147 703 lukukertaa ·
28 vastausta
148k lukukertaa
28 vastausta
Sisäportaikko - Ostaa edullinen vai rakentaa itse?
Me tarvitsemme kaksi uutta portaikkoa, yhden yläkertaan ja yhden kellariin. Toinen toisen alla. Aiomme hankkia kaarevat U-portaat tai vaihtoehtoisesti portaat tasanteella (suora portaat puoliväliin, tasanne, portaat loppuun asti ylös, muoto kuin "kulmikas U").
Mutta voi kuinka kallista portaat ovat. Tuntuu siltä, että kaksi portaikkoa tulee muodostamaan suuren osan budjetistamme. Kaksi portaikkoa á 25000 kruunua!
Porraissa, jotka on jaettu kahteen osaan levähdystasanteella, ei pitäisi olla niin vaikeaa tehdä itse, jos on huolellinen ja enemmän kuin perustaidot. Voisi ehkä käyttää liimalevyjä, jotka ovat 30-40 mm paksuja askelmiin ja liimapuupalkkeja vangpuihin... Mutta vaikuttaa siltä, että kaikki välttelevät portaiden tekemistä itse. Olenko väärässä vai miksei portaita pitäisi tehdä itse?
1. Haluaisin saada vinkkejä edullisista portaista. Pitäisikö ajaa autolla Puolaan tai Latviaan ja ostaa sieltä?
2. Onko joku rakentanut itse? Vinkkejä? Piirustuksia? Linkkejä?
Rakennuksen aloitus kevät -07
Mutta voi kuinka kallista portaat ovat. Tuntuu siltä, että kaksi portaikkoa tulee muodostamaan suuren osan budjetistamme. Kaksi portaikkoa á 25000 kruunua!
Porraissa, jotka on jaettu kahteen osaan levähdystasanteella, ei pitäisi olla niin vaikeaa tehdä itse, jos on huolellinen ja enemmän kuin perustaidot. Voisi ehkä käyttää liimalevyjä, jotka ovat 30-40 mm paksuja askelmiin ja liimapuupalkkeja vangpuihin... Mutta vaikuttaa siltä, että kaikki välttelevät portaiden tekemistä itse. Olenko väärässä vai miksei portaita pitäisi tehdä itse?
1. Haluaisin saada vinkkejä edullisista portaista. Pitäisikö ajaa autolla Puolaan tai Latviaan ja ostaa sieltä?
2. Onko joku rakentanut itse? Vinkkejä? Piirustuksia? Linkkejä?
Rakennuksen aloitus kevät -07
Olen rakentanut oman portaan yläkertaan, eikä se ollut ihan helppoa! Muutama vinkki:
* Käytin osittain lattialautoja, ja niiden piti kuivua paikallaan aika kauan, joten jos on kiire, tätä ei suositella
* Mittaa ja laske monta kertaa ennen kuin teet vangit!
* Mieti, miten ensimmäinen ja viimeinen askelma pitäisi olla...
* Tee malli "rujo-puusta" ennen kuin sahaat "hieno-materiaalia"
* Kokeile askelmien korkeutta mallissa, jotta se tuntuu hyvältä. Anna myös mahdollisten muiden perheenjäsenten kokeilla mallia, niin vältyt tulevaisuudessa valitukselta.
Onnea matkaan!
* Käytin osittain lattialautoja, ja niiden piti kuivua paikallaan aika kauan, joten jos on kiire, tätä ei suositella
* Mittaa ja laske monta kertaa ennen kuin teet vangit!
* Mieti, miten ensimmäinen ja viimeinen askelma pitäisi olla...
* Tee malli "rujo-puusta" ennen kuin sahaat "hieno-materiaalia"
* Kokeile askelmien korkeutta mallissa, jotta se tuntuu hyvältä. Anna myös mahdollisten muiden perheenjäsenten kokeilla mallia, niin vältyt tulevaisuudessa valitukselta.
Onnea matkaan!
Saimme tiiviin u-portaamme puuseppätiimiltä 2 viikkoa sitten. En edes haaveilisi valmistavani itse sellaista portaita!
Yli 200 kg hienosti käsiteltyjä puupaloja, jotka sopivat yhteen tarkkuudella kuin ne tekisivät muuten kuula-laakereita...
Aiemmin meillä oli suora porras, jonka rakensin itse, tämä oli rakennusaikana, mutta vaikka se oli tehty "tavallisesta" lankusta, materiaalikustannukset olivat vähän alle 2000 kruunua, vaikka se oli suora, avoin, käsittelemätön eikä kaide sisältynyt.
25 tai 30 tuhatta valmiista portaista on halpaa!!
Säästä putkimiehestä tai maalaamalla itse, mutta osta portaat!
t. greenbay
Yli 200 kg hienosti käsiteltyjä puupaloja, jotka sopivat yhteen tarkkuudella kuin ne tekisivät muuten kuula-laakereita...
Aiemmin meillä oli suora porras, jonka rakensin itse, tämä oli rakennusaikana, mutta vaikka se oli tehty "tavallisesta" lankusta, materiaalikustannukset olivat vähän alle 2000 kruunua, vaikka se oli suora, avoin, käsittelemätön eikä kaide sisältynyt.
25 tai 30 tuhatta valmiista portaista on halpaa!!
Säästä putkimiehestä tai maalaamalla itse, mutta osta portaat!
t. greenbay
Älä unohda kaavaa, jos et jo tiennyt siitä!
2 kpl nousua + 1 kpl askelmia = välillä 61-63, jotta portaat eivät tuntuisi epämiellyttäviltä kävellä.
Ehkä löydät Blocketista, siellä on paljon sekä yksityisiä että yrityksiä!
Kyllä, tee se itse -vinkkejä ulkoportaille, mutta ehkä vähän inspiraatiota!
http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowSubKat&sCat=141
2 kpl nousua + 1 kpl askelmia = välillä 61-63, jotta portaat eivät tuntuisi epämiellyttäviltä kävellä.
Ehkä löydät Blocketista, siellä on paljon sekä yksityisiä että yrityksiä!
Kyllä, tee se itse -vinkkejä ulkoportaille, mutta ehkä vähän inspiraatiota!
http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowSubKat&sCat=141
Tarvitsen uuden portaan, otin yhteyttä paikalliseen valmistajaan, joka sanoi 15tuhatta heidän yksinkertaisimmasta mallistaan.
Olen etsinyt hieman, mitä muita yrityksiä on valittavana.
Olen myös lukenut artikkelin, jonka Byggahus kirjoitti, jossa he mainitsivat "Trappteknik.com myy piirustuksia niille, jotka haluavat valmistaa portaat itse." mutta kysymys on, uskaltaako, päättyy varmaankin narinaan ja harmiin. Olisi mielenkiintoista tietää piirustuksen hinta kuitenkin, ehkä soitan heille...
Olen katsonut hieman Blocketista suoria portaita, mutta niitä on vähän.
www.onsalatrappan.se, joka mainittiin täällä, ei ole enää käynnissä.
Mutta nostan kysymyksen, josko päivitettyjä vinkkejä voisi tulla lisää.
Olen etsinyt hieman, mitä muita yrityksiä on valittavana.
Olen myös lukenut artikkelin, jonka Byggahus kirjoitti, jossa he mainitsivat "Trappteknik.com myy piirustuksia niille, jotka haluavat valmistaa portaat itse." mutta kysymys on, uskaltaako, päättyy varmaankin narinaan ja harmiin. Olisi mielenkiintoista tietää piirustuksen hinta kuitenkin, ehkä soitan heille...
Olen katsonut hieman Blocketista suoria portaita, mutta niitä on vähän.
www.onsalatrappan.se, joka mainittiin täällä, ei ole enää käynnissä.
Mutta nostan kysymyksen, josko päivitettyjä vinkkejä voisi tulla lisää.
Rakensin portaat itse. Olen erittäin tyytyväinen sekä tulokseen että hintaan! Yksinkertainen runko, päällystetty kipsillä ja työtasolla. Ovi on nyt asennettu aukkoon, ja meillä oli heti myös säilytystila. Itse suunniteltu putkikaide, joka ei täysin noudata sääntöjä, koska se ei mene alas asti, mutta joskus on uhrattava vähän tuntuman vuoksi. Portaat ovat täysin äänettömät ja narisemattomat. Kustannukset olivat 7500:- sis. kaide ja ovi.
Tyylikästä työtä!
Ajattelin mahdollisesti pyytää sisustuskirvesmiehen rakentamaan meidän. Ajatuksena on, että sen pitäisi tuntua massiiviselta tammesta tai pähkinäpuusta. Sen tulisi olla peitetty ja siinä olisi lepotaso. Kysymys on, onko sen tilaaminen täysin massiivisena sen arvoinen, vai kannattaisiko ensin rakentaa runko rakennuspuusta ja sitten päällystää se jalopuulevyillä. Luultavasti se on hintakysymys, mutta ehkä myös esteettinen kysymys, koska arvaan, että kiinnitysten piilottaminen on vaikeampaa, jos se on massiivinen.
Tärkeää on, että siitä tulee narisematon. Sinun on aivan uusi, mutta kysymys on, alkaako se narista myöhemmin. Miten ajattelit minimoida riskin? Ruuvattiko esimerkiksi?
Ajattelin mahdollisesti pyytää sisustuskirvesmiehen rakentamaan meidän. Ajatuksena on, että sen pitäisi tuntua massiiviselta tammesta tai pähkinäpuusta. Sen tulisi olla peitetty ja siinä olisi lepotaso. Kysymys on, onko sen tilaaminen täysin massiivisena sen arvoinen, vai kannattaisiko ensin rakentaa runko rakennuspuusta ja sitten päällystää se jalopuulevyillä. Luultavasti se on hintakysymys, mutta ehkä myös esteettinen kysymys, koska arvaan, että kiinnitysten piilottaminen on vaikeampaa, jos se on massiivinen.
Tärkeää on, että siitä tulee narisematon. Sinun on aivan uusi, mutta kysymys on, alkaako se narista myöhemmin. Miten ajattelit minimoida riskin? Ruuvattiko esimerkiksi?
Uusi ja uusi, portaikkoa on nyt käytetty 1,5 vuotta. Minun askelmat (tammen askelmat) ovat vain päällyste ja ne on ruuvattu alhaalta. Niitä ruuveja jouduin kiristämään talvella, joten olen nyt päättänyt liimata ne sen sijaan. Runko rakennelma on ruuvattu eikä ole vielä osoittanut taipumusta narista.Savoy sanoi:Hienosti tehty!
Ajattelin mahdollisesti saada sisustuspuusepän rakentamaan meidän. Ajatuksena on, että sen pitäisi näyttää massiiviselta tammesta tai saksanpähkinästä. Se pitäisi olla peitetty ja mukana lepohuone. Kysymys on, kannattaako tilata se kokonaan massiivinen vai pitäisikö ensin rakentaa runko rakentamispuusta ja sitten päällystää se jalopuulevyillä. Tämä on varmasti kysymys hinnasta, mutta ehkä myös esteettinen kysymys, koska arvaan, että on vaikeampaa piilottaa kiinnityksiä, jos se on massiivinen.
Tärkeää on, että se ei narise. Sinun on aivan uusi, kysymys on, alkaako se narista myöhemmin. Kuinka ajattelit minimoida riskin? Ruuvititko esimerkiksi?
Olen tilannut yhden nyt, he eivät ole vielä käyneet mittaamassa, ja lisäksi he olivat täyteen varattuja muutamaksi kuukaudeksi, joten se kestää.
Toinen sanoi, ettei ole vaikeuksia koota sitä itse tai antaa puusepän tehdä se.
Ajattelen ostaa vain rungot, ja itse järjestää tammiportaat ja sellaiset.
-Olisiko tyhmää pihtailla ja tehdä tämä itse, kenties?
Toinen sanoi, ettei ole vaikeuksia koota sitä itse tai antaa puusepän tehdä se.
Ajattelen ostaa vain rungot, ja itse järjestää tammiportaat ja sellaiset.
-Olisiko tyhmää pihtailla ja tehdä tämä itse, kenties?
OK...mikä on haittapuoli liimaamisessa?Immobil sanoi:
olen liimannut ylimmän ja alimman askelman, kun niitä ei voinut ruuvata. En ole huomannut mitään haittoja, päinvastoin, kun saan välttyä jälkikiristämiseltä.
Totta, se on hieman hankalampaa esim. purkaa ja vaihtaa askelmia...
Käytin PL400:aa
Liima voi saada portaat narisemaan, sama koskee silikonia. Jos portaat ruuvataan yhteen, on mahdollista kiristää niitä eri vuodenaikoina.
En kuitenkaan omaa kokemusta PL400:n käytöstä portaiden yhteydessä. Tiedän, että jos liima on liuotinpohjaista, se voi aiheuttaa värimuutoksia askelmiin ja vanguksiin.
En kuitenkaan omaa kokemusta PL400:n käytöstä portaiden yhteydessä. Tiedän, että jos liima on liuotinpohjaista, se voi aiheuttaa värimuutoksia askelmiin ja vanguksiin.
Rakensimme portaat itse isän kanssa noin 4-5', tuli todella hyvä. Yritimme piirtää sen cad-ohjelmalla, mutta se ei onnistunut niin hyvin, joten piirsimme sen suurelle levylle ja kopioimme siitä sitten.
Liimattiin PL400:lla eikä toistaiseksi mitään narinaa.

Liimattiin PL400:lla eikä toistaiseksi mitään narinaa.