Hei,

Aion muuttaa asuntoon, johon haluan 2 kpl seinävalaisimia betoniseinään käytävällä. Jyrsintä ei ole sallittu. Mietin, että liimaisin kipsilevyt päälle ja laittaisin sitten sähköjohdot uriin.

Voisiko joku ystävällisesti kommentoida, onko tämä hyvä idea, ovatko 12mm kipsilevyt liian raskaita? Jos käytetään 6mm levyjä, voiko liimata kaksinkertaisia levyjä, jotta on tilaa sähköjohdoille? Ja muuta...

Kiitos!

Kapea, valkoinen käytävä, jossa on puulattia, kaksi ovea vasemmalla, yksi ovi oikealla ja harmaa ulko-ovi käytävän päässä.

Petter

Mikael_L
Ovatko ne kipsilevyseinät?
Silloin voit tehdä reiän lampun kohdalle ja joko lattialistan tai kattolistan kohdalle ja vetää EXQ-kaapelin tai joustavan putken seinän sisällä.

Voidaanko/pitäisikö lamppu asentaa rasian päälle?

muokkaa:
Äh, sori, siinähän luki betoniseinä ...:oops:

No sitten varmaan päälleasennettu kaapeli on vaihtoehto tai ehkä kuten kirjoitat, ura tehty kipsilevyillä ...

Kiitos. Luuleeko, että 12mm on liian raskas liimata?

Mikael_L
Ei ongelmaa, löydä vain sopiva liima, voi olla mitä tahansa, mutta ei tietenkään epoksia, puuliimaa (valkoliimaa) tai syanoakrylaattiliimaa muutaman esimerkin mainitakseni. Mutta jokin asennusliima jostakin lajista. Tarvitset liiman lujuuden vähäiset 10-15 kg/neliö, ja monet asennusliimat ovat 1000-10000 kertaa vahvempia. Tai esim. Tec 7, joka kestää 270 000 kg/neliö... :D

Ongelmasi tulevat sen sijaan olemaan kaksi muuta, miten suojaat sähkökaapelia? Kuinka vältät, että seinä halkeaa liitoksesta?

muokkaa: Luulen, että täällä on muita, jotka ovat parempia ehdottamaan hyvää liimaa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Mikael, arvostettua. Hyvät jatkokysymykset, olen erittäin epävarma molemmista kysymyksistä. Tarkoitukseni on yrittää saada hieman tuloa siitä, miten ja jos asiat edistyvät, jotta voin valmistella kaiken niin, että sähköasentaja voi vetää sähkön.

1. Olin toivonut, että tasoitus urien ja seinän yli riittäisi, mutta onko sinulla/teillä kokemusta siitä, että siihen voi tulla halkeamia? Voiko käyttää jotain karkeampaa kuin tasoite, esimerkiksi laastia?

2. Nyt pyydän anteeksi tietämättömyyttäni, mutta olin myös toivonut, että sähkön saisi johonkin muotoon putkeen, joka on kapeampi kuin 12mm? Onko sinulla enemmän tietoa tästä Mikael?

Kiitos

Googlailin vähän ja ajattelin VP10, eli 10mm putki urissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.