16 762 lukukertaa ·
7 vastausta
17k lukukertaa
7 vastausta
Sateen kastaman puun tiheys
Mietin, mitä kuiva ja kostea puu oikeastaan painavat? Että kuivan puun tiheys on noin 500 kg/m3 löytyy taulukoista, mutta mitä painaa puu, joka altistuu sateelle ja kosteudelle ulkona? Onko ero maalatun ja painekyllästetyn puutavaran kosteuden imeytymisessä/tiheydessä?
Ylittääkö tiheys 1000 kg/m3?
Olen ajatellut rakentaa oven, jossa on 96 mm vaakapaneelilautoja.
Ylittääkö tiheys 1000 kg/m3?
Olen ajatellut rakentaa oven, jossa on 96 mm vaakapaneelilautoja.
Arvaan villisti nyt! Mutta jos ajatellaan, että kostea puulankku yhä kelluu, niin densiteetin täytyy olla alle 1000 kg/m3 (edellyttäen, että muoto on kuin lankku). Todellakin, puu voi upota, jos se on kunnolla läpimärkä, mutta näissä tapauksissa se tuskin uppoaa, joten jos tarkoitat puulla mäntyä tai kuusta, luulen, että densiteetti on huomattavasti alle 1000 kg/m3, jos puu on niin märkää, sinulla on todennäköisesti melko suuria ongelmia.
Sitten mitä densiteetti on puulle, on tietysti hyvin erilaista eri kappaleille. Sen tuntee itse kuinka eri runkopuut voivat painaa hyvin eri tavalla.
Sitten mitä densiteetti on puulle, on tietysti hyvin erilaista eri kappaleille. Sen tuntee itse kuinka eri runkopuut voivat painaa hyvin eri tavalla.
Loogisesti ajateltuna märän puun tiheys ei voi saavuttaa 1000 kg/m3.
Tiedämme, että puun tiheys on alhaisempi kuin veden, ja edellyttäen, että jokin määrä puuta säilyy rakenteessa, tiheydeksi tulee siten alle 1000 kg/m3, muuten jäljellä on vain vettä ja silloin sen on jäätävä 1000 kg/m3:ksi, ellei sinulla ole uutta vettä, jolla on korkeampi tiheys
Tiedämme, että puun tiheys on alhaisempi kuin veden, ja edellyttäen, että jokin määrä puuta säilyy rakenteessa, tiheydeksi tulee siten alle 1000 kg/m3, muuten jäljellä on vain vettä ja silloin sen on jäätävä 1000 kg/m3:ksi, ellei sinulla ole uutta vettä, jolla on korkeampi tiheys
Kuten ymmärrän ts:n, tarkoittaa hän kosteaa puuta, ei märkää, kuten se olisi järvessä.
Se puu, joka painaa 500 kg/m³ kuivassa tilassa, painaa ulkona enintään 600 kg/m³ esimerkiksi ovessa.
Puu voi upota; olen itse ostanut sellaista puutavaraa, joka on ollut pohjassa pitkään ja käyttänyt sitä puusepäntyoissa, sekä koivua että mäntyä.
Se puu, joka painaa 500 kg/m³ kuivassa tilassa, painaa ulkona enintään 600 kg/m³ esimerkiksi ovessa.
Puu voi upota; olen itse ostanut sellaista puutavaraa, joka on ollut pohjassa pitkään ja käyttänyt sitä puusepäntyoissa, sekä koivua että mäntyä.
Viimeksi muokattu:
T-G-B... Jos tarkistat jostain taulukosta mitä puulaji painaa (kuivana) ja mittaat sitten kosteuspitoisuuden juuri siinä mitä sinulla on, voit laskea kuinka paljon enemmän se painaa. Näyttäisi siltä, että mittaus tehdään noin 15-20% kosteudessa ja kilogrammoina kuutiometriä kohden kun se on kuivaa.
Kyllästetty puu painaa noin 830 kg/m3. Lähde: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/byggande/hantering-och-lagring/T T-G-B sanoi:Ihmettelen, mitä kuiva ja kostea puu oikeastaan painaa? Että kuivalla puulla on tiheys noin 500 kg/m3 löytyy taulukoista, mutta mitä painaa puu, joka altistuu sateelle ja kosteudelle ulkona? Onko maalatun ja painekyllästetyn puun välillä eroa kosteus-/tiheysmäärässä? Onko tiheys yli 1000 kg/m3? Olen ajatellut rakentaa oven, jossa on 96 mm vaakapaneelilautoja.
Klikkaa tästä vastataksesi