8 847 lukukertaa ·
17 vastausta
9k lukukertaa
17 vastausta
Sulje oviaukko.
Sivu 1 / 2
Me tarvitsemme apua menetelmän ja materiaalin valinnassa, kun aiomme täyttää oviaukon sisäseinään.
Sisäseinä on rapattu ja paksuus on noin 24 senttimetriä mukaan lukien rappaus.
Olen koputtanut vähän rappausta pois ja todennut, että seinässä on tiiltä.

Mitä eri materiaaleja voimme valita, kun aiomme täyttää aukon?
Mitkä ovat eri materiaalien/menetelmien edut ja haitat?
Ystävällisin terveisin,
David & Susanna
Sisäseinä on rapattu ja paksuus on noin 24 senttimetriä mukaan lukien rappaus.
Olen koputtanut vähän rappausta pois ja todennut, että seinässä on tiiltä.

Mitä eri materiaaleja voimme valita, kun aiomme täyttää aukon?
Mitkä ovat eri materiaalien/menetelmien edut ja haitat?
Ystävällisin terveisin,
David & Susanna
Etu leca-muurauksen ja rappauksen kanssa on, että aukko katoaa, koska siitä tulee samanlainen kuin muu seinä. Niin tekisin valintani. Laudan asennus palkkiin tulee näkymään, ehkä jopa halkeaa saumasta, joten siitä on varmaan hyvä tehdä "jotain" alusta asti. Kauneinta on tehdä samalla tavalla kuin muu seinä, kuten minä näen asian.
Pistimme oven aukon umpeen ja käytimme runkopuita, kipsilevyjä ja paljon tasoitetta. Aluksi siitä tuli hyvä, mutta jonkin ajan kuluttua muutamissa kohdissa saumat alkoivat näkyä.
Kiitos vastauksista.
Vahvistitte epäilykseni.
19x19 Leca blockit on ostettu.
Kuinka paljon rappausta "sisäreunoilta" oviaukossa minun pitäisi hakata pois?
Aivan tiileen asti vai riittääkö, että poistetaan vain se ulompi maalattu kerros?
Ystävällisin terveisin
David
Vahvistitte epäilykseni.
19x19 Leca blockit on ostettu.
Kuinka paljon rappausta "sisäreunoilta" oviaukossa minun pitäisi hakata pois?
Aivan tiileen asti vai riittääkö, että poistetaan vain se ulompi maalattu kerros?
Ystävällisin terveisin
David
Ei, en ole aiemmin kiillottanut.. mutta joskus pitää aloittaa.
Aloitetaan sillä puolella, joka ei tule näkymään. (Siihen tulee rivi vaatekaapin runkoja eteen).
Jos emme onnistu saamaan sitä puolta tarpeeksi hyväksi, voimme ottaa ammattilaisen toiselle puolelle, joka tulee olohuoneeseen.
Ovi ja ovenkarmi on joka tapauksessa poistettu ja olen sahannut pois parketin ja listan sen osan alta, joka meni oviaukkoon.

Ajattelin poistaa sahanpurun lähinnä aukkoa ja korvata sen tavallisella eristyksellä.
Pitäisikö minun porata betoniin saadakseni jotain, jotta lekaharkot pysyvät kunnolla paikoillaan, vai riittääkö laasti betonia vasten?
Aloitetaan sillä puolella, joka ei tule näkymään. (Siihen tulee rivi vaatekaapin runkoja eteen).
Jos emme onnistu saamaan sitä puolta tarpeeksi hyväksi, voimme ottaa ammattilaisen toiselle puolelle, joka tulee olohuoneeseen.
Ovi ja ovenkarmi on joka tapauksessa poistettu ja olen sahannut pois parketin ja listan sen osan alta, joka meni oviaukkoon.

Ajattelin poistaa sahanpurun lähinnä aukkoa ja korvata sen tavallisella eristyksellä.
Pitäisikö minun porata betoniin saadakseni jotain, jotta lekaharkot pysyvät kunnolla paikoillaan, vai riittääkö laasti betonia vasten?
En ole koskaan muurannut leca, joten en tiedä siitä, mutta luultavasti vain "pinoaisin" ne ilman, että kiinnittäisin niitä seinään millään. Eikö lecaan kohdistu mitään voimia, mietin? Muuten se ei ole iso työ porata muutama reikä ja laittaa niihin raudoitusrauta, joka on lohkojen välisessä saumassa. Olen rappannut muutaman kerran, pieniä alueita, joista olen poistanut laattoja ja sellaista, se ei ole kovin vaikeaa ja aika hauskaa. Se, mitä tein väärin, oli, etten kastellut seinää kunnolla ennen kuin heitin rappauksen ensimmäistä kertaa, ja vähitellen opin sekoittamaan riittävän löysää laastia, joten se on ehkä se neuvo, jonka voin antaa, vettä pinnalle, joka rapataan ja löysää laastia. Oviaukko on kätevästi sopivan leveä, jotta laastin voi tasoittaa laudalla, joka lepää seinää vasten molemmilta puolilta. Näin olisin tehnyt, mutta tällä erinomaisella sivustolla tulee varmasti joku taitavampi kuin minä antamaan tarkempia neuvoja vielä
Onnea!
Hyvin tehty! Ja eikö olekin ihana tunne, kun huomaa, että osaa!
Anteeksi että lainaan postausta, JanneL, mutta tämä on juuri se, mistä on kyse, kun rakentaa omaa taloa, kokeilla sellaisia asioita, joita ei ole ennen tehnyt eikä osaa ja huomata, että osaa kyllä