3 238 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Sisäseinä laatoituksen alusta
Olen aloittanut keittiön remontoinnin ja tarvitsisin hieman neuvoja siitä, miten luodaan hyvä alusta kaakeleille seinillä. Seinät koostuvat tällä hetkellä vaakasuorasta pontatusta puusta (tyyppi 20 mm) ja sen päällä on kovalevyä. Seinät ovat melko tasaisia ja suoria. Ajatukseni on ruuvata kipsilevy kovalevyn päälle ja siten saada hyvä alusta kaakeloinnille. Onko tämä sopiva menettelytapa? Jos näin on, tarvitsen myös vinkkejä seuraavaan:
Jonas
- Olen ajatellut valmistella sähköasennusta (asennuksen suorittaa pätevä sähköasentaja) tekemällä uria vp-putkille seinään, ja miten teen tämän parhaiten (sähköasennus tapahtuu katosta alas pistorasioihin jne.).
- Onko oikea menetelmä sahata urat (noin 20 mm syvät standardiputkille) sekä kipsiin että puuseinään ja sitten tasoittaa uudelleen vai pitäisikö minun tehdä tämä jollakin muulla tavalla?
- Koska seinä hieman paksunee, aiheuttaa se ongelmia ikkunan- ja ovienpielien kanssa. Joitakin vinkkejä, vai pitäisikö vain yrittää saada ne näyttämään hyvältä parhaimmalla mahdollisella tavalla?
Jonas
Kipsi toimii hyvin laatoituksen alustana.
Vedä ensin putket, poraa reikiä kipsiin pistorasioiden/rasioiden kohdalle
ja kiinnitä kipsi ruuveilla.
Sinun ei tarvitse tasoittaa, koska käytät myöhemmin kiinnityslaastia...
/N
Vedä ensin putket, poraa reikiä kipsiin pistorasioiden/rasioiden kohdalle
ja kiinnitä kipsi ruuveilla.
Sinun ei tarvitse tasoittaa, koska käytät myöhemmin kiinnityslaastia...
/N
Jos jyrsii kipsin läpi, syntyy sauma, ja myös pohja on jyrsittävä upotuksia varten, joten on olemassa riski, että pohja liikkuu myöhemmin. Itse olisin mieluummin laittanut ylimääräisen kipsikerroksen putkien päälle ja tehnyt reiät upotuksia varten siihen kerrokseen vältelläkseni mahdollisia halkeamia.
/Kent
/Kent
Kiitos vastauksista!
Kaksinkertainen kerros kipsiä olisi hyvä, jos voisin saada ikkunalistat kohdalleen...meidän ikkunat ovat vanhoja ja ovat osa listan profiilia. Kaksinkertainen kerros kipsiä tarkoittaa, että listat tulevat 26 mm ulospäin, mikä on liian vaikeaa peittää puusepän töissä. Jos on olemassa niksejä, kuinka muut ovat ratkaisseet tämän, olisin kiitollinen.
Huomasin myös, että lastulevy, joka oli naulattu raaka-aineen päälle, oli huono, joten se otettiin alas. Voinko ruuvata kipsin suoraan raaka-aineeseen vai täytyykö minun laittaa uusi lastulevy?
Ystävällisin terveisin
Jonas
Kaksinkertainen kerros kipsiä olisi hyvä, jos voisin saada ikkunalistat kohdalleen...meidän ikkunat ovat vanhoja ja ovat osa listan profiilia. Kaksinkertainen kerros kipsiä tarkoittaa, että listat tulevat 26 mm ulospäin, mikä on liian vaikeaa peittää puusepän töissä. Jos on olemassa niksejä, kuinka muut ovat ratkaisseet tämän, olisin kiitollinen.
Huomasin myös, että lastulevy, joka oli naulattu raaka-aineen päälle, oli huono, joten se otettiin alas. Voinko ruuvata kipsin suoraan raaka-aineeseen vai täytyykö minun laittaa uusi lastulevy?
Ystävällisin terveisin
Jonas
Kaksi seinää ovat ulkoseiniä ja talo on vuodelta 1929, mikä tarkoittaa, että eristystä ei ole paljon, melkein ei mitään!
Olisin kiitollinen, jos voisin saada apua seuraaviin kysymyksiin:
1. Tarvitaanko kovalevyä vai voiko kipsilevyn asentaa suoraan? Onko sillä ollut muuta tarkoitusta kuin tasoittaa pintaa?
2. Tarvitaanko höyrysulku (ei ole ollut)? Jos tarvitaan, miten teen sen?
Kiitos etukäteen!
Jonas
Olisin kiitollinen, jos voisin saada apua seuraaviin kysymyksiin:
1. Tarvitaanko kovalevyä vai voiko kipsilevyn asentaa suoraan? Onko sillä ollut muuta tarkoitusta kuin tasoittaa pintaa?
2. Tarvitaanko höyrysulku (ei ole ollut)? Jos tarvitaan, miten teen sen?
Kiitos etukäteen!
Jonas
Klikkaa tästä vastataksesi