Minulla on kaksi palkkia, jotka ovat 8 cm paksuja ja 22 cm leveitä.
Pituus 3 metriä

Tarvitsisin sahata sen niin, että siitä tulee 7*17
Mitä työkalua käyttäisin saadakseni sen 7 cm paksuksi?
Käsipyörösaha ei mene niin syvälle, vaikka kääntäisikin palkin. Tarvitsen jotain, jolla voi sahata suoraan sekä joka kestää vähintään puolet 17 cm:stä.

Pistosahalla en saa koskaan suoraa jälkeä.
Käsipyörösaha ei kestä syvyyttä
Jotain muuta minulla ei ole kotona, mutta mitä minun pitäisi etsiä?
 
J jamaica sanoi:
Minulla on kaksi palkkia, jotka ovat 8cm paksuja ja 22cm leveitä.
Pituus 3 metriä

Tarvitsisin sahata se niin, että siitä tulee 7*17.
Mitä työkalua käytän, jotta se olisi 7cm paksu?
Pyörösaha ei mene niin syvälle, vaikka kääntäisi palkin. Tarvitsen jotain, joka pystyy sahaamaan suoraan ja selviää vähintään puolesta 17cm.

Pistosahalla en koskaan saa suoraan.
Pyörösaha ei riitä syvyyteen.
Ei ole mitään muuta kotona, mutta mitä minun pitäisi etsiä
Vuokraa pöytäsaha tai vie ne johonkin puusepänliikkeeseen ja maksa heille, että tekevät sen.
 
  • Tykkään
jamaica
  • Laddar…
C
Kun teen puutöitä talossa, halkaisen melko usein tukkeja. Mutta lyhyempiä paloja kuin 3 metriä.

Jos pysytään tee-se-itse-menetelmissä:

Timmermannen, joka auttaa meitä, oli käyttänyt moottorisahaa. On todella riskialtista halkaista tukki moottorisahalla käsivaralta, erityisesti jos ei ole tottunut siihen. Mutta se on mahdollista. Pintakäsittelyn laatu on noin 1/10, mutta se voi olla riittävän hyvä joihinkin tarkoituksiin.

Seuraava askel on jonkinlainen moottorisahan halkaisuteline. On olemassa kaikkea yksinkertaisista tukista täydellisiin pieniin sahalaitoksiin. Itsetehtyä, valmiiksi ostettua tai jotain siltä väliltä. Esimerkiksi:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980

Jos tarvitset paremman pinnan ja satut omistamaan tasohöylän, se on loistava tapa tehdä karkeat mittaukset. Myös käsin höyläys on mahdollista, mutta se on melko hikinen haaste näillä mitoilla.

Itse olen vähän mukavampi pyörösahalla ja käytän useimmiten pöytäsahaa tai käsipyörösahaa sahaamalla maksimisyvyys molemmilta puolilta. Sitten otan jäljelle jääneen keskiosan käsi- tai japaninsahalla, jossa on halkaisuhampaat, ja käsinhöylään tarvittaessa. Mutta silloin se on paljon helpompaa, koska suurin osa pinnasta on jo tasainen.

On syytä huomata tässä menetelmässä, että on tärkeää varmistaa, että puutavara on suhteellisen suora, tasainen ja suorakulmainen. Kuten kaikissa halkaisuissa, mutta mitä karkeampia mittoja, sitä enemmän virheet tulevat esiin.
 
  • Tykkään
SvanteC ja 5 muuta
  • Laddar…
J jamaica sanoi:
Mitä työkalua käytän, jotta se olisi 7 cm paksu?
Nauhahiomakone.
 
  • Tykkään
jamaica
  • Laddar…
Kiitos kaikille vinkeistä

Moottorisahaa en ala kokeilemaan :)
Nauhahiomakone tai viedä huoltoon tai vuokrata, se jää pois, kun uusi palkki maksaa noin 500 kr, joten voin aivan yhtä hyvin ostaa. Mietin, onko olemassa niksiä, jota en ole kotona ajatellut.

Voin ostaa suuremman terän ja kokeilla sahata, kuten joku kirjoitti, käsipyörösahalla. Ongelmana on, ettei minulla ole tukea, joka ohjaisi sen suoraan, joten olen hieman epävarma, mutta voin kokeilla. Kääntää sen ja lopettaa käsisahalla.
Jos ostan suuremman terän, minkä kokoinen halkaisija sen pitäisi olla? Tai tarkoitan, kuinka suuri osa terästä menee noin palkkiin?
 
Voiko sirkkeli todella olla suurempi terä kuin se, joka on alun perin kiinnitetty? Se kuulostaa oudolta.
 
  • Tykkään
SvanteC ja 1 muu
  • Laddar…
Tunneeko joku, jolla on tasohöylä? Paksuudesta pitää vaan poistaa 10mm. Sen höylää pois kolmella ohituksella.

Korkeutta otat kahdesta suunnasta pyörösahalla. Hyödynnä tilaisuutta höylätä pinta siistiksi, kun höyläät jo toista puolta.
 
Miksi senttimetri on niin kriittinen? Eikö paksuutta voi säilyttää, niin muut asiat ratkeavat helposti?
 
  • Tykkään
useless
  • Laddar…
Voit myös sahata useita 5 cm tai 1 cm syviä viiltoja sirkkelillä ja käyttää sitten talttaa poistaaksesi puun sahaleikkausten välistä sekä höylää siistiäksesi sen jälkikäteen. Voit lisäksi tehdä sen vaiheittain, jos et voi sahata 5 cm kerralla sirkkelillä.
 
  • Tykkään
jamaica
  • Laddar…
Riippuen hieman puulajista ja muista tekijöistä, voit kokeilla käsisahaa. Aseta palkki sivulleen ja aseta 7 cm puulistat tai muuta tukea viereen. Voit myös pitää palkin pystyasennossa, mutta silloin tarvitaan usein tukea molemmin puolin sahaa.
Kokeile sitten sahata. Vaihda sahakulmaa melko usein, niin se sujuu helpommin. Se vie pari tuntia, mutta luultavasti nopeammin kuin pyörösaha ja taltta -menetelmä.
Ei ole varmaa, että se toimii. Se riippuu, kuten sanottu, monista tekijöistä. Mutta tunnet nopeasti, teetkö edistystä vai tuntuuko se turhalta.
 
C
J jamaica sanoi:
Vannesaha tai jättää sisään tai vuokrata se jää pois nyt, kun uusi palkki maksaa noin 500 euroa, joten voin yhtä hyvin ostaa.
Silloin se on itsestään selvä vaihtoehto, jos arvostat aikaa millään tavalla.
 
  • Tykkään
J Vos ja 1 muu
  • Laddar…
A AG A sanoi:
Riippuen hieman puulajista ja muusta voit kokeilla käsisahalla. Aseta palkki sivulleen ja laita 7 cm tukipuut tai muu tuki viereen. Voit myös pitää palkin pystyasennossa, mutta silloin usein tarvitaan tuki molemmille puolille sahaa.
Kokeile sitten sahata. Vaihda sahan kulmaa melko usein, jolloin se on helpompaa. Se vie pari tuntia, mutta todennäköisesti nopeammin kuin pyörösaha ja talttamenetelmä.
Ei ole varmaa, että se toimii. Se riippuu kuten sanottu monista asioista. Mutta huomaat nopeasti, teetkö edistystä vai tuntuuko se toivottomalta.
Aion yrittää tätä. Kiitos.
Muussa tapauksessa minun täytyy luultavasti mennä ostamaan uusi palkki. Nyt olen tarkistanut vaihtoehdot kuitenkin.

En ole maininnut, että suurin ongelma on se, että palkki on hieman leveämpi kuin seinä, jonka välissä se on. Olen laajentanut aukkoa seinässä ja aion vahvistaa tämän palkin avulla. Haluan kaventaa palkkia estetiikan vuoksi, sillä näyttääkö se varmasti hassulta, jos palkki on hieman leveämpi kuin seinä? Tässä tapauksessa 10 mm. Se on 5 mm kummallakin puolella. Ehkä sillä ei ole merkitystä?
 
No, aina voi laittaa kerros kipsiä peittämään eron?
 
  • Tykkään
Robert-san01 ja 1 muu
  • Laddar…
J jamaica sanoi:
Aion yrittää tätä. Kiitos
Muussa tapauksessa minun on varmaan mennä ostamaan uusi palkki. Nyt olen katsonut vaihtoehdot kuitenkin.

En ole maininnut, että suurin ongelma on, että palkki on hieman leveämpi kuin seinä, johon se on asennettu. Olen leventänyt aukkoa seinässä ja vahvistanut sen tällä palkilla. Haluan kaventaa palkkia esteettisistä syistä, sillä eikö se näytä kummalliselta, jos palkki on hieman leveämpi kuin seinä? Tässä tapauksessa 10mm. Se olisi 5mm kummallakin puolella. Ehkä se ei haittaa?
J jamaica sanoi:
Aion yrittää tätä. Kiitos
Muussa tapauksessa minun on varmaan mennä ostamaan uusi palkki. Nyt olen katsonut vaihtoehdot kuitenkin.

En ole maininnut, että suurin ongelma on, että palkki on hieman leveämpi kuin seinä, johon se on asennettu. Olen leventänyt aukkoa seinässä ja vahvistanut sen tällä palkilla. Haluan kaventaa palkkia esteettisistä syistä, sillä eikö se näytä kummalliselta, jos palkki on hieman leveämpi kuin seinä? Tässä tapauksessa 10mm. Se olisi 5mm kummallakin puolella. Ehkä se ei haittaa?
Luulen, että on vain hyvä, jos palkki ulkonee 5 mm kummallakin puolella. Vaihtoehtona on, että palkki on tasainen seinän kanssa joskus. Silloin pitää 'valita', onko se tasainen, kun palkki on leveimmillään kesällä vai kun se on kapeimmillaan talvella. Lisäksi on riski, että palkki vääntyy hieman ja tulee epätasaisuutta joka tapauksessa. Mielestäni on parempi, että se ulkonee 5 mm, jota voi esimerkiksi tiivistää tai tapetoida vasten.
 
  • Tykkään
jamaica
  • Laddar…
J J Vos sanoi:
Luulen, että on vain hyvä, jos palkki ulkonee 5 mm molemmilta puolilta. Vaihtoehto on, että palkki on välillä tasan seinän kanssa. Silloin voit 'valita', onko se tasan, kun palkki on leveimmillään kesällä vai kun se on kapeimmillaan talvella. Lisäksi on olemassa riski, että palkki kiertyy hieman ja siitä tulee epätasainen joka tapauksessa.
Mielestäni on sitten parempi 5 mm ulkonema, jota voit esim. saumata tai tapetoida vasten.
tehdään niin sitten, kiitos
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.