Hei! Olen tekemässä pientä remonttia asunnossani ja eilen purin osan seinästä, joka pitää poistaa, ja sisältö näytti tältä (katso kuva!). Pölyä tuli aikalailla, joten hengitin varmasti sisään pari partikkelia. Mutta pohdin, onko materiaali jotain sellaista, josta minun pitäisi huolehtia? Seinä on sisäseinä, ei kantava, keittiön ja olohuoneen välillä. Kiitollinen kaikista vastauksista.
ja ajattelin että ostan itselleni maskin seuraavaa kertaa varten ja harmitti vähän etten tehnyt sitä aikaisemmin. tuhannet kiitokset nopeasta vastauksesta!
Kyllä, se on sininen betoni, maskin käyttö olisi ollut parempi vaihtoehto. Samoin siirtää pois sellaiset asiat, jotka pölyyntyvät ennen purkamisen aloitusta, esim. ikkunassa olevat kukat. Muista, että tavallinen pölynimuri päästää osan pölystä läpi, jos käytät sitä. Lakaiskaa mahdollisimman paljon pölystä pois ja pyyhi loput kostealla.
Tehty mikä tehty, et tule kuolemaan tähän purkamiseen. Älä murehdi siitä, vaan tee oikein seuraavalla kerralla.
Jos tulee lisää purkutöitä, vuokraa rakennuspölynimuri, jota apulainen käyttää samalla kun sahaat. Ja teillä molemmilla on P3-maskit.
miten tietää, että se on sinibetonista tai kevyestä betonista? ajattelin, koska SBH mainitsee lättbetong?
Sinibetonin tietoa wikistä.
Sinibeton on eräänlaista kevytbetonia, joka on saanut nimensä sinimustasta väristä, joka luonnehtii uraanirikasta alunaliuskekiveä, joka on pääainesosa. Alunaliuskekiven käyttö oli edullista, koska liuskekivi on hiilirikasta ja sitä voitiin käyttää polttoaineena kevytbetonin kalkin poltossa. Itse tuote on myös mattasini väriltään, ja sillä on rakenne, joka muistuttaa kovettunutta pesusientä. Sinibetonia on laajalti käytetty rakennusmateriaalina, pääasiassa seiniin mutta myös välipohjiin. On myös tapauksia, joissa murskattua sinibetonia on käytetty täytteenä välipohjissa.
Sinibetonin uraanipitoisuuden vuoksi kevytbetoni säteilee gammasäteitä ja tuottaa hajotessaan radonkaasua.
Alunaliuskekiveen perustuvan kevytbetonin valmistus lopetettiin vuonna 1975, mutta aina vuoteen 1980 asti on rakennettu taloja sinibetonista.
Sinibetonia valmisti muun muassa Yxhult-yritys Ytong-tuotemerkillä, myöhemmin Ytong tuli olemaan tavallisen kevytbetonin nimi.
Kuva sinibetonista
kuten näet, se on sinertävä väreiltään
olen saanut vahvistuksen, että näin oli, että se oli sinibetonista. mutta kuulin, että radonarvo oli talossa alle raja-arvon, mikä jos olen ymmärtänyt oikein, pitäisi tarkoittaa, että sinibetonissa ei ole korkeita pitoisuuksia niin sanottuja vaarallisuuksia. korjaa minua, jos olen väärässä?
Betonipöly ei ole koskaan terveellistä, mutta radon ei ole vaarallista samalla tavalla.
Jos olet hengittänyt vähän pölyä, se ei ole maailmanloppu.
Lisäksi tämä ei näytä olevan mikään herranjestas-sininen sinibeton, joten ei mielestäni pitkässä juoksussa ole syytä huoleenkaan.
"Vaarallisuudet" sinibetonissa vaihtelevat erästä toiseen, mutta ongelmien ilmenemiseen tarvitaan melko suuria pintoja, jotka on rakennettu näistä lohkoista. Pieni keittiön seinä on marginaalinen (mutta tilanne paranee nyt, kun se on poistettu ), suurempi ongelma voi olla, jos koko talo on rakennettu tästä materiaalista, mitä on kyllä tapahtunut.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.