Hei

Minulla on vanha valurautauuni, joka on käytössä ja tulee myös olemaan, eli se kuumenee erittäin paljon poltettaessa. Aion jakaa vanhan keittiön ja rakentaa WC:n mahdollisimman lähelle tätä.

Puhumme siis puuhellan oikeasta reunasta. Lattiasta uunin alareunaan on 10 cm tiiltä. Jatkamme ylöspäin, joten se on kuusi cm tiiltä. Oikealla puolella on nykyään sähköhella. Se otetaan pois, ja haluaisin, että seinä tulee siihen kohtaan. Oikean ”vedspissgavel” eli kuusi cm tiiltä on kaakeloitu.

Kuinka lähelle seinä voidaan sijoittaa olemassa olevaan uuniin, jossa voimme sytyttää tulen, ja mitä materiaaleja minun pitäisi käyttää varmistaakseni, ettei seinä vaurioitu uunin lämmöstä? Kuinka olisitte tehneet?

Kiitos!

• Vanha valurautainen puuliesi keittiössä, jossa on metallisia keittoastioita päällä. Vasemmalla näkyy puukori ja oikealla sähköhella.
  • Tykkään
Henkan Sundberg
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
Tämän nuohooja on hyväksynyt. Seinä on rakennettu cembritin ohjeiden mukaisesti.
[linkki]
He ovat ilmeisesti luopuneet ohjeesta, jonka mukaan rakensin. Mutta liitteenä on samankaltainen.
[kuva]
Hei, kiitos vastauksesta!

Mikä tila on takan takana (missä liitäntä menee sisään) ja tiedätkö miten se seinä on rakennettu?

Lieden takana on muurattu savupiippu. Vasemmalla oleva seinä on se, jonka minä olen rakentanut.
Vanha liesi tiilimuurin edessä, vasemmalla on itse rakennettu seinä kukkakuviotapetilla.

• Tykkään
Fredric87 ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Perinne sanoo 500 mm vapaasti palamattomasta materiaalista kuten esim. puurakenteinen seinä tai 50 mm palomuurista (EI60), esim. tiiliseinä, joka on vähintään 70 mm. Tämä täyttää vaatimuksen, että seinä (jos se on palava) ei saa olla yli 85 astetta C.

• Tykkään
Fredric87
  • Laddar…
D
Sain paikalliselta nuohoojalta tehtäväksi rakentaa kylpyhuoneen seinän aktiivista savupiippua (avotakka) vasten. Asetettiin kaksi vaatimusta:

1) teräsprofiilit

2) ilman tuli voida kiertää seinässä

• Tykkään
Fredric87 ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.