Kiva kuulla, että pidätte siitä!
Portaat ovat syntyneet minun edellytysteni mukaan, eikä minulla ole suoria piirustuksia niistä.
Toki voin yrittää koota jotain, ehkä ei haittaa olla vähän enemmän dokumentaatiota siitä...
Mutta se saa odottaa, kunnes minulla on aikaa istua rauhassa sen parissa hetken.

• Tykkään
Timmerloftet ja 1 muu
  • Laddar…
Ensimmäinen ajatus, kun olin ostanut portaat ja ne toimitettiin.
Oliko tämä kaikki 25000 kruunua?
Seuraavalla kerralla yritän itse!

Fin trappa !

Med normal händighet, uthållighet. bra verktyg och (mycket) tid så går det för en amatör att bygga en trapp. Jag byggde en trappa av 6 st IKEA stavlimmade bänkskivor, 38 mm tjocka. En sänksåg är ovärderlig och den får lätt plats i budgeten. Materialet kostade c:a 7500 kr. Bilder och dokumentation finns på Byggla.se http://www.byggla.se/Projekt/Trappbygge/?category=175.
och på min blogg http://granntomta.blogspot.com

http://www.byggla.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/18/23418/9257_70200.jpg

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Nicolae
  • Laddar…
laan sanoi:
Hieno portaat!

Normaalilla kädentaidoilla, kestävyydellä, hyvillä työkaluilla ja (paljon) ajalla amatööri voi rakentaa portaat. Rakensin portaat 6:sta IKEA:n liimapuulevystä, 38 mm paksuja. Upotussaha on korvaamaton ja se mahtuu budjettiin helposti. Materiaalit maksoivat noin 7500 kr. Kuvat ja dokumentointi löytyy Byggla.se-sivustolta [linkki]
ja blogissani [linkki]

[linkki]
Blogilinkkiisi on tullut pilkku osoitteeseen. http://granntomta.blogspot.se

Ajattelen myös rakentaa portaat liimapuulevyistä. Miten portaat ovat tuntuneet nyt, kun olette käyttäneet niitä jonkin aikaa? Onko narinaa ilmennyt? Halkeamia?

Kentisoft sanoi:
Din blogglänk har fått in ett komma i adressen. [linkki]

Funderar också på att bygga trappstegen av stavlimmade bänkskivor. Hur upplevs trappan nu när ni haft den ett tag? Har det uppstått knarr? Sprickor?
Det har fungerat bra, inga sprickor och trappan är väldigt stabil. Inget knarr, men det beror kanske lite på hur man fäster in plan- och sättsteg. Jag har skruvat sättstegen i planstegen med långa skruv underifrån och fäst planstegen mot vangen med möbelvinklar dolt från baksidan. Då är det lätt att justera om knarr skulle uppstå.
Jag har oljat in trappen ordentligt innan montaget.

Har bara fått positiva kommentarer av dom som provgått den, så den duger.
Tack för hjälpen med adressen, det ska jag komma ihåg! :)

Huippuhieno! Juuri tällaisen portaikon haluan :) jossa on säilytystilaa portaikon alla. Onko mahdollista saada piirustus siitä?

Vanha ketju, tiedän. Mutta minun on silti kysyttävä, onko kukaan kokeillut tai ajatellut mitään muuta materiaalia portaisiin kuin massiivipuuaskelmia?

Toimisiko maalattu MDF vai kestääkö se ei kulutusta? Onko muita ehdotuksia?

Totta kai MDF toimisi, mutta sen paksuudeksi pitäisi tulla ehkä 22 mm ja se painaisi niin paljon enemmän kuin massiivipuu, siksi ei kannata, koska se tarkoittaisi vielä suurempia ja kestävämpiä vangisivuja, ja se maksaisi paljon enemmän kuin MDF, sekä vuosien mittaan MDF laskeutuu enemmän askelmiin.

Rakensin portaikon kokonaan lattialastulevystä, porrasaskelmat päällystettiin sitten laminaattilattialla, kaikki oli vakaata kuin vuori ja täysin narisematon. Voin lisätä, että se portaat oli melko kapea, mutta siinä oli 2 kulmaa.

Rakensin suoraportaat liimapuupalkeista 56x225 sekä kosketuspuihin että askelmiin, se vaati vähän luonnostelua, mittaamista ja laskemista, mutta se onnistui. Yläjyrsin on välttämätön.

Ostimme kaikki portaat ja kaiteet Castoramasta. Puolassa. Kaiteen terästapit ostimme IKEAsta, ne olivat alun perin tarkoitetut hyllyyn. Portaat maksoivat noin 120 kr/kpl 40 mm, joten ne ovat tukevia.
Puinen portaikko, jossa on metallikaide. Rakennettu alkaen Castoraman ja IKEAn osista. Sopii moderniin sisustukseen.

Kapea puuportaikko, jossa on metallikaiteet ja puiset käsijohteet. Portaat ostettu Castoramasta ja kaiteet IKEA:sta.

Christoffer Holmquist sanoi:
Ostimme kaikki portaat ja kaiteet Castoramasta. Puolassa. Kaidetangon teräspinnoja ostimme IKEA:sta, jotka olivat alun perin hyllyyn. Portaat maksoivat noin 120kr/kpl 40mm, joten ne ovat tukevia.
[kuva]

[kuva]
Tyylikästä!

Mihin hyllyyn putket kuuluivat ja ostitteko materiaalit paikan päällä Puolassa?

Robert-san01 sanoi:
Tyylikästä!

Mikä hylly oli putkille ja shoppailitteko materiaalit paikan päällä Puolassa?
Hyllyn nimi oli Grundtal Ikeassa. Saatavilla eri pituuksina. Ostimme loput materiaalista Puolassa. Vietimme siellä viikonlopun. Vagnstyckena ostin kuitenkin täällä kotona Byggmaxilta.

Christoffer Holmquist sanoi:
Hylly oli nimeltään Grundtal Ikeassa. On olemassa eri pituisina. Ostimme loput materiaalit Puolasta. Vietimme siellä viikonlopun. Vanneosat ostin kuitenkin täältä kotoa Byggmaxista.
Kiitos!

Valitettavasti minulle on liian pitkä matka Puolaan. :( Tarkoitus on tehdä jotain vastaavaa, mutta alapuolisilla vangoilla. Oliko vaikeaa porata reiät kaiteeseen tappeja varten?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.