Hei.

Suunnitelmissa on rakentaa matalaenergiatalo rankarakenteena ja pohdin seinärakennetta. Kyseessä oleva talo tulee todennäköisesti olemaan 10x15m ulkoisesti, tavallisella harjakatolla ja aurinkopaneelit eteläisellä puolella. (Minulla on projektiketju niille, jotka haluavat nähdä suunnitellun pohjapiirroksen)

Mitä mieltä olette seinä- ja perusrakenteesta kuten tämä? Kantava seinä 45x120, joka kantaa katon, sitten ulkoseinä, joka tukee ulkoverhouksen. Ajattelin asentaa ikkunat ja ulko-ovet ulkoseinään.

Rakenteiden tekninen kaavio, jossa näkyy kaksinkertainen seinärakenne: kantava puurunko, ulkoverhous ja eristyskerrokset. Mukana myös sokkelirakenne.

Viimeksi muokattu:
Olen tehnyt toisen version, jossa on sisäänvedetty julkisivuseinä ja 50 mm ilmastolevy sen sijaan, onko tämä parempi?

Rakenteellinen kaavio seinästä, jossa näkyy indragna fasadvägg, 50mm klimatskiva ja materiaalikerrokset kuten utegips, glespanel ja betong.

Jo, kyllä siitä tulee hyvin eristettyä!

Ja on mukavaa, kun on syvät ikkunalaudat, joihin voi laittaa kukkaruukkuja ja muuta pientä, ilman että tarvitsee ikkuna-ankkureita, jotka työntyvät huoneeseen :)

Meillä (asutaan myös Hallandissa) on ulkoa sisäänpäin: 22 mm vaakapaneeli, 28 mm rimoitus, 9 mm kipsi, 45 mm koolaukset ja 45 mm villaa, 220 mm koolaukset ja 220 mm villaa, höyrynsulkumuovi, 45 mm koolaukset ja 45 mm villaa, 18 mm puupaneli.

Yhteensä 310 mm eristystä. Emme ole ehkä olleet yhtä tarkkoja kylmäsiltojen välttämisessä. Sähkönkulutus ei kuitenkaan ylitä 5000 kWh/vuosi, ja ainoa lämmitysmuoto on ilmalämpöpumppu, (paitsi kylmä, pakastin ja pyyhekuivain sekä satunnaiset takat).

Perusrakenteestasi minulla ei ole mielipidettä, koska en ole perehtynyt siihen. On kuitenkin tärkeää järjestää ikkunat, ovet ja ilmanvaihto järkevällä tavalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.