Aion asentaa sisäkaton uuteen rakennukseen. Haluan tasaisen katon ja olen ostanut 90 leveitä kattokipsilevyjä, joissa on neljä viistettyä reunaa, jotta se olisi kaunis ja helppo kitata. Rimat on asennettuna cc 45.

Nyt ajattelen, että minun pitäisi ehkä asentaa alakerros kipsillä/OSB:llä, jotta saadaan siirretyt saumat. Olen huolissani siitä, että sauma, joka muuten jää ilman tukea, tulee halkeilemaan kittaamisessa jonkin ajan kuluttua, ellei heti.

Mikä on käytäntö minun tapauksessani?

martinradbo sanoi:
Pelkään, että se liitoskohta, joka muuten jää ilman tukea, halkeaa tasoituksessa jonkin ajan kuluttua, ellei heti.
Kaikilla liitoskohdilla tulee olla "tuki". Aseta sääntö löysästi ennen kuin asetat seuraavan levyn, jos liitoskohdassa ei ole sääntöä tai vaihtoehtoisesti levy, johon ruuvata. Oletan, että puhut päätyliitoksista.

Pitkä tai lyhyt reuna riippuu eniten siitä, mihin suuntaan kiinnitän levyt. Mutta koska niissä on neljä upotettua reunaa, ei kysymys ehkä ole ratkaiseva.

Mutta sanotaan, että kiinnitän pitkät reunat harvalle paneelille (gyproc-ohjeen mukaan). Silloin saan tukea lyhyille reunoille harvapaneelilta, mutta vain tukea 450 mm välein pitkillä sivuilla. Voin lisätä tukipuut kaikissa näissä paikoissa (aikaa vievää), asettaa irtonainen tukipuu kuten kirjoitat (hieman nopeampaa) tai laittaa kaksi kerrosta kipsilevyä.

Riippuen kipsilevyistä olisin asettanut ne pitkältä sivulta harvan mukaan ja laittanut levyn pitkin lyhyitä sivuja. Mutta levyn sinun täytyy laittaa, jos et halua asettaa irtonaista harvan palaa, johon kiinnittää molemmat.

Miksi sinun pitäisi laittaa kaksoislevyt, en ymmärrä. Joidenkin harvan palojen sahaaminen ja asettaminen ylös täytyy olla sekä halvempaa, helpompaa että vähintään vähemmän aikaa vievää. Niitä ei tarvitse kiinnittää olemassa olevaan harvaan, mutta mieluiten olisivat lokeron leveyden mukaisia.

Se kuulostaa järkevältä. Pyysin "praxis" tähän, ja jokaisen lyhyen liitoksen kohdalle puunpalan laittaminen vaikuttaa järkevältä. Niin tehdään.
Tuplakipsiä välttelen mieluiten, paitsi joissakin huoneissa, joissa äänieristys on etusijalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.