Hei,

aion poistaa osan (3,5 m) kantavasta seinästä ja ajattelin käyttää liimapalkkia (66x315), joka lepää 90x90 pylväiden varassa kummassakin päässä. Pylvään kuorma on laskettu olevan 22kN Moelvenin laskentaohjelmalla. Aukon yhdessä päässä on savupiippu, nyt kirvesmies, joka auttaa minua tässä, ehdottaa, että upottaisimme sen pään savupiippuun sen sijaan, että käyttäisimme siellä pylvästä. En osaa arvioida, mitä savupiippu kestää, onko se hyvä idea vai pitäisikö minun vaatia, että laitamme sinne myös pylvään? Esteettisesti se näyttäisi paljon paremmalta, jos emme tarvitsisi pylvästä, joten siitä näkökulmasta se on hyvä idea :)

/Otto

Mitä nuohooja sanoo? Jokin sanoo minulle, että hän ei lainkaan tule pitämään tästä ratkaisusta.
Jotkut nuohoojat eivät hyväksy minkäänlaista kiinnitystä savupiippuun.

Henkilökohtaisesti en olisi upottanut tai kiinnittänyt mitään savupiippuun, käytetäänkö sitä tai ei, jotta sen voisi muurata uudelleen ilman, että talo puretaan.

/Kent

Olen samaa mieltä snickarbodenin kanssa. Eräs tuttava on joutunut leikkaamaan kannattavan liimapuupalkkinsa irti, jotta se olisi vapaana savupiipusta. Tämä tapahtui useita vuosia vanhassa talossa, jossa rakennetta oli aiemmin hyväksytty.

Ok, joten se ei ole hyvä idea, jos joskus haluaisi polttaa siinä (tällä hetkellä sitä käytetään vain luonnonpoistoon ja im-kanavana keittiöstä, silloin oletan, että se olisi ok?).

Mutta miten minun pitäisi tehdä, jos haluan, että siinä on pylväs? Olin ajatellut kiinnittää sen savupiippuun saadakseni jonkinlaista horisontaalitukea, mutta se ei siis onnistu?

Onnistuu se, mutta se, saako sen piipun sitten hyväksyttyä polttamiseen, on toinen asia.

Lisäksi pitkittäinen puu muuria vasten on huomattavasti pahempi paloturvallisuuden kannalta kuin jos siinä on päätypuu vasten, joten tämä ratkaisu todennäköisesti aiheuttaa vain enemmän ongelmia sinä päivänä, kun haluaa käyttää muuria polttamiseen.

Mutta täytyyhän tolppa jotenkin kiinnittää?

/Kent

Se, mitä he yleensä ovat herkkiä, on palava materiaali vastaan.
Sinun täytyy tarkistaa nuohoojaltasi, mitä siinä tapauksessa vaaditaan, mutta voisin kuvitella pari minarit-levyä tai jotain sellaista väliin palosuojaksi

Valitettavasti Minerite ei ratkaise ankkuroinnin ongelmaa, mutta varmasti.
Jos nuohooja hyväksyy kiinnityksen, se voi olla mahdollinen tapa.
Kuitenkin en usko siihen lainkaan, koska he rajoittavat yhä enemmän riskirakenteita.

/Kent

Olemassa oleva seinä, jonka aion purkaa, kulkee ulkoseinästä savupiippuun (ja on kiinnitetty siihen), sitten savupiippu toimii "seinänä" pienen osan ja sitten jatkuu "oikea" seinä (jälleen kiinnitetty savupiippuun). Se on ensimmäinen osa, joka pitää poistaa. Joten ei ole muuta mihin kiinnittää minkäänlaista vaakasuoraa tukea.

Vaikka teen sen puolen, jota pitää vähentää oikein, onko minulla siis ongelmia sillä seinällä, joka jää toiselle puolelle?

miten käy, jos vaihdat liimapuuta teräspalkkiin?

Riippuen siitä, miltä lattiarakenteet jne. näyttävät, voi olla olemassa vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta anna rakennusinsinöörin tutkia asiaa. Siinä on paljon mietittävää, joten tarkkaa vastausta et voi saada täältä.

Jos kyseessä on vanhempi talo, kannattaa olla hieman varovainen savupiippujen kantavuuden suhteen. Ne seisovat yleensä paikallaan, mutta on joskus vähän tyhmää luottaa niihin.

Minusta tuntuu, että rakennusinsinööri sanoo samaa, eli tekisi jotain savupiipun ulkopuolella.

Kerro, miten kävi, mielellään yksityisviestillä, olen hieman utelias.

Kent

Mikä on vanhempi talo? Tämä on rakennettu 1950.... onko se tarpeeksi vanha, jotta minun pitäisi olla huolissani savupiipun kantavuudesta?

Olen joutunut vähän kiipeliin, keittiö on purettu ja minulla ei oikein ole halua odottaa lomakausia saadakseni kiinni jonkun, joka voisi tarjota parempia ratkaisuja. Joten joko laitan pilarit rinnakkain savupiipun kanssa tai palkki uppoasennettuna savupiippuun (jos se nyt kestää?). Sitten otan riskini nuohoojan kanssa ja toivon, että hän on kiltti. (ja joo, tiedän, että minun olisi pitänyt suunnitella paremmin, mutta jossain vaiheessa kyllästyy suunnitteluun ja on pakko tehdä jotain :) )

Ostin talon, jossa oli polttokielto, ei ollut nuohottu 5 vuoteen. Nuohooja huomautti, että kattotuolin alavarresta oli liian lyhyt etäisyys seinään. Hänen mukaansa etäisyyden tulisi olla vähintään 10 cm (pitkittäinen puu).
Et maininnut, onko talossa yläkertaa tai kellaria, mutta koska kyseessä on kantava seinä, lattian alla pitäisi olla kantava seinä tai vastaava. Voisiko U-palkin kiinnittää kyseiseen sokkeliin/seinään ja tehdä reiän kattoon ja antaa sen nousta kattotuoliin tai lattiapalkkiin kiinnitettäväksi? Kiinnitys tehdään hitsatuilla kulmateräksillä. Voisit silloin asettaa palkin seinää vasten (mahdollisesti täyttää aukko laastilla/betonilla) sekä hitsata kiinnikkeet liimapuupalkille. Palkin voi sitten maalata seinän kanssa saman väriseksi, jolloin se voi sulautua siihen.

Lyhyesti sanottuna...
Savupiippu ei ole _mitoitettu_ kantamaan muita kuormia kuin oman painonsa.
Vain koska se on muurattu, ei kannata olettaa, että se voi kannatella rakennusta tai osia rakennuksesta.
Lisäksi ne on usein muurattu niin pehmeällä laastilla kuin mahdollista, jotta ne voivat ottaa vastaan liikkeitä.

Kysy rakennusinsinööreiltä tai nuohoojilta ennen kuin teet virheitä.

Muuten pidän JanneL:n viestistä, se on eräänlainen ratkaisu, joka ei vaikuta savupiippuun.

/Kent

hmm, olen ajatellut tehdä juuri kuten otto nyt loman jälkeen. Nuohoojani on tarkistanut huolellisesti, miltä uudet ullakkojärjestelyt näyttävät, ja että mikään kantava ei kosketa savupiippua, joten minun pitäisi tehdä ratkaisu, jossa ei ole tukea savupiipussa. Joko liimapuuta 100 mm etäisyydellä muurista ja jokin kiinnitys kattotuoliin tai teräspalkki keskiseinään ja kattotuoliin.

Kiitos Kent! Lämmittää noviisia :)

Jatkaakseni u-palkista: Onko mahdollista asentaa pystypalkki (U tai liimapuupalkki) yläpuolelle, jos kyseessä on ullakkotila, välttyäkseen katossa olevan seinäpätkän alemmassa kerroksessa. Palkki voidaan kiinnittää vaakasuoraan muuriin ja päähän päätyseinän kohdalla. Kattotuolit, jotka on pidetty pystyssä kantavalla seinällä, voitaisiin sitten kiinnittää/ripustaa mainittuun palkkiin jonkinlaisilla ripustimilla ja pulteilla. Tämä edellyttää luultavasti, että päätyseinään täytyy leikata aukko, jotta palkki voidaan asettaa sisään. Vastineeksi saisi täysin tasaisen katon avoimeen tilaan, jonka on tehnyt. Hullua? vai?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.