5 265 lukukertaa ·
5 vastausta
5k lukukertaa
5 vastausta
Sekoita kivi betoniin
Hei, olen tekemässä betonista pöytälevyä, jossa on näkyviä kiviä/marmorimurskaa 8-16, niin että siitä tulee terrazzo-ilme.
Käytän Finjan laajenevaa betonia, mutta kysymys on, pitäisikö minun sekoittaa kivet betonin kanssa sekoittimessa vai onko parempi sekoittaa betoni erikseen ja sitten "ripottaa" kivet valun aikana.
Ajattelen, että ensimmäisessä vaihtoehdossa on riski, että kivet asettuvat muotin keskelle mieluummin kuin pohjalle, mutta minulla ei ole tästä paljoa kokemusta. Näin myös jotain siitä, että vaihtoehdossa 2 voi tulla mikromurtumia.
Onko jollakulla kokemusta terrazzoista tai valusta ja voisi auttaa minua tässä?
Kiitos etukäteen
//N
Käytän Finjan laajenevaa betonia, mutta kysymys on, pitäisikö minun sekoittaa kivet betonin kanssa sekoittimessa vai onko parempi sekoittaa betoni erikseen ja sitten "ripottaa" kivet valun aikana.
Ajattelen, että ensimmäisessä vaihtoehdossa on riski, että kivet asettuvat muotin keskelle mieluummin kuin pohjalle, mutta minulla ei ole tästä paljoa kokemusta. Näin myös jotain siitä, että vaihtoehdossa 2 voi tulla mikromurtumia.
Onko jollakulla kokemusta terrazzoista tai valusta ja voisi auttaa minua tässä?
Kiitos etukäteen
//N
kokeilin, kun minun piti itse valaa levyni olohuoneeseen, mutta en saanut odottamaani tulosta hiottuani koepalan, joten jätin valkoiset kivet pois mustasta levystä.
Saat selvästi paremman pinnan valamalla muottivaneria tai melamiinia vasten kuin pitämällä valmis pinta ylöspäin muotissa, joten välttääkseni hiomasta kaikkea suoraksi, sijoitin kivet seokseen. Voit lajitella joitain suurista kivistä säkistä seulalla, jotta et muuta lujuutta enemmän kuin on tarpeen.
Luulen, että kiillotus, kuten esimerkiksi terrazzo, vaatii jonkinlaisen jigin, joka pitää hiomakoneen suorassa, kuten tasohöylä puulle.
Saat selvästi paremman pinnan valamalla muottivaneria tai melamiinia vasten kuin pitämällä valmis pinta ylöspäin muotissa, joten välttääkseni hiomasta kaikkea suoraksi, sijoitin kivet seokseen. Voit lajitella joitain suurista kivistä säkistä seulalla, jotta et muuta lujuutta enemmän kuin on tarpeen.
Luulen, että kiillotus, kuten esimerkiksi terrazzo, vaatii jonkinlaisen jigin, joka pitää hiomakoneen suorassa, kuten tasohöylä puulle.
Kiitos vastauksesta, olen rakentanut muotin formplyfasta, mutta eikö parhaan tuloksen pitäisi tulla, jos kivet ripotellaan muotin pohjalle ja sitten kaadetaan betoni päälle? Onko sinulla kuvaa aikaisemmista valuksistasi?pjapen sanoi:
kokeilin, kun olin itse valamassa levyäni olohuoneeseen, en saanut odotettua tulosta sen jälkeen, kun olin hionut koepalan, joten jätin valkoiset kivet pois mustasta levystä.
Saat selvästi paremman pinnan valamalla formplyfaa tai formicaa vasten kuin valmiina yläpuolella olevana pintana, joten jotta ei tarvitse hioa kaikkea suoraksi, olin laittanut kivet sekoitukseen, voit lajitella pussista joitakin suuria kiviä ritilän avulla, joten et muuta lujuutta tarpeettomasti.
Luulen, että hionta kuin terazzo vaatii jonkinlaisen jigin, joka pitää hiontakoneen suorassa, kuten puun höyläys.
Luulen, että saat parhaat tulokset, mutta paljon työtä. Foorumilla on kuvia jossain vanhassa ketjussa betonipenkeistä. Valitettavasti minulla ei ole kuvia niistä testeistä, jotka tein noin vuonna 2012. Jos et löydä ketjua, voin lähettää yksityisviestin kuvien kanssa.
Etsinyt ympäriinsä, keskusteluja on paljon, mutta voit lähettää pm, jos haluat.
Mikä ei mennyt kuten ajattelit koevalussasi?
Mikä ei mennyt kuten ajattelit koevalussasi?
löysin keskustelulangan kuvilla.
https://www.byggahus.se/forum/threads/betong-foer-att-gjuta-baenkskiva.245749/#post-2111748
kokeilin useita vaihtoehtoja kivillä, jotka piti hioa mustan FeO2:n kanssa tai ilman, sekä erilaisilla määrillä rautaoksidia.
tulin siihen tulokseen, että vain FeO2 oli paras ilman värillisiä kiviä, koska pinta oli erittäin aikaavievää hioa koepalaan.
koepala oli 20x10 cm ja 5 cm paksu.
https://www.byggahus.se/forum/threads/betong-foer-att-gjuta-baenkskiva.245749/#post-2111748
kokeilin useita vaihtoehtoja kivillä, jotka piti hioa mustan FeO2:n kanssa tai ilman, sekä erilaisilla määrillä rautaoksidia.
tulin siihen tulokseen, että vain FeO2 oli paras ilman värillisiä kiviä, koska pinta oli erittäin aikaavievää hioa koepalaan.
koepala oli 20x10 cm ja 5 cm paksu.
Klikkaa tästä vastataksesi