15 603 lukukertaa ·
5 vastausta
16k lukukertaa
5 vastausta
Siperian lehtikuusi
Harkitsen rakentavani terassin Siperian lehtikuusesta. Etuina näyttäisi olevan kestävyys lahoamista vastaan ilman kyllästystä. Haittapuolena on hinta. Mielestäni se on subjektiivisesti tarkasteltuna tyylikkäämpi kuin painekyllästetty.
Olen saanut hintatiedon terassilaudasta: 28 x 120mm 25,00 kr lpm ja 28 x 145mm 30,00 kr lpm. Tämä vastaa noin 200 kr/kvm.
Kun googlaa lehtikuusta, löytyy joitakin sivuja, jotka ylistävät sitä, mutta myös eräitä puuteollisuuden toimijoita, jotka väittävät, että on harhaa uskoa, että se kestäisi yhtä hyvin kuin painekyllästetty.
Onko jollakin käytännön kokemusta? Ovatko saamani hinnat hyviä?
Olen saanut hintatiedon terassilaudasta: 28 x 120mm 25,00 kr lpm ja 28 x 145mm 30,00 kr lpm. Tämä vastaa noin 200 kr/kvm.
Kun googlaa lehtikuusta, löytyy joitakin sivuja, jotka ylistävät sitä, mutta myös eräitä puuteollisuuden toimijoita, jotka väittävät, että on harhaa uskoa, että se kestäisi yhtä hyvin kuin painekyllästetty.
Onko jollakin käytännön kokemusta? Ovatko saamani hinnat hyviä?
Jos katsot painekyllästettyä, näet, että kyllästys harvoin tunkeutuu sydänpuuhun asti, koska siellä on jo täynnä puun omia lahonsuoja-aineita! Lehtikuusen etu on, että siinä on niin paljon sydänpuuta ja niin vähän pintapuuta! Eikä sen tarvitse olla siperialainen ollakseen sellainen! Ehkä siperialaisella lehtikuusella on muita etuja, joita en tunne.
Kun kyseessä on terassilauta, lahonkestävyys ei kuitenkaan yleensä ole suurin ongelma. On todennäköisesti tärkeämpää, että punainen lehtikuusi on kauniin näköinen!
Kun kyseessä on terassilauta, lahonkestävyys ei kuitenkaan yleensä ole suurin ongelma. On todennäköisesti tärkeämpää, että punainen lehtikuusi on kauniin näköinen!
Klikkaa tästä vastataksesi