Olen ostanut vanhan asunnon, jossa sähkökeskus on hyvin näkyvissä aivan sisäänkäynnin kohdalla. Tarvitsisin vinkkejä siitä, miten voin peittää sen tyylikkäästi mutta kuitenkin toiminnallisesti järkevästi...

Tässä on kuva miltä ne näyttävät:

• Vanha sähkökaappi asunnon eteisessä, jossa on useita sulakkeita ja johto näkyvissä.
Ensinnäkin sinulla on oltava 60 cm vapaata tilaa sulakkeiden edessä. En tiedä kuinka se on automaattisulakkeiden kanssa.

Johan > miksi täytyy olla 60 cm vapaata edessä??

Sähkökeskuksemme on tosin pienempi kuin sinun, mutta voin ottaa kuvan meidän "kaapistamme", jos haluat... liitän kuvan myöhemmin...

siinä ei ole mitään 60 senttimetriä sen edessä ainakaan, mutta luukku avautuu ja itse kaappi "roikkuu" keskuksessa ja sen voi vain nostaa pois.

Yleensä otan sopivan keittiökaapin
ja muokkaan sen sopivaksi.
Muussa tapauksessa, jos on erittäin erikoinen,
mdf toimii hienosti.

Terveisin Putte

Bonnier olisi hauska nähdä kaappisi, liitä mielellään kuva mukaan.

Ukko, joka omisti asunnon ennen minua, oli vain laittanut lastulevyn seinästä ulos ja sitten verhon roikkumaan sähkökaapin eteen. Ei erityisen loistokasta :)

Olenhan itse peltiseppä, joten laatikon kasaaminen ei ole erityisen vaikeaa, mutta mielestäni olisi tyylikkäämpää, jos olisi laatikko mdf:stä tai jostain vastaavasta.

Fredrik.engdahl sanoi:
Johan > miksi pitää olla 60 cm vapaata edessä??
Mahdollisten kipinöiden takia sulakkeista. Olin täsmälleen samassa tilanteessa kuin rahkko kaksi vuotta sitten, kun minun piti remontoida oma BRF. Mittaritaulu ratkesi, kun yhdistys siirsi kaikki kellariin. Keskukseni, joka silloin oli, ajattelin rakentaa syvennykseen, mutta se ei onnistunut sähköasentajan mukaan. Vähintään 60 cm edessä pitää olla.
B
vaihdoin siksi koko keskuksen siistiin Eldoniin automaattisulakkeilla, JFB:llä ja emaloidulla pinnalla.

Voihan se tosin riippua siitä, käyttääkö palavaa materiaalia vai ei. Metallikaappi ei varmaan ole mikään ongelma asettaa tiiviisti vierekkäin.

rahkko sanoi:
Olen ostanut vanhan asunnon, jossa sähkökeskus on näkyvillä aivan sisäänkäynnin vieressä. Tarvitsisin vähän vinkkejä, miten voin peittää sen kauniisti mutta kuitenkin tehdä sen toimivaksi...

Tässä on kuva miltä se näyttää:
Vinkkini on ostaa uusi sähkökaappi, jossa on vikavirtasuojakytkin ja automaattisulakkeet. Biltema, jos mikä, myy valmiiksi kytkettyjä kaappeja, jotka mielestäni ovat tyylikkäimpiä ja joissa on myös hyvät automaattisulakkeet. Sitten soitat sähköasentajalle ja pyydät häntä kytkemään sen, mikä hänen pitäisi pystyä tekemään tunnissa.

Sitten varmistaisin, että pääsen eroon tuosta näkyvästä johtovetoisuudesta, se ei näytä hyvältä, vaikka onkin erittäin yleistä vanhemmissa asunnoissa. Tämä vaatii hieman enemmän työtä ratkaistaaksesi.

Tässä on ei täysin hyvä kuva...

• Vanha seinään kiinnitetty kaappi, jossa on kaareva harmaa ovi ja valkoinen puukehys.
Lekkamraten sanoi:
Minun vinkkini on ostaa uusi sähkökaappi maadoitusvikasuojaimella ja automaattisulakkeilla. Biltema kaikista paikoista myy valmiiksi kytkettyjä kaappeja, jotka mielestäni ovat tyylikkäimpiä ja niissä on myös hyvät automaattisulakkeet. Sitten soitat sähköasentajalle ja pyydät häntä kytkemään sen, mikä hänen pitäisi pystyä tekemään 1 tunnissa.

Sitten varmistaisin, että näkyvät johdinvedot poistetaan, ne eivät näytä hyvältä, vaikka niitä on hyvin usein vanhemmissa asunnoissa. Tämän ratkaiseminen vaatii kyllä hieman enemmän työtä.
Mitä se voisi maksaa yhteensä hintaluokaltaan? Noin 3000 kr? Olen itse asiassa harkinnut keskuksen vaihtamista, mutta mitä asunto-osakeyhtiö siitä sanoo, ovatko he yleensä okei sen kanssa?

rahkko sanoi:
Mitä ne voivat maksaa yhteensä hinnallisesti? Noin 3000kr?
Olen itse asiassa miettinyt keskusyksikön vaihtamista, mutta mitä sanoo asunto-osakeyhtiö siitä, ovatko yleensä ok?
On toinen keskustelu jonkun sähköasentajan kanssa toisessa ketjussa Bilteman sähkökaapista. Voin vain sanoa, että se on toiminut täydellisesti minulle.

Biltema Sverige

Yleensä yhdistys vastaa johdoista, jotka palvelevat useampaa kuin yhtä asuntoa, ja osakas muusta.

Yleensä siinä lukee jotain tyyliin:

"Osakas vastaa siten kunnossapito- ja korjaustöistä muun muassa:
· johtoihin liittyen viemäri, lämmitys, kaasu, sähkö ja vesi – siltä osin kuin ne ovat asunnon sisällä
eivätkä palvele useampaa kuin yhtä asuntoa

Jotta olisit varma, kysy joltain hallituksesta tai lue mitä sääntöihin kuuluu yhdistyksessäsi. Todennäköisesti se on sinun vastuullasi kuten useimmissa muissakin yhdistyksissä.

Asunto-osakeyhtiö vastaa kuitenkin nousujohdosta asuntosi sisälle, koska se ei ole asunnon sisällä, mutta sitä ei tarvitse vaihtaa, kun vaihdetaan normikeskusta/sähkökaappia.

Johan Gunverth sanoi:
Se voi kyllä johtua siitä, käyttääkö palavaa materiaalia vai ei. Metallikaappi tuskin on mikään ongelma sijoittaa lähelle.
Joissakin asunnoissa kaappi on jopa rakennettu plään mukaan metalliluukun kanssa, olen nähnyt, joten en usko että on pakko olla 60 cm väliä sulakkeiden ja mahdollisen luukun välillä.

Sen sijaan voisin kuvitella, että täytyy olla 60 cm vapaa pääsy vaihtaaksesi sulakkeet, korjaustöitä jne. !?

/K

Tietämättä tästä ketjusta kysyin melkein saman kysymyksen sähköfoorumilla ja sain vastaukset, että ei ole sääntöjä koskien tätä tavallisille asennuskeskuksille asunnoissa. Keskuksessa pitäisi kuitenkin voida työskennellä ilman, että tarvitaan liikaa purkamista....

http://www.byggahus.se/forum/el/61133-bygga-elcentral.html#post413244

/Ingenjören

juuri ollut keittiö, jossa olen työskennellyt, jossa sähkökeskus rakennettiin kaappiin, eikä sähköasentaja sanonut mitään siitä, että pitäisi olla 60 cm palavaan materiaaliin

oppii jotakin uutta joka päivä

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.