2 625 lukukertaa ·
20 vastausta
3k lukukertaa
20 vastausta
Seinärakenne uusi (vapaa-ajan)taloon
Hei!
Ajattelin kokeilla kysymystä täällä ja katsoa, millaisia ajatuksia tulisi. Suunnittelen uutta rakennusta, jossa tarkoituksena on tehdä itse joitakin vaiheita. Olen vaiheessa, jossa piirrän taloa, ja olen huomannut, että minun on tiedettävä yksityiskohdat seinien rakenteesta, jotta voin jättää rakennuslupahakemukset.
Alun perin ajattelin kipsi + 45 ranko + tiivistekerros + 195 ranko + 45 ranko + kipsi + paneli, ehkä eniten siksi, että talo, jossa asun nykyään, on tehty sillä tavalla.
Ajattelin kysyä kokemuksianne tästä, haluaisin vastaavan paksuuden (tai ainakin ääni/eristysarvon), mutta olen huomannut, että ehkä on hankalaa olla se ylimääräinen 45-ranko ulkopuolella, kun rakentaa itse puutavarana?
Ehdotuksia? Linkkejä? Kiitos etukäteen!
Ajattelin kokeilla kysymystä täällä ja katsoa, millaisia ajatuksia tulisi. Suunnittelen uutta rakennusta, jossa tarkoituksena on tehdä itse joitakin vaiheita. Olen vaiheessa, jossa piirrän taloa, ja olen huomannut, että minun on tiedettävä yksityiskohdat seinien rakenteesta, jotta voin jättää rakennuslupahakemukset.
Alun perin ajattelin kipsi + 45 ranko + tiivistekerros + 195 ranko + 45 ranko + kipsi + paneli, ehkä eniten siksi, että talo, jossa asun nykyään, on tehty sillä tavalla.
Ajattelin kysyä kokemuksianne tästä, haluaisin vastaavan paksuuden (tai ainakin ääni/eristysarvon), mutta olen huomannut, että ehkä on hankalaa olla se ylimääräinen 45-ranko ulkopuolella, kun rakentaa itse puutavarana?
Ehdotuksia? Linkkejä? Kiitos etukäteen!
Hei, käytä Träguiden-sivustoa saadaksesi hyviä ja kokeiltuja esimerkkejä puurakenteista. Siellä on paljon esimerkkejä suunnittelusi tueksi eikä vain seiniä.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Kiitos vastauksesta, olen katsellut träguidenia monta tuntia! Onko siis ulkoinen 45-sääntö vaihdettu esim. tähän:?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu
Se näyttää kalliimmalta, mutta ehkä kätevämmältä?, ajattelin että tämä levy korvaa isolering/regel/gips?
Miten luulette tuollaisen levyn vaimentavan ääntä verrattuna regel+isolering+gips?
Muuten en oikein löydä lisää esimerkkejä. Youtubessa on fiskerhedenvillanilla sarja nimeltä "så gör snickaren", jossa näyttää siltä, että heillä on kantavat regelit ulkona, ja kaksi kerrosta 45-reglejä sisäänpäin. Mielipiteitä siitä? Ikkunat voisi varmaan asentaa hieman kauemmas seinästä, mikä ehkä olisi mukavaa? (Hieman syvempi ikkunasyvennys). Onko sillä merkitystä konstruktion kannalta?
En oikein ymmärrä vastauksesi Jonatan79, tarkoitatko että jätän ulkoisen isolerlagret kokonaan pois ja naulaan läkt/panel suoraan vinduk/gips?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu
Se näyttää kalliimmalta, mutta ehkä kätevämmältä?, ajattelin että tämä levy korvaa isolering/regel/gips?
Miten luulette tuollaisen levyn vaimentavan ääntä verrattuna regel+isolering+gips?
Muuten en oikein löydä lisää esimerkkejä. Youtubessa on fiskerhedenvillanilla sarja nimeltä "så gör snickaren", jossa näyttää siltä, että heillä on kantavat regelit ulkona, ja kaksi kerrosta 45-reglejä sisäänpäin. Mielipiteitä siitä? Ikkunat voisi varmaan asentaa hieman kauemmas seinästä, mikä ehkä olisi mukavaa? (Hieman syvempi ikkunasyvennys). Onko sillä merkitystä konstruktion kannalta?
En oikein ymmärrä vastauksesi Jonatan79, tarkoitatko että jätän ulkoisen isolerlagret kokonaan pois ja naulaan läkt/panel suoraan vinduk/gips?
Nyt ajattelin, että ketju keskittyisi enemmän seinän rakenteeseen eristyskerroksen, tuulensuojan ja kerrosten sijainnin suhteessa kantavaan osaan, mutta olen ehdottomasti kiinnostunut tästäkinwildeside sanoi:
