassa kulmassa kuin katto. Sitten vedät ruuvin vinosti säännön läpi niin, että ne menevät säännön takaosan läpi ja ylös kattoon 90 asteen kulmassa. Tällöin vältät "ongelman", että kulmassa oleva sääntö on leveämpi kuin muut säännöt. Niin minä olisin tehnyt...

Upotussahalla olisit voinut halkaista ylätason säännön, jonka kiinnität kattoon.

Ratkaisin juuri tämän ongelman halkaisemalla itse ne tukipuut, jotka tulevat kattoon. Minulla on 45x70mm pystysuorina tukipuita, joten otin 45x95 ja asetin halkaisusahan 25º kulmaan (sinun tapauksessasi 18) ja kahden sahauksen jälkeen minulla oli tukipuut, jotka sopivat täydellisesti.

Kun mietin tarkemmin, on paljon helpompaa, jos kattoon laitettava sääntö asennetaan ensin, muuten voi olla hankalaa saada oikea syvyys 18 asteen sahaukselle.

Ota seinäsääntö ja leikkaa oikeassa kulmassa giljotiinisahalla, niin sinulla on malli oikeilla mittasuhteilla asettaaksesi halkaisusahan myöhemmin.

Onkohan ToRy:n versio ensimmäisessä viestissä helpoin?!

Voin aloittaa asettamalla säännön, joka tulee kattoon, yksinkertaisesti katon kulmaan.
Sitten asetan säännön seinää vasten.
Sen jälkeen säännön lattialle.
Ja viimeiseksi vapaasti seisovan säännön siihen, mihin seinän pitäisi loppua (seinän pitäisi olla vain 3 metriä ulos isosta seinästä kuvassa).
Sitten ruuvaan pystyssä olevat säännöt vinoa kattolautaa vasten yksinkertaisesti.

Tuleeko tämä toimimaan??

Se tulee tekemään niin, mutta kattosääntö tulee olemaan leveämpi kuin muut säännöt, koska se on vääntynyt. Ehkä sillä ei ole niin suurta merkitystä, jos epätasaisuus on seinän sisäpuolella, eli kohti olemassa olevaa seinää?
Metodi, josta kirjoitin toisessa viestissä, tarkoittaa, ettei sinun tarvitse sahata mitään vinoon, vain suorat liitokset, ei epätasaisia pintoja tai "leveämpiä" sääntöjä, vain sahata ja ruuvata. :) Pointti oli siinä, että kattoon kiinnitettävä sääntö EI kiinnity aivan katon tasalle, sen kulmaan, vaan samaan kulmaan kuin lattiasääntö. Keskellä olevia pystyssä olevia sääntöjä ei tarvitse sahata vinoon.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
ayye
  • Laddar…
Aha, olen vähän hidas näin aamulla :)

Tarkoitatko näin!
http://www.ladda-upp.se/bilder/oqqixkqnhoewh/

Pitäisiköhän minun aloittaa lattiansäännöstä ja sitten seinäsäännöstä.
Sen jälkeen seinän päätyyn vapaasti seisova sääntö, jonka naulaan kiinni lattiansääntöön.
Viimeiseksi naulaan kiinni kattosäännön kuvan mukaan noihin kahteen pystyssä olevaan sääntöön tai vaihtoehtoisesti kiinnitän sen ruuveilla 90 asteen kulmilla...
Tjoho :)

Siinä on!!! :thumbup:

Olin kiristänyt kaksi pitkää ruuvia - ehkä 80 mm - sopivassa kulmassa alhaalta kattokoolauksen läpi seinäkoolaukseen ja samoin kattokoolauksen toiseen päähän. Esiporaa mielellään, kun olet päätypuussa sekä katto- että seinäkoolauksen kohdalla. Tulee pysymään kuin vuori! :)

Viimeksi muokattu:
Offtopic

ToRy sanoi:
Senast redigerad av ToRy idag 09:39 Anledning: Fan, jag kan inte skriva regeln, det blir alltid reglen! Why, oh whyyyyyy!!!!!!​
Sinulla saattaa olla smålantilaista verta? reglen, cycklen, nycklen....

Joco_ sanoi:
Offtopic

Sinulla on ehkä småländskt-veriä? reglen, cycklen, nycklen....
Vielä enemmän off topic...
Ei hemmetti, isä on Majorna ja äiti Bergum.! Näen itseni göteborgilaisena! :) Näppäimistö voi kyllä olla Ljungby toisaalta... :D

Muussa tapauksessa voit käyttää stålskena, joka on tarkoitettu vinokattoasennuksiin.

• Tykkään
elch0ck ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.