Aion siirtää keittiön uuteen huoneeseen. Seinän, johon kaakelit laitetaan ja johon sähköjohdot asennetaan, on lankkuseinä, jossa on kaislaa ja rappausta. Rappaus on löysä, ainakin alhaalla, missä paloja irtosi, kun poistettiin lista.
Mitä mieltä olette, pitäisikö poistaa rappaus ja kaisla niin, että puupinta tulee esiin, vai poistaa vain löysät osat ja tasoittaa? Jos poistan rappauksen puupintaan asti, ajattelen, että on helpompi jyrsiä sähköä varten ja sitten kiinnittää kipsilevyt päälle. Mutta siitähän tulee enemmän työtä...
Talo on vuodelta -49. Itse en ole rakentaja, mutta saatan selvitä toisesta tai toisesta ratkaisusta enemmällä tai vähemmällä vaivalla.
Säilytä rappaus ja korjaa siellä missä tarvitaan (kalkkirappaus). Se on laadukas omaisuus, joka on erittäin kallista palauttaa. Käytä jalkalistoja VP-putkien / flex-putkiston vetämiseen niin pitkälle kuin mahdollista.
Olen kokenut saman asian valokovissa edellisessä talossani. Paikkasin ja korjasin seiniä ja laitoin mikrokuitua ennen tapetointia. Se oli myös siisti, kun talo myytiin 15 vuotta myöhemmin.
Tänään on laitettu jotain mikroväviä, mutta se ei näytä kovin siistiltä.
Jos rappaus ei ole irtoamassa kaikkialta, olen taipuvainen jättämään sen, mutta poistamaan mikrovävin > jyrsimään sähköä varten (valaisimet tulevat keskelle seinää, ja pistorasiat laatoille, joten niiden palauttaminen ei ole niin tarkkaa) > korjaamaan mahdollinen rappaus > tekemään pintatasoitus.
Vaihtoehto vetää pintajohdotuksia lampuille, vetää kulo pitkin kattoa ja sitten haaroitus alas lampuille. On retro funkiskeittiö, joten ei ollenkaan huono ajatus.
Uuden seinän rakentaminen olisi liian paljon työtä, liian vähän hyötyä Jos rappausta ei voi säilyttää, poistaisin sen ja asentaisin kipsilevyt, mutta haluaisin välttää sitä.
...ja niin kävi.
1. Poraus sähköä varten (eli porattiin irtonaiseen rappaukseen ja leikattiin ruokoa moraknivillä).
2. Kittasin urat. Lattian varrella olevat suuret rappaamattomat alueet peitin parilla lankulla välttääkseni kaiken kittaamisen uudelleen. Joissain kohdissa urat eivät olleet tarpeeksi syvät (rapatun eri syvyys) ja ottivat liian paljon kittiä, joten muodostuivat kohoumia. En voinut siksi laittaa suoraan remonttikipsilevyä, vaan minun piti tasoittaa kohoumat.
3. Kohdan 2 vuoksi saatoin aivan hyvin viimeistellä leveällä tasoitteella sen sijaan, että käyttäisin remonttikipsilevyä. Loppu tarina.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.