Hei,

Tietääkö joku, miten suojata talo salamaniskuilta nykyaikaisella tavalla tänään? Meidän talotoimittaja ei näytä miettineen, että olisi hyvä olla salamasuoja - tyyppiä ukkosenjohdatin.

Tietääkö joku?

//Snäckan

Salamanjohdatin ei ole juuri nykyaikainen?
Karkean suojan mittaritaulussa, välisuojan sähkötaulussa ja mahdollisesti hienosuojan kulutuspisteessä (tietokone, TV, stereo jne.) riittävät käytännössä kaikissa ukkoseniskuissa. Soita vakuutusyhtiöösi, sillä he tietävät ja antavat sinulle lisäksi omavastuun poistamista ja alennusta, jos asennat hyväksytyn ukkossuojan.

Muuten sähkömieheni vain pudisti päätään, kun mainitsin itse salamanjohdattimen.

Johan Gunverth sanoi:
Salamasuojat eivät ole varmaankaan moderneja?
Karkea suoja mittaritaulussa, keskisuoja sähkötaulussa ja mahdollisesti hienosuoja kuluttajan (tietokone, TV, stereo jne.) kohdalla kattavat periaatteessa kaiken mitä tulee salamaiskuihin. Soita vakuutusyhtiöösi, sillä he tietävät ja antavat sinulle lisäksi omavastuuosuudettomuuden ja alennuksen vakuutusmaksuista, jos asennat hyväksytyn salamasuojan.

Sitä paitsi sähköasentajani pudisteli päätään, kun mainitsin itse salamasuojat.
Kaikki mainitsemasi laitteet on tarkoitettu suojaamaan sähköjärjestelmää ukkosen aiheuttamilta ylijännitteiltä. Salamasuoja on tarkoitettu suojaamaan itse rakennusta suorassa iskussa. Molempia tarvitaan.

Karkea suoja sähkötaulussa ei ilahduta sinua, jos salamanisku muuttaa talon seinän polttopuiksi.

Me tutkimme asiaa lisää. Vain eilen salama iski 15 taloon Nacka/Värmdössa! 2 taloa syttyi tuleen....

Luulen, että tämä kysymys on aliarvioitu useilla talonrakentajilla - ajatellaan "se ei tapahdu minulle...".

Ingarössä salama iski kallioon viime viikolla ja tuli ylös taloon!

Totta kai suojaamme kaiken sähköisen varustuksen ylijännitteeltä, se onhan standardi nykyään. Mutta olemme enemmän huolissamme turvallisuudestamme ja palovaarasta.

Emme halua, että Snäckhusimme palaa! ;)

// Snäckan

ps. Tämä kysymys ansaitsee oman linkin kotisivullamme. Aion lomailla tuntureilla viikon, mutta sitten tutkimme lisää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.