10 909 lukukertaa ·
19 vastausta
11k lukukertaa
19 vastausta
Sekoita oma nopeasti kuivuva betoni?
Sivu 1 / 2
Aion valaa pohjalaatan olemassa olevaan taloon, paksuudeltaan 70-100 mm. Tämä laatta ei tule kantamaan merkittäviä kuormia, vain lattia lopulta. Koska rakenne on hieman erikoinen, haluan laskea RF:ää betonissa mahdollisimman pian ja ajattelin sekoittaa betonin, jossa on matala vesi–sementtisuhde, ehkä 0,40 tai hieman alle, ja lisätä sitten juoksutinta ja ehkä hieman hidastetta. Kokemukset tästä otetaan kiitollisina vastaan.
Betoni tulee sekoittaa traktorimyllyllä, 800 litraa kerrallaan, ja kärrätä taloon, jonka jälkeen se viimeistellään. Mitä mieltä olette siitä, että käytetään näin hienoa kiviainesta kuin 0-8 tähän? Olisi mukava olla menemättä korkeammalle.
Betoni tulee sekoittaa traktorimyllyllä, 800 litraa kerrallaan, ja kärrätä taloon, jonka jälkeen se viimeistellään. Mitä mieltä olette siitä, että käytetään näin hienoa kiviainesta kuin 0-8 tähän? Olisi mukava olla menemättä korkeammalle.
Jos käytät vain luonnonsoraa, niin betoniin tulee melko paljon hienoainesta, mikä vaatinee paljon vettä ja betonista tulee todennäköisesti melko paksua. Lisäksi eri 0-8 (luonnonsora) voi olla melko vaihteleva seulariviltä. Sinun materiaalisi voi erota merkittävästi siitä, mitä me käytämme, mikä voi tehdä näkemyksistäni hieman harhaanjohtavia. En myöskään omaa oikeaa kokemusta pelkästään 0-8 kiviaineksen käytöstä, joten se on vain spekulaatiota.
Se voi myös olla herkkä erottelulle, kun lähestyy yhden prosentin valumaa sementtimäärästä, mitä todennäköisesti tarvitaan näin alhaiselle vct:lle. Millä valumalla aiot sekoittaa? SH-sementillä on nopea lujuuskehitys. En kuitenkaan usko, että se on tarpeen. Normaalilla kiviaineksen koostumuksella saavutetaan noin 35-40 MPa 18 tunnin jälkeen 0,4-0,43 vct:ssä ja huoneenlämmössä SH:lla, ja se saattaa olla liioittelua.
Pinta on usein vaikeatyöstöinen, hieman purukumimainen, kun käytetään paljon valumaa ja sementtiä. Pitäisi olla helpompaa pelkällä luonnonsoralla siinä mielessä, että jyvät ovat pyöreitä.
Miksi et halua käyttää murskattua kiveä? Paljon lisätyötä? Tiivis raudoitus?
Kun lasket vct:tä, älä unohda 0-8:n kosteutta. Se voi olla jopa 6-7 prosenttia, jos se on kastunut sateessa.
Täytyy vain kertoa erikoisvalusta, jonka teimme: Vct 0,33-0,34 ja vähän ylimääräistä lämpöä. Saavutimme 35 MPa 5,5 tunnissa, hienoa. Ehdimme valaa samaan muottiin kaksi kertaa 8-tunnin työpäivän aikana
Teimme toisen kokeen: Vain valkosementtiä valuma ja vettä, vct noin 0,2. Lujuus 24h jälkeen: 128 MPa
Tuli noin posliinin kaltainen.
Se voi myös olla herkkä erottelulle, kun lähestyy yhden prosentin valumaa sementtimäärästä, mitä todennäköisesti tarvitaan näin alhaiselle vct:lle. Millä valumalla aiot sekoittaa? SH-sementillä on nopea lujuuskehitys. En kuitenkaan usko, että se on tarpeen. Normaalilla kiviaineksen koostumuksella saavutetaan noin 35-40 MPa 18 tunnin jälkeen 0,4-0,43 vct:ssä ja huoneenlämmössä SH:lla, ja se saattaa olla liioittelua.
Pinta on usein vaikeatyöstöinen, hieman purukumimainen, kun käytetään paljon valumaa ja sementtiä. Pitäisi olla helpompaa pelkällä luonnonsoralla siinä mielessä, että jyvät ovat pyöreitä.
Miksi et halua käyttää murskattua kiveä? Paljon lisätyötä? Tiivis raudoitus?
Kun lasket vct:tä, älä unohda 0-8:n kosteutta. Se voi olla jopa 6-7 prosenttia, jos se on kastunut sateessa.
Täytyy vain kertoa erikoisvalusta, jonka teimme: Vct 0,33-0,34 ja vähän ylimääräistä lämpöä. Saavutimme 35 MPa 5,5 tunnissa, hienoa. Ehdimme valaa samaan muottiin kaksi kertaa 8-tunnin työpäivän aikana
Teimme toisen kokeen: Vain valkosementtiä valuma ja vettä, vct noin 0,2. Lujuus 24h jälkeen: 128 MPa
Ajattelin käyttää 0,5 % BASFin Gleinium 51:tä tai Sikan tuotetta, jonka nimi on unohtunut. Olen avoin ehdotuksille.
Kyllä, on mahdollista, että se vaatii enemmän vettä tai on vaikeampi työstää vain 0-8 kiviaineksella, se oli vihje naapurilta, joka on betonityöntekijä. Hän sanoi, että se olisi helpompaa. Tosin en usko, että hän on kovin taitava... Otan mielelläni vastaan ehdotuksia kiviaineksista.
Olen ajatellut soran kosteutta, ajattelin ottaa näytteen (punnita ennen ja jälkeen kuivauksen) korvatakseni tämän.
Kyllä, on mahdollista, että se vaatii enemmän vettä tai on vaikeampi työstää vain 0-8 kiviaineksella, se oli vihje naapurilta, joka on betonityöntekijä. Hän sanoi, että se olisi helpompaa. Tosin en usko, että hän on kovin taitava... Otan mielelläni vastaan ehdotuksia kiviaineksista.
Olen ajatellut soran kosteutta, ajattelin ottaa näytteen (punnita ennen ja jälkeen kuivauksen) korvatakseni tämän.
En ole kokeillut 51, mutta 400 ja ACE30 kyllä. Sika:lla on melko monta, kuten GT1, GT2. 51 on varmaan ihan hyvä. 0,5% on ehkä vähimmäismäärä, mutta esimerkiksi sora-ainesmäärä vaikuttaa (+tosi monta muuta tekijää, kuten lämpötila), joten on vaikea ennustaa. Kuinka paljon sementtiä per m3 olit ajatellut?
Fraktioiden suhteen, tarkista mitä on saatavilla paikalliselta toimittajaltasi. Ehkä 8-12 lisäksi soraan. On erittäin riskialtista antaa reseptejä verkossa, koska tiedän, kuinka vähän riittää kakun epäonnistumiseen, joten sinun on testattava hieman itse. Ehkä voisi selvitä vain 0-8:lla, mutta en valitettavasti tiedä tarpeeksi.
Sora, kuivaa ja punnitse, hyvä. Muista myös, että Glenium 51 sisältää 82% vettä, joten se on otettava huomioon laskelmissa.
Yksi asia vielä: On todennäköisesti vaikeaa ensin sekoittaa betoni ja sitten lisätä juoksutinta. Lisää se samaan aikaan kuin suurin osa vedestä ja laimenna sitten oikeaan koostumukseen. Ole varovainen, pari litraa vettä vaikuttaa paljon näillä juoksumäärillä.
Fraktioiden suhteen, tarkista mitä on saatavilla paikalliselta toimittajaltasi. Ehkä 8-12 lisäksi soraan. On erittäin riskialtista antaa reseptejä verkossa, koska tiedän, kuinka vähän riittää kakun epäonnistumiseen, joten sinun on testattava hieman itse. Ehkä voisi selvitä vain 0-8:lla, mutta en valitettavasti tiedä tarpeeksi.
Sora, kuivaa ja punnitse, hyvä. Muista myös, että Glenium 51 sisältää 82% vettä, joten se on otettava huomioon laskelmissa.
Yksi asia vielä: On todennäköisesti vaikeaa ensin sekoittaa betoni ja sitten lisätä juoksutinta. Lisää se samaan aikaan kuin suurin osa vedestä ja laimenna sitten oikeaan koostumukseen. Ole varovainen, pari litraa vettä vaikuttaa paljon näillä juoksumäärillä.
Viimeksi muokattu:
En itse asiassa tiedä, kuinka paljon sementtiä olin ajatellut per m3, se riippuu kai vähän kiviaineksesta? Otan mielelläni vastaan ehdotuksia tähänkin..
Joo, olen ymmärtänyt tarkkuuden tärkeyden tässä. Vesi, sementti ja lisäaineet eivät ole ongelma annostella tarkasti, mutta kiviaineksen kanssa on hankalampaa. Täytyy laskea kuormaajan kauhan koko ja arvioida tilavuudella. Eli mielestäsi minun pitäisi hienosäätää koostumusta veden kanssa? Ajatukseni oli mitata vesi-sementti tarkasti ja hienosäätää sitten juoksutteen kanssa, mutta onko se ehkä liian vaikeaa?
Joo, olen ymmärtänyt tarkkuuden tärkeyden tässä. Vesi, sementti ja lisäaineet eivät ole ongelma annostella tarkasti, mutta kiviaineksen kanssa on hankalampaa. Täytyy laskea kuormaajan kauhan koko ja arvioida tilavuudella. Eli mielestäsi minun pitäisi hienosäätää koostumusta veden kanssa? Ajatukseni oli mitata vesi-sementti tarkasti ja hienosäätää sitten juoksutteen kanssa, mutta onko se ehkä liian vaikeaa?
Joo, se riippuu ballastista. Arvioisin jopa 450kg, jos haluat alle 0,4vct. Kannattaa kokeilla pieniä eriä aluksi ja katsoa, mitä laskin ja konsistenssi sanovat.
Laimentaen sulan kanssa, sekin toimii, mutta se on luultavasti herkempi.
Laimentaen sulan kanssa, sekin toimii, mutta se on luultavasti herkempi.
Joo, olin laskenut karkeasti 400 kiloa per kuutio, joten en ollut aivan hakoteillä.
Mahdollisesti voisi laimentaa betonia laimennetulla juoksutusaineella, helpompi hallita ja sekoittuu nopeammin betonin kanssa.
Kiitos vinkeistä!
Mahdollisesti voisi laimentaa betonia laimennetulla juoksutusaineella, helpompi hallita ja sekoittuu nopeammin betonin kanssa.
Kiitos vinkeistä!
Pelkkä 0-8 Murske toimii hyvin valamiseen.
Sekoitan sitä töissä alivaluihin ja päällysvaluihin. Sementtiä noin 420kg, vct noin 0,51 ja 1,1% grace paramin F. Hiukan juoksevaa ja vettä vähentävä.
Työstettävyys on täysin ok, vähän kuin rappausta. Mutta jos menee paljon korkeammaksi, se tuntuu kuin savelta ja on tosi vaikea työskennellä sillä
Se kovettuu nopeasti, joten on oltava nopea työskennellessään sen kanssa.
Nopea kuivumisaika, löytyy monia niksejä
Työmaalla valamme jopa 3 kertaa 10 tunnissa meidän paaluillamme ja se on täysin juoksevaa
Sekoitan sitä töissä alivaluihin ja päällysvaluihin. Sementtiä noin 420kg, vct noin 0,51 ja 1,1% grace paramin F. Hiukan juoksevaa ja vettä vähentävä.
Työstettävyys on täysin ok, vähän kuin rappausta. Mutta jos menee paljon korkeammaksi, se tuntuu kuin savelta ja on tosi vaikea työskennellä sillä
Se kovettuu nopeasti, joten on oltava nopea työskennellessään sen kanssa.
Nopea kuivumisaika, löytyy monia niksejä
Työmaalla valamme jopa 3 kertaa 10 tunnissa meidän paaluillamme ja se on täysin juoksevaa
Anteeksi, mutta alan hieman kaapata keskustelua täällä... Aion valaa nurkan autotallini lattiasta, noin 8 neliömetriä ja paksuudeltaan noin 5 cm. Ajattelin käyttää 0-8 mursketta täyteaineena. Aion sitten laatoittaa päälle. Olen jo tehnyt yhtä suuren osan tasoitteella, nyt ajattelin kokeilla tavallista betonia, jotta saan hieman edullisemmin. Kysymykseni on, kuinka paljon täyteainetta, sementtiä ja vettä minun tulisi käyttää seoksessa?
/Andreas
/Andreas
Valitettavasti minulla ei ole kokemusta tästä täyteaineesta, mutta yritän auttaa silti. Koska en tiedä sen tarkkaa koostumusta, sekoita omalla vastuullasi.parkway sanoi:Anteeksi, mutta kysyn hieman tässä aiheesta... Aion valaa autotallini kulmaan noin 8m² alueen paksuudeltaan noin 5 cm. Ajattelin käyttää 0-8 mursketta täyteaineena. Sen päälle laitan sitten keraamiset laatat. Olen jo tehnyt yhtä ison alueen itsestään tasoittuvalla tasoitteella, mutta nyt ajattelin kokeilla tavallista betonia, koska se tulisi halvemmaksi. Kysymykseni kuuluu, kuinka paljon täyteainetta, sementtiä ja vettä minun pitäisi sekoittaa?
/Andreas
Kootusta reseptistä 1m³:
400kg sementtiä
1700kg 0-8 (mursketäyteaine)
noin 240 litraa vettä (mukana täyteaineen sisältämä vesi)
Tämä antaa vesi-sementti-suhteeksi noin 0,6. En suosittele ylittämään tätä.
Tee pieni testierä näillä suhteilla (esimerkiksi pihalaatta tai jotain), odota päivä ja katso, miten se onnistui.
Pelkkä mursketäyteaine ilman lisäaineita voi tehdä betonista varsin haastavaa käsitellä, joten tiedät.
Testiresepti:
2kg sementtiä
8kg 0-8
0,8 litraa vettä (jos täyteaine sisältää 5% kosteutta, eli 0,4 l)
Kiitos vastauksesta ja toki teen sen omalla riskilläni. Jos haluaisin sekoittaa flyt, onko sinulla ehdotuksia mitä ja kuinka paljon? Kaveri ehdotti sekoittamaan mukaan teräskuitua vahvistukseksi, mutta olen hieman epävarma...
/Andreas
/Andreas
Riippuu niin monesta tekijästä, mutta voit kokeilla 0,5-1% sementtimäärästä (noin 10-20 grammaa pienessä erässä).parkway sanoi:
Minkälainen? lue ylempää......
Täältä ehkä löydät joitakin vinkkejä:
http://epubl.luth.se/1402-1617/2003/172/LTU-EX-03172-SE.pdf
Kuitu, en tiedä. Kestääköhän betonimylly sekoittaa sitä?
Omalla kohdallani täytyy sanoa, että se on hintakysymys. Olen aiemmin tehnyt tasoitteen yhtä suurelle osalle autotallista ja se maksoi pyöreästi 2ooo kr. Se meni todella sujuvasti ja nopeasti, mutta oli vähän kallista. Voisi sanoa, että kokeilen etukäteen suurempaa 37 neliömetrin aluetta, jonka aion tehdä myöhemmin.
Osittain kyse on hinnasta, arvaan että kustannus olisi noin kaksi-kolme tuhatta jos teen itse, verrattuna ehkä 15-20 000 valmiista kuljetuksella. Lisäksi en ole kovin innostunut valamaan sen stressin alaisena, mikä tarkoittaisi auton hankkimista tänne, varsinkin kun en ole kokenut valamies ja nopeasti kuivuva betoni on todennäköisesti huomattavasti hankalampi käsitellä. Jos toisin auton kotiin, haluaisin myös tuoda tänne yrityksen, joka valaa, ja se maksaisi vielä muutama tuhat lisää.