Hei!

Ajattelin kokeilla kysymystä täällä ja katsoa, millaisia ajatuksia tulisi. Suunnittelen uutta rakennusta, jossa tarkoituksena on tehdä itse joitakin vaiheita. Olen vaiheessa, jossa piirrän taloa, ja olen huomannut, että minun on tiedettävä yksityiskohdat seinien rakenteesta, jotta voin jättää rakennuslupahakemukset.

Alun perin ajattelin kipsi + 45 ranko + tiivistekerros + 195 ranko + 45 ranko + kipsi + paneli, ehkä eniten siksi, että talo, jossa asun nykyään, on tehty sillä tavalla.

Ajattelin kysyä kokemuksianne tästä, haluaisin vastaavan paksuuden (tai ainakin ääni/eristysarvon), mutta olen huomannut, että ehkä on hankalaa olla se ylimääräinen 45-ranko ulkopuolella, kun rakentaa itse puutavarana?

Ehdotuksia? Linkkejä? Kiitos etukäteen!
 
ClasseClas
Vaihda ulkoinen 45 läktityypiksi 22mm
 
Kiitos vastauksesta, olen katsellut träguidenia monta tuntia! Onko siis ulkoinen 45-sääntö vaihdettu esim. tähän:?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu

Se näyttää kalliimmalta, mutta ehkä kätevämmältä?, ajattelin että tämä levy korvaa isolering/regel/gips?

Miten luulette tuollaisen levyn vaimentavan ääntä verrattuna regel+isolering+gips?

Muuten en oikein löydä lisää esimerkkejä. Youtubessa on fiskerhedenvillanilla sarja nimeltä "så gör snickaren", jossa näyttää siltä, että heillä on kantavat regelit ulkona, ja kaksi kerrosta 45-reglejä sisäänpäin. Mielipiteitä siitä? Ikkunat voisi varmaan asentaa hieman kauemmas seinästä, mikä ehkä olisi mukavaa? (Hieman syvempi ikkunasyvennys). Onko sillä merkitystä konstruktion kannalta?

En oikein ymmärrä vastauksesi Jonatan79, tarkoitatko että jätän ulkoisen isolerlagret kokonaan pois ja naulaan läkt/panel suoraan vinduk/gips?
 
wildeside
Laita osb gyprocin taakse.
 
wildeside wildeside sanoi:
Laita osb kipsilevyn taakse
Joten ehkä käy, tai puupaneeli pintamateriaalina.
 
  • Tykkään
Eklanda6
  • Laddar…
wildeside
D dogpox sanoi:
Niin voi ehkä käydä, tai puupaneeli pintana.
Sitten sinulla on jotain, mihin kiinnittää paneelin ;)
 
wildeside wildeside sanoi:
Silloin sinulla on jotain mihin kiinnittää paneeli;)
Nyt ajattelin, että ketju keskittyisi enemmän seinän rakenteeseen eristyskerroksen, tuulensuojan ja kerrosten sijainnin suhteessa kantavaan osaan, mutta olen ehdottomasti kiinnostunut tästäkin :) Mietin spontaanisti, että OSB on vähän tarpeeton, jos on seinäpaneeli, ja että paneeli kiinnitetään asennuskerroksen kuuluviin koolauksiin?
 
Förstår inte riktigt ditt svar Jonatan79 sanoi:
YES!
 
Kan du utveckla detta? :)
 
Sisältä: kipsi + 45 regula + höyryjarru/höyrysauma + 195 regula + ulkokipsi + 22 rimoitus ulkoverhouspaneeli
 
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Sisältä: kipsi + 45 sääntö + höyryjarru/höyrysulku + 195 sääntö + ulkogipsi + 22 rima ulkoverhous
Mutta onhan se mukavaa, että talo on lämmin myös? :) Voisi tulla vähän lämpimämpi ylimääräisellä eristyskerroksella?
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
Se riittää hyvin 45 + 195. Et huomaa eroa. Utegips tekee myös vähän. Tärkeintä on lämmitys ja ilmanvaihto. Siitä voit kysyä toisessa ketjussa ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Vaihda ulkoinen 45 läktityyppiin 22 mm
Ei, sitä TS ei todellakaan pitäisi tehdä. Panelin naulaaminen 22 mm lähtiin on typerää. Pitäisikö TS käyttää silloin 40 mm nauloja?
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
N Nickesågen sanoi:
Ei, sitä TS:n ei ehdottomasti pidä tehdä. Paneelin naulaaminen 22 mm rimaa vasten on typerää. Pitäisikö TS:n sitten käyttää 40 mm nauloja?
Miltä sinun mielestäsi seinän pitäisi näyttää?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.