F
Hei!

Olen purkanut vanhat tretex-levyt olohuoneesta, jotka olivat kuluneet ja taipuneet. Näiden alla aiemmat omistajat olivat asettaneet vanhaa pystypaneelia vaakasuoralle koolaukselle. Tämä koolaus oli asetettu hirren päälle.
Talo on suhteellisen hiljattain lisäeristetty ulkopuolelta.

Paneelin takana oli aiemmin satunnaisesti eristetty mineraalivillalla, vaatteilla ja muilla pienillä tavaroilla. Olemme purkaneet ne ja yrittäneet tiivistää raot hirsirungossa, jotka olemme löytäneet.

Nyt kysymykseni. Voimmeko eristää hyvällä omallatunnolla paneelin takana, missä aiemmin oli eristystä sieltä täältä? Mietin lähinnä, miten kastepiste muuttuu, jos eristää enemmän "molemmilta puolilta" hirttä.
Ajatuksemme on sitten laittaa OSB ja kipsi paneelin päälle.

Liitän kuvan miltä se näyttää:
Seinä, josta on poistettu tretex-levyt, paljastaa vanhan ulkopaneelin ja puurungon. Näkyvissä on myös eristettä.

Yleisnäkymä:
Huone, missä on paljastettu seinärakenne; vanhat puupaneelit ja vinottaiset tukipuut ikkuna-aukon ympärillä. Lattialla puulattia ja työkaluja.
 
Riippuu osittain siitä, kuinka paljon eristystä on ulkopuolella.
Mutta 45mm sisällä ei ole riski. Mahdollisesti voit harkita höyryjarrua
Haittapuoli sisäpuolelta eristämisessä on, että menettää suuren osan siitä lämpömassasta, jonka hirsirunko tarjoaa (tasaisempi sisäilmasto)
 
F
larsbj sanoi:
Riippuu hieman siitä, kuinka paljon eristystä on ulkopuolella.
Mutta 45 mm sisällä ei ole riskiä. Mahdollisesti voit harkita höyryjarrun käyttöä.
Sisäpuolen eristyksen haittapuoli on, että menetetään suuri osa hirsirungon tuomasta lämpöä säätelevästä vaikutuksesta (tasaisempi sisäilmasto)
Kiitos kommentistasi. En tiedä näkyykö se kuvissa, mutta tämä hirsirunko on eräänlainen palapeli. Hirret ovat yhdistetty sekä vaakasuorassa että pystysuorassa kuin legopalapeli. Olen yrittänyt tiivistää niin hyvin kuin pystyn, mutta siellä on edelleen joitain suurempia reikiä, jotka mielestäni hyötyvät hieman eristyksestä.
 
Jos se olisi ollut minun taloni, olisin täyttänyt tyhjän tilan eristeellä vedon vähentämiseksi.
Mahdollisesti muovia tai höyrynsulkua.
Ja sitten OSB-levyä ja kipsiä olemassa olevien lautojen päälle. (jos ne ovat suorassa)

Foorumilla on mielipiteitä, että mineraalivilla ja hirsirunko voisivat olla ongelma, samoin kuin sisäpuolinen eristys, mutta tämä on luultavasti enimmäkseen teorioita.
Täällä Värmlandissa melkein jokainen maaseudun talo on varustettu tällä rakenteella eikä tunnettuja ongelmia ole.
 
ei ole mitään ongelmia eristää hirsirunkoinen rakennus, mutta täytyy valita lähtökohta. Jotkut haluavat olla rakennuksenhoitajia ja eristää mineraalivillalla ilman muovia. Tämä harvoin toimii pitkällä aikavälillä.
Jos ei ole rakennuksenhoitaja ja ei välitä hirsirungon ominaisuuksista, eristää kuten tavallista ja laittaa sitten muovin ja hyvän ilmanvaihdon.
Jos haluaa jättää muovin pois, valitsee luonnollisen eristeen, kuten pellavaa, silloin on jo puolimatkassa.
 
Hei! Miten meni? Onko se eristetty sekä sisältä että ulkoa? Ajattelen nimittäin vähän samaa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.