4 088 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Sahaa oviaukko sisäseinään
Hei kaikki,
Luette iloisten amatöörien sanoja täällä ja kohtasimme (ei täysin odottamattomasti) joitain yllätyksiä, kun meidän piti "vain" sahata oviaukko ei-kantavaan seinään. Aiemmilta omistajilta on jäänyt ovi seinään, minkä saimme vahvistettua aloittaessamme sahaamista ja löytäessämme täysin ehjän vanhan ovikarmin. Haluamme asentaa modulaarin, jonka koko on 13,3x21, ja nykyinen ovikarmi on huomattavasti pienempi, joten sahasimme ja purimme sen. Toiveemme oli toki kohdata kauniit tukikehikot, mutta sen sijaan kohtasimme rappauksen ja luultavasti lekaharkot. Pintakäsittelyt näyttävät olevan enintään lasikuitukangasta, joten kysymys kuuluu - kuinka jatkamme oviaukon "sahaamista" ja miten kiinnitämme uudet tukikehikot ovikarmille?
Luette iloisten amatöörien sanoja täällä ja kohtasimme (ei täysin odottamattomasti) joitain yllätyksiä, kun meidän piti "vain" sahata oviaukko ei-kantavaan seinään. Aiemmilta omistajilta on jäänyt ovi seinään, minkä saimme vahvistettua aloittaessamme sahaamista ja löytäessämme täysin ehjän vanhan ovikarmin. Haluamme asentaa modulaarin, jonka koko on 13,3x21, ja nykyinen ovikarmi on huomattavasti pienempi, joten sahasimme ja purimme sen. Toiveemme oli toki kohdata kauniit tukikehikot, mutta sen sijaan kohtasimme rappauksen ja luultavasti lekaharkot. Pintakäsittelyt näyttävät olevan enintään lasikuitukangasta, joten kysymys kuuluu - kuinka jatkamme oviaukon "sahaamista" ja miten kiinnitämme uudet tukikehikot ovikarmille?
Hei Tompafix, Osakehuoneisto on rakennettu 40-luvun lopulla - joten yläpuolella ovat naapurimme. Moduulimittoja emme tiedä sataprosenttisesti, mutta oviaukon ulkopuolen leveys on 82cm leveä ja hieman yli 2 metriä korkea, joten todennäköisesti 8x21 moduulimitoissa.T Tompafix sanoi:
Teidän kannattaa ehkä tarkistaa yhdistykseltä, saatteko tehdä sellaisen toimenpiteen. Seinä voi olla kantava. On sitten vaikeaa arvioida, mistä materiaalista se on tehty. Jos teillä on huono onni, se on sinibetonista, joka sisältää radonia. Sitä ei pidä purkaa miten sattuu.
Paras vastaus
Olettaen, että kyseessä on ei-kantava seinä kevytsoraharkoista/kuonalevyistä tai kevytbetonista, on helpointa avata reikä tiikerisahalla, jossa on kevytsoralle tarkoitettu terä. Jos kyseessä on tiili, käytä sahaa timanttiterällä.
Ole valmis siihen, että muurauksen osat ovenaukon yläpuolella saattavat pudota alas, jos laajennatte aukkoa niin paljon kuin 13 moduulia, luultavasti siellä ei ole palkkia tällä hetkellä, vaan vanha karmin osa toimi "palkkina" pitäen lohkot paikoillaan välipohjaa vasten. Karmi luultavasti muurattiin kiinni oveen, jossa naulat laitettiin kerrosten väliin ja "tiivistettiin" muurauslaastilla.
Ette tarvitse mitään koolauksia oven karmi varten, karmiholkit, tulpat & ruuvit toimivat oikein hyvin. Jos se on liian epätasainen, voitte levittää hieman laastia ja tasoittaa sitä suorakulmalla, jotta se on jollain lailla tasainen karmiholkeille.
Itse tiivistän sisäovet muurauksessa polyuretaanivaahdolla, tuntuu turvallisemmalta ja asennus tuntuu vakaammalta.
Ole valmis siihen, että muurauksen osat ovenaukon yläpuolella saattavat pudota alas, jos laajennatte aukkoa niin paljon kuin 13 moduulia, luultavasti siellä ei ole palkkia tällä hetkellä, vaan vanha karmin osa toimi "palkkina" pitäen lohkot paikoillaan välipohjaa vasten. Karmi luultavasti muurattiin kiinni oveen, jossa naulat laitettiin kerrosten väliin ja "tiivistettiin" muurauslaastilla.
Ette tarvitse mitään koolauksia oven karmi varten, karmiholkit, tulpat & ruuvit toimivat oikein hyvin. Jos se on liian epätasainen, voitte levittää hieman laastia ja tasoittaa sitä suorakulmalla, jotta se on jollain lailla tasainen karmiholkeille.
Itse tiivistän sisäovet muurauksessa polyuretaanivaahdolla, tuntuu turvallisemmalta ja asennus tuntuu vakaammalta.
T Tompafix sanoi:
Hei taas!T Tofe sanoi:
Kiitos huolenpidosta, olemme saaneet oviaukolle hyväksynnän yhdistykseltä, joka myös vahvisti, ettei se ole kantava. Tiedämme myös, että naapurit ovat tehneet saman toimenpiteen
Hei KjellTimell!K KjellTimell sanoi:Jos kyseessä on ei-kantava seinä, joka on valmistettu kevytsorasta/kuonalevyistä tai kevytbetonista, on helpointa tehdä aukko tiikerisahalla ja käyttää terää, joka on tarkoitettu kevytsoralle. Jos se on tiiltä, käytä sahanterää, jossa on timanttiterä.
Valmistaudu siihen, että muuraus oven yläpuolella saattaa romahtaa jos leventätte jopa 13-moduuliin, siellä ei luultavasti ole palkkia nykyään, vaan vanha karmin toimi "palkkina" pitämään lohkot lattiapinnan vasten. Karmi muurattiin todennäköisesti kiinni oven kanssa, jossa kynnet asetettiin välissä saumaan sekä "kiilattiin" muurilaastilla.
Ette tarvitse tukipuita oven karmille, karmin holkit, tulpat & ruuvit toimivat erinomaisesti. Jos pinta on liian epätasainen, voitte vetää siihen vähän rappausta ja tasoittaa sen oikeuspuikolla niin, että se on edes jossain määrin tasainen karmin holkeille.
Henkilökohtaisesti kiilaan sisäovia muuraukseen vaahdolla, tuntuu turvallisemmalta ja asennus tuntuu tukevammalta.
Lämmin kiitos avustasi
Ohjeiden mukaan se on ei-kantava! Kiitos hyvistä vinkeistä - onko mitään keinoa estää muuraus oven yläpuolella romahtamasta? Koska juuri sellainen tunne oli, että se aikoo tehdä
Kuvauksesi siitä, miten ovenkarmi asennettiin, kuulostaa juuri siltä, miltä se näyttääkin! Tiikerisahamme on akkukäyttöinen 18 volttia - pystyykö se tehtävään oikeanlaisella terällä?
Kuvauksesi ratkaisusta tuntuu turvalliselta - KIITOS!
Jäsen
· Stockholm
· 2 268 viestiä
Sinibetoni ei sisällä radonia, se luovuttaa radonia. Radon on kaasu.T Tompafix sanoi:
Jäsen
· Stockholm
· 2 268 viestiä
Se on aluniskistasta sinibetonissa, joka sisältää radiumia, ja kun radium hajoaa, muodostuu mm. radonkaasua sekä gammasäteilyä. Kuinka paljon radonkaasua ja gammasäteilyä muodostuu, riippuu siitä, mistä aluniskista tulee.T Tompafix sanoi:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/radonkallor-i-inomhusluften/
Njae, uskon, että turvallisinta on purkaa muuraus. Jos olisitte vain vaihtaneet karmit, se olisi toiminut, lohkot lukitsevat melko hyvin toisiinsa. Mutta koska laajennatte jänneväliä, olisin tehnyt sen heti, sen sijaan että myöhemmin, kun kaikki on "valmista".T Tofe sanoi:Hei KjellTimell!
Suuri kiitos avusta
Mukaanlukien ohjausvälineen mukaan se ei ole kantava! Kiitos hyvistä vinkeistä - onko olemassa tapaa estää, että muuraus oven yläpuolella romahtaisi? Koska siltä se juuri tuntui, että se aikoo tehdä.
Sinun kuvaus siitä, miten ovikarmi on asennettu, kuulostaa juuri siltä, miltä se näyttää! Meidän tiikerisaha on akkukäyttöinen 18 volttia - selviytyykö se tehtävästä oikeanlaisen terän kanssa?
Kuvailtu ratkaisusi tuntuu luotettavalta - KIITOS!![]()
Voitte laittaa horisontaalisen laudan ja tukea ylös, kunnes olette sahanneet seinän, sitten arvioida, tuleeko se kestämään.
Jos se ei kestä, voitte pitää laudan paikallaan ja sahata ylärakenne "lohkoiksi" ja purkaa hallitusti, sen jälkeen poista tuki.
Helpoin tapa on asentaa uusi ylärakenne ja peittää kipsillä. Sitten levittää tasoitetta, kunnes seinät ovat linjassa toistensa kanssa.
Kyllä, jos kyseessä on Leca, kuona- tai kevytbetonilaatat, tiikerisaha toimii siinä hyvin, siitä olen vakuuttunut. Akun vaihto/lataus voi olla tarpeen. Nämä materiaalit ovat hyvin huokoisia ja helppoja sahata. Voimaa ei tarvita paljon.
Hei KjellTimell,K KjellTimell sanoi:Njae, jag tror det säkraste är att plocka ner murverket. Hade ni bara bytt karm så hade det funkat, blocken låser ganska bra i varandra. Men eftersom ni ökar spännvidden hade jag åtgärdat det på en gång, istället för senare när allt är "klart".
Ni kan ju lägga en horisontell planka och stämpa upp tills ni sågat upp väggen, därefter bedöma om det kommer hålla.
Kommer det inte hålla, kan ni ha kvar plankan och såga upp överstycket i "block" och plocka ner under någorlunda kontrollerade former, därefter ta bort stämpen/stöttan.
Enklast blir att regla upp nytt överstycke och gipsa igen. Sedan bredspackla tills väggarna livar med varandra.
Ja, är det lättklinker, slaggplattor eller lättbetong så kommer den tigersågen fungera bra, det är jag övertygad om. Nått batteribyte/laddning kanske erfordras. Dessa material är väldigt porösa och enkla att såga i. Krävs inte mycket kraft.
Kiitos paljon vastauksesta ja nopeasta avusta - erittäin konkreettista ja selkeää
Kivaa viikonloppua ja kaikkea hyvää!
Klikkaa tästä vastataksesi

