En tiedä onko tämä oikea paikka...?

Aion rakentaa väliseinän taloomme ja mietin, miten edetä ovenkarmien ja runkorakenteen kanssa. Tiedän suunnilleen, miten seinä rakennetaan, mutta miten lasketaan, mitkä koolingit sopivat minkäkin ovenkarmin kanssa? Löysin ovenkarmeja coopista, jotka olivat 70cm, mutta jos otat täällä 70 koolingit, tulee lastulevy + kipsilevy = noin 4cm lisää. Tämä tarkoittaa, että seinästä tulee paksumpi kuin karmi. Rakennaako karmin päälle silloin vai?

/Terveisin micke

Tarkoitat ehkä ovikehän leveyttä etkä itse listaa, karmien leveyksiä on erilaisia.

Olen itse rakentanut uuden sisäseinän äskettäin 45x70 koolauksesta ja valitsen varmaan 95mm karmin, jonka asetan sisä- tai ulkopuolelle, loput täytetään listalla niin, että lista on tasan seinän kanssa.

Apua voi saada erilaisten ohjeiden muodossa, miten edetä, en keksi tällä hetkellä mitään linkkiä, mutta kokeile etsiä foorumilta tai jostain hakukoneesta, niin löydät varmasti jotain.

Hmm, tarkoitatko "karmi" sijaan "listat"? Muuten en ymmärrä kysymystä. (Listat ovat ne listat, jotka peittävät raon oven karmin ja seinän tai ikkunan ja seinän välissä, ja ne ovat siis samansuuntaisia kuin ovenlehti). Ajatus on, että ovenkarmi on yhtä paksu kuin valmis seinä. Silloin listat asettuvat siististi sekä seinän että ovenkarmin ulkopuolelle. Muuten voi vaikka lisätä karmiin (mieluiten sisäpuolelle), mutta se ei ole yhtä tyylikästä. Jos lisäät ulkopuolelle (eli siihen suuntaan, johon ovi aukeaa), se voi aiheuttaa ongelmia saranoiden kanssa ja "upotetun oven," joten tarkista se. Yleensä ne sopivat, jos aiot rakentaa kaksinkertaisen sisäseinän (kaksinkertainen kipsi) niin käytä ohuempia palkkeja. On olemassa karmeja, jotka sopivat tavanomaisiin seinäpaksuuksiin, joten katso ympärillesi, tai vielä parempi, niele ylpeytesi ja kysy henkilökunnalta... ;-)

Tarkoitan karmia :)
Onhan se niin, että verhouslevyjen pitäisi olla kiinni sekä seinässä että karmissa, ja tässä huomasin, että jos ostan 70:n koolingit ja 70:n karmin, niin lastulevy ja kipsilevy pistävät esiin.
Se on kyllä kaksinkertainen seinä!

Etsin vähän täältä, mutta ajattelin, että tähän olisi jokin sääntö, kuinka tämä hoidetaan. Onhan ne yleisiä mittoja kuitenkin.

Sanotaan vaikka, että ottaa 90:n karmin 70:n koolingeille. En tiedä mitä lastulevy ja kipsilevy voi olla, mutta maksimissaan 10mm/levy. Se tarkoittaa 40mm 70:n koolingeille, joka tekee 110mm. Silloin karmi on liian kapea ja 120:n taas liian paksu 5mm molemmilta puolilta, mutta ehkä on olemassa karmit, jotka sopivat näihin mittoihin?

/Ystävällisin terveisin Micke

Kipsilevyt ovat tyypillisesti 13 mm, joten kuten näet, se sopii hyvin yksinkertaiselle kipsille molemmin puolin 70-sääntöä 90+ karmille. Ja sama asia kaksinkertaiselle: 13x4+70 = 122 eli noin 120. Voit olettaa, että yleisimmät karmipaksuudet sopivat yksinkertaiselle ja kaksinkertaiselle kipsille 70-säännöllä, mikä tahansa muu ei olisi fiksua myynnin kannalta. ;-)

Kyllä, jos ero on 2mm, se ei ole katastrofi, mutta 5mm on vähän liikaa. Hyvä, nyt tiedän, miltä tämä näyttää. Kiitos!

Yksi seuraava kysymys nousi nyt mieleeni.

Muistan, että oviaukko tehdään aina hieman suuremmaksi kuin karme. Ainakin ikkunoiden kanssa tehdään näin. Onko tähän olemassa jokin kultainen sääntö mittauksissa?

/Ystävällisin terveisin, Micke

+15 mm!

Ovi, joka on 900*2100, on siis oikeastaan 15 mm pienempi joka suuntaan, jotta itse aukko olisi juuri 900*2100 mm.

Totta kai se on niin...Kiitos ja kumarrus :)

mutta regla ylös 91 cm......
tehdään aina.

t. snickar estwing

Lisävinkki, jos on ensimmäinen kerta. Osta ovi ennen kuin rakennat seinän. Tunnustele sitä, purista sitä. Mittaa se... ;-)

Itse ottaisin remontissa vanhan oven, panin sen syrjään, en jaksaisi myöhemmin hakea sitä vaan mittasin toista; "sillä ne ovat samanlaisia koko kellarissa". Ei, ne eivät olleetkaan samanlaisia, se syrjään laitettu oli 10cm korkeampi. Esille saha... ;-)

Kuinka pitäisi sopivimmin tehdä 122 mm seinän kanssa? 118 karmi plus 4 mm lista?
Onhan se plywood badrummetissa, joka lisää ne 4 ylimääräistä mm...

Sala listat toimii. Voit myös tilata mittatilaustyönä tai tehdä itse, niin minä teen saadakseni sellaisen, joka sopii outoon seinään. Hiukan askartelua saadaksesi siistin sauman karmin sivujen ja yläosan välille kuitenkin.

Joten voi aivan yhtä hyvin ostaa 95 karm, joka on paljon halvempi, jos kuitenkin täytyy laajentaa? Vai tuleeko siitä ruma?

Viimeisin seinä käytin 45x70 koolinkeja, 13mm kipsiä molemmin puolin. (Tyydyin yksinkertaiseen kipsiin).
Käytetty 95mm karm.

Mutta tässä tapauksessa, kylpyhuone, siitä tulee hieman erilainen, se on kipsiä, OSB, regel, vaneria, kipsiä ja laattoja...joten siitä tulee todella paksu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.