Olemme suunnittelemassa tallirakennusta ja jumitimme seinämateriaalin valintaan. Mieheni haluaa mielellään rakentaa tavalliset eristetyt puuseinät, koska tuntee hallitsevansa sen (olemme rakentaneet melko paljon itse aiemmin) ja se sopisi myös yhteen tontillamme olevien muiden rakennusten kanssa. Itse mietin kuitenkin, olisiko parempi muurata leca-harkoista ja rapata niin sisä- kuin ulkopuolelta. Ajattelen, että rapatut lecaväggar olisivat helppohoitoisia tallissa, eikä tarvitse pelätä, että jokin majavasukuinen hevonen järsii julkisivun rikki (meillä tulee olemaan aitaus tallin ympärillä).

Emme ole aiemmin muuranneet seiniä, ja kun itse ajattelen "kuinka vaikeaa se voi olla", niin mieheni kuvittelee, että se olisi valtava työ saada kaikki suoraan ja oikein. Minun vastaväitteeni on, että sittenhän voimme palkata ammattilaiset tekemään sen.

Tietysti lopputulos on kaikkein tärkein, mutta samalla haluamme, että rakennus etenee nopeasti, kun vihdoin aloitamme (odotamme edelleen, että kiinteistöjärjestely saadaan valmiiksi ja aiomme hakea rakennuslupaa heti, kun päätämme, mitä aiomme rakentaa, joten prosessi itse rakentamiseen asti tuntuu loputtomalta). Kustannukset ovat tietysti myös osa-alue. Puutalli voidaan ostaa myös valmiina seinäpaneeleina, ja se on vaihtoehto, jota harkitsemme, mutta miten muurattu talli pärjäisi ajallisesti ja kustannuksiltaan sellaiseen verrattuna?

Olemme myös harkinneet valmiita betonimoduleista tehtyä tallia, mutta se hylättiin, koska meidän olisi tarvinnut laajentaa sisääntulotietä voidaksemme edes vastaanottaa toimituksen...:surprised:

Liian monta parametria on otettava huomioon. Oletteko pohtineet eristysasteen tarvetta (eli U-arvoa)? Oletteko lukeneet Jordbruksverketin suosituksia? Henkilökohtaisesti mielestäni lecasten-seinillä pitäisi olla tiettyjä etuja. Jotkut eläimet ja eläinlajit voivat olla hyvin kovakouraisia. Sitten on tämä hygienia ja mahdollisuudet pitää puhtautta. Jos on tarkoitus muurata, lecasten (jos se on leveä) on helpoimmasta päästä. Tiilien laastilaatikot, vatupassit ja muurarin narut helpottavat. Mutta se vaatii huolellisuutta ja kärsivällisyyttä, kuten kaikki rakentaminen.

Kiitos vastauksesta!

Tarkoituksena on jonkinlainen eristys, jotta tallin sisäilmasto olisi miellyttävämpi, mutta siitä ei tule lämmitetty rakennus, joten eristysasteen ei tarvitse lainkaan vastata asuinrakennuksen seinää. Hevoset ovat ehdottomasti kovakouraisia eläimiä, ja jos rakennus on puurakenteinen, kaikki kohdat, joihin ne voivat yltää, on suojattava jollain tavalla, esim. peittää jollain, johon ei ole niin houkuttelevaa purra.

Se kuulostaa lupaavalta, että lecasten on suht' helppo rakentaa. Ajattelen, että noin 20 cm leveys voisi riittää, pidetäänkö niitä leveinä? Olen naimisissa huolellisen rakentajan kanssa, ehkä joskus liiankin huolellisen :rofl:, mutta tässä tapauksessa se voi olla hyvä asia. Kärsivällisyys saattaa olla minun heikko kohtani.

Claes Sörmland
  • Tykkään
Mach77777
  • Laddar…
Ja, 20 cm lasken lasken lasken leveys. Koska useimmat eläimet tuottavat itse lämpöä, monet uskovat, että eläinsuojia ei tarvitse eristää. 20 cm lecasten vastaa noin 7 cm mineraalivillaa, joten se on ehkä sopiva. Kivet tulee rapata molemmilta puolilta tiiviyden varmistamiseksi ja jotta ne eivät houkuttele ei-toivottuja olentoja.

• Tykkään
Ylvalill
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Puuseinä ja kuitusementtilevyt sisäpuolella voivat ehkä olla vaihtoehto? Erittäin kestävä materiaali, joka kestää kosteutta.

Tyyppi:

[linkki]
Kiitos vinkistä, tutkin sitä tarkemmin.

Hei
Rakensin itse navetan muutama vuosi sitten. Muurasin seinät NC-harkoilla https://nystromscement.se (anteeksi, jos tämä on liikaa mainosta). Rakensin kuivaharkot ja täytin laastilla kanavat sitä mukaa. Sain itse tehtyä noin 4-5 kerrosta/päivä. Tallin koko oli 7x7 m. Palkkasin naapurini traktorin kanssa nostamaan palkit oven ja ikkunan yläpuolelle.
Maalaus pohjustusvärillä ulko- ja sisäpuolelle, laitoin 80 mm länsirannikon levyn ulkopuolelle ja paneloin. (sopi parhaiten tilan tyyliin). Rappasin sisäpuolen. Rappaaminen on likaista ja rankkaa työtä. Joten on enemmän työtä kuin pelkässä puuseinässä. Mutta eristys alusta alkaen. Erään moduulitalli-myyjän mukaan, jonka kanssa puhuin, tavallisin kysymys 1 vuosi eristämättömän tallin toimituksen jälkeen oli: "Kuinka eristän jälkikäteen?"

U Urban J A sanoi:
Hei
Rakensin itse tallin muutama vuosi sitten. Muurasin seinät NC-blockeilla [linkki] (anteeksi, jos tämä on liian paljon mainontaa). Siellä pinotaan blokkeja kuivana ja täytetään laasti kanaviin sitä mukaa. Itse pystyin tekemään noin 4-5 kerrosta/päivä. Talli oli 7x7 m. Palkkasin naapurin traktorin kanssa nostamaan palkkeja oven ja ikkunan päälle.
Käsittelin ulko- ja sisäpuolen punaiseksi, laitoin 80 mm länsirannikon levyn päälle ja puupaneelin. (sopi parhaiten tilan tyyliin). Rappasin sisäpuolen. Rappaus on sotkuinen ja inhottava työ. Joten se on enemmän työtä kuin pelkkä puuseinä. Mutta eristä alusta asti. yhden modulitalomyyjän mukaan, jonka kanssa puhuin, yleisin kysymys oli 1 vuosi eristämättömien tallien toimituksen jälkeen: "Miten eristän jälkeenpäin?"
Kiitos vastauksesta! Tarkastelen myös sen tyyppisiä blokkeja. Olen kuullut, että se voi olla hieman hankalaa kaikkien niiden laastien kanssa, jotka täytyy sekoittaa ja saada kanaviin, varsinkin kun määrät ovat suuria. Mutta sehän pitäisi olla kunnolla vakaa sen tyyppisellä seinällä. Joo, juuri rappaus on se, mitä pelkään eniten, jos pitää muurata...

H
Rakensimme meidän puusta, koska se tuntuu lämpimämmältä materiaalilta.

• Sisätiloissa puurakenteinen huone, ikkunalla sälekaihtimet, lattialla puulastuja ja oranssi takki tuolilla.
  • Sisätila, jossa on puuseinät ja metallikaide; lämmin ja luonnollinen ilme.
  • Puuverhoiltu huoneen sisäseinä, jossa on ristikkoikkuna; materiaalina käytetty puuta sen lämpimän tuntuman vuoksi.
  • Tykkään
Eccoes ja 2 muuta
  • Laddar…
Hevoset kalvavat useimpia asioita, joten en haluaisi mitään, mikä voi aiheuttaa ongelmia eläinten kanssa. Puusäleikköseinämä, jossa on muottivaneri vedettynä korotetun pohjan yli sisäpuolella, on oikea seinä käyttää. Kun vaneri loppuu, se vain vaihdetaan.

Karsinat tehdään mielellään vaakasuorista säleistä. Jos karsinoiden välillä ei ole ristikoita, voi olla hyvä peittää ylin säle metallilla, jotta se estää kaluamista.

• Tykkään
Ylvalill
  • Laddar…
H Hallerudsbo sanoi:
Rakensimme omamme puusta, koska se tuntuu lämpimämmältä materiaalilta
Tyylikästä!!

H
Kyllä, olemme tyytyväisiä.
Toistaiseksi kukaan ei ole jyrsinyt.
Ajatuksena on peittää ikkunalaudat kulmaraudalla. Ainoa, mitä he voivat juuri nyt jyrsiä.

• Tykkään
Ylvalill
  • Laddar…
L Lutte sanoi:
Hevoset nakertavat melkein kaikkea, joten en jättäisi mitään, mikä voi aiheuttaa ongelmia elukoille. Puuskelkkiseinä, jossa sisäpuolella muottivaneri vedettynä korotetun sokkelin yli, on oikea seinävalinta. Kun vaneri kuluu loppuun, sen vain vaihdetaan. Karsinat tehdään sopivasti vaakasuuntaisista lankuista.

Jos ei ole ritilää karsinoiden välillä, voi olla hyvä kengittää ylin lankku metallilla, niin se estää nakertamisen.
Ongelma meidän tapauksessamme tulee luultavasti olemaan julkisivu, koska suunnittelemme vapaata laiduntamista (hevoset voivat kulkea sisään ja ulos haluamallaan tavalla) ja siten hevoset oleskelevat myös suoraan tallin ulkopuolella. Muut alueet pitäisi onnistua ratkaisemaan, ajattelen. Tiedän, että jotkut valitsevat peltijulkisivun tästä syystä, mutta se ei tunnu vaihtoehdolta esteettisistä syistä.

H
En ole itse kokeillut, mutta eräässä pihatossa, jossa olimme, he voitelivat tolpat tervalla ja laittoivat hiekkaa tervan sekaan.
Silloin hevoset eivät pure, koska se kirskuu hampaissa.

• Tykkään
Ylvalill
  • Laddar…
Lecablock suositellaan erityisesti tänä vuonna, kun meillä on ollut rotat tunkeutumassa mineraalivillaseiniin puhtaudesta ja suuresta määrästä ansoja huolimatta. Vaikeaa ei ole muuraus vaan rappaus.

• Tykkään
Claes Sörmland ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.