53 873 lukukertaa ·
22 vastausta
54k lukukertaa
22 vastausta
Sahaa ja asenna valkoiset jalkalistat
Olemme alkaneet vaihtaa ruskeaksi petsattuja lattialistoja valkoiseksi maalattuihin.
Mielestämme lopputulos ei ole kovin hyvä nyt kun olemme asentaneet ensimmäiset listat.
Aluksi sahasin listat tavallisella jiirisahalla, mutta mielestäni leikkaukset olivat hieman epätasaisia.
Kokeilin sitten sahata listoja katkaisu-/jiirisahalla, jossa on 30-hampainen terä. Sahasin hyvin hitaasti, jotta emme vahingossa vahingoittaisi lakkapintaa liikaa.
Ymmärsin jo etukäteen, että teräni on liian karkea, mutta mielestäni sain silti paremman lopputuloksen kuin käsijiirisahalla.
Saako siistiä leikkausta, jos ostan terän, jossa on enemmän hampaita ja kuinka monta hammasta olisi hyvä olla (siis terässä)?
Seuraava harjoitus oli asentaa listat valkoisilla listaruuvilla (jotka mielestäni olivat helpoimpia).
Kun ruuvaa listan kiinni, ruuvin kanta aiheuttaa listan kutistumisen niin, että kiinnityskohdat näkyvät selvästi.
Onko parempi käyttää valkoisia listanauloja vai onko jotain kikkaa, jolla listojen kiinnitys onnistuisi mahdollisimman siististi?
Mielestämme lopputulos ei ole kovin hyvä nyt kun olemme asentaneet ensimmäiset listat.
Aluksi sahasin listat tavallisella jiirisahalla, mutta mielestäni leikkaukset olivat hieman epätasaisia.
Kokeilin sitten sahata listoja katkaisu-/jiirisahalla, jossa on 30-hampainen terä. Sahasin hyvin hitaasti, jotta emme vahingossa vahingoittaisi lakkapintaa liikaa.
Ymmärsin jo etukäteen, että teräni on liian karkea, mutta mielestäni sain silti paremman lopputuloksen kuin käsijiirisahalla.
Saako siistiä leikkausta, jos ostan terän, jossa on enemmän hampaita ja kuinka monta hammasta olisi hyvä olla (siis terässä)?
Seuraava harjoitus oli asentaa listat valkoisilla listaruuvilla (jotka mielestäni olivat helpoimpia).
Kun ruuvaa listan kiinni, ruuvin kanta aiheuttaa listan kutistumisen niin, että kiinnityskohdat näkyvät selvästi.
Onko parempi käyttää valkoisia listanauloja vai onko jotain kikkaa, jolla listojen kiinnitys onnistuisi mahdollisimman siististi?
Hei
Ostin 60-hampaisen terän sahaani, jonka terän halkaisija on 210mm.
Sahasin eilen muutamia ikkunalaudat ja olen aiemmin käyttänyt sitä valkoisiin listoituksiin. Mielestäni leikkaus on melkein täydellinen, kun katsoo oikein läheltä, näkee hieman rosoisen reunan, mutta se on mielestäni merkityksetön.
Käytin valkoisia nauloja, mutta se on ihan turhaa, sillä vasaralla lyödessä väri katoaa kahdella iskulla. Käytin tipexia naulankantoihin, mutta pitäisi olla parempi tekniikka
Terveisin Emil
Ostin 60-hampaisen terän sahaani, jonka terän halkaisija on 210mm.
Sahasin eilen muutamia ikkunalaudat ja olen aiemmin käyttänyt sitä valkoisiin listoituksiin. Mielestäni leikkaus on melkein täydellinen, kun katsoo oikein läheltä, näkee hieman rosoisen reunan, mutta se on mielestäni merkityksetön.
Käytin valkoisia nauloja, mutta se on ihan turhaa, sillä vasaralla lyödessä väri katoaa kahdella iskulla. Käytin tipexia naulankantoihin, mutta pitäisi olla parempi tekniikka
Terveisin Emil
Kiitos vastauksesta!
Katson, löydänkö uuden klinkan tänä iltana, niin katsotaan, paraneeko tilanne.
Kyllä luulisi, että olisi olemassa parempi tekniikka kuin käyttää tipex, mutta se on idea, joka näyttää toimivan
Jos jollain on lisää ideoita siitä, miten saada siistit kiinnityspisteet, otetaan ne kiitollisena vastaan.
Katson, löydänkö uuden klinkan tänä iltana, niin katsotaan, paraneeko tilanne.
Kyllä luulisi, että olisi olemassa parempi tekniikka kuin käyttää tipex, mutta se on idea, joka näyttää toimivan
Jos jollain on lisää ideoita siitä, miten saada siistit kiinnityspisteet, otetaan ne kiitollisena vastaan.
Sahaan jiirisahalla ja sitten levitän lateksisauman nurkkiin/saumoihin sormella. Nakkaan kiinni tavallisella sinkityllä 40-50mm dyckertillä. Sitten dyckertin/tikun toisella puolella pieni tippa valkoista maalia (tippex käy luultavasti yhtä hyvin.)
Tuloksesta tulee lähes täydellinen. Täytyy melkein etsiä naulanpäitä löytääkseen ne.
Tuloksesta tulee lähes täydellinen. Täytyy melkein etsiä naulanpäitä löytääkseen ne.
Asensin myös valmiiksi maalattuja
valkoisia jalkalistoja.
Ei ollut ongelmia epätasaisista leikkauksista. Minulla on 24t terä, tosin aivan uusi.
Oletko kokeillut laittaa listan maali alaspäin
jiirisahaan?
Käytin myös valkoista listaruuvia ja sain ikävää
"repeilyä" ruuvin kannan ympärille.
Ratkaisin sen esiporaamalla listan, jolloin
tulos oli parempi. Minulla oli kuitenkin vain eteinen ja
keittiö listoitettavana.
On olemassa parempi listaruuvi, jossa on kanta
joka on hieman pienempi ja pyöreämpi, mutta en tiedä
onko se maalattu valkoiseksi.
Olen käyttänyt sitä työssä ja repeily on huomattavasti vähäisempää.
Ystävällisin terveisin, Putte
valkoisia jalkalistoja.
Ei ollut ongelmia epätasaisista leikkauksista. Minulla on 24t terä, tosin aivan uusi.
Oletko kokeillut laittaa listan maali alaspäin
jiirisahaan?
Käytin myös valkoista listaruuvia ja sain ikävää
"repeilyä" ruuvin kannan ympärille.
Ratkaisin sen esiporaamalla listan, jolloin
tulos oli parempi. Minulla oli kuitenkin vain eteinen ja
keittiö listoitettavana.
On olemassa parempi listaruuvi, jossa on kanta
joka on hieman pienempi ja pyöreämpi, mutta en tiedä
onko se maalattu valkoiseksi.
Olen käyttänyt sitä työssä ja repeily on huomattavasti vähäisempää.
Ystävällisin terveisin, Putte
Kiitos vinkistä!
Aion kokeilla kääntää listan väripuoli ankkuria vasten.
Olen nyt hankkinut 48t terän mutta en ole vielä ehtinyt testata sitä.
Rakentajaliike antoi myös vinkin, että jos naulaa, voi esiporata ja käyttää naulausajuria "halkeamien" välttämiseksi puussa ja vasaran pään jälkien piilottamiseksi.
Aion kokeilla kääntää listan väripuoli ankkuria vasten.
Olen nyt hankkinut 48t terän mutta en ole vielä ehtinyt testata sitä.
Rakentajaliike antoi myös vinkin, että jos naulaa, voi esiporata ja käyttää naulausajuria "halkeamien" välttämiseksi puussa ja vasaran pään jälkien piilottamiseksi.
Olen kokeillut käyttää Grabbersin listanaula/peitelistasruuvi (valkoiseksi maalattu), mutta en pidä siitä. Vaikka pää on pieni, se näyttää mielestäni kuoppaiselta. On parempi käyttää kuumasinkittyä dyckert-naulaa (joka on karheampi kuin sähkösinkitty) ja sitten sipaista vähän maalia päihin siveltimellä tai tops-puikolla.
niin monta hammasta kuin mahdollista terällä tulee olla, ja ainoa ja paras tapa kiinnittää listat on naulata ne dyckertpistolilla.
Täysin välttämätön, jos aikoo naulata joitakin listoja, paneeleja jne. voi saada kohtuullisen hyvän hintaan noin 1.000 kr. Sitten lateksia noihin pieniin pieniin naulankantoihin ja listojen liitoksiin.
Täysin välttämätön, jos aikoo naulata joitakin listoja, paneeleja jne. voi saada kohtuullisen hyvän hintaan noin 1.000 kr. Sitten lateksia noihin pieniin pieniin naulankantoihin ja listojen liitoksiin.
Testasin eilen tekemään leikettä uudella 48t-terällä ja tulos oli mielestäni hyvä.
Jos suunnittelu menee kuten toivon, aion laittaa vähän listoja viikonloppuna, joten sitten nähdään, kuinka naulaaminenkin sujuu.
Valitettavasti minulla ei ole kompressoria, joten naulapistoolin joudun kai jättämään
.
Jos suunnittelu menee kuten toivon, aion laittaa vähän listoja viikonloppuna, joten sitten nähdään, kuinka naulaaminenkin sujuu.
Valitettavasti minulla ei ole kompressoria, joten naulapistoolin joudun kai jättämään
DJ: EI, ei yläpuoli alaspäin. silloin naarmutat listan ja värin pintaa vasten...
Hieno-hampainen saha on paras, tai vaihtoehtoisesti asettaa lista alas mutta väri ylöspäin.
Kuitenkin, jos asetat listan alas, sinun täytyy asettaa saha useisiin kulmiin eri jiireihin...
Hieno-hampainen saha on paras, tai vaihtoehtoisesti asettaa lista alas mutta väri ylöspäin.
Kuitenkin, jos asetat listan alas, sinun täytyy asettaa saha useisiin kulmiin eri jiireihin...
Hei
Okei, tein siis oikein, kun asetin listan alas mutta väri ylöspäin. Ehkä tulkitsin Byggputtea väärin, kun hän kirjoitti.
"Oletko kokeillut asettaa listan väri alaspäin jiirisahaan?"
Pian otan käsittelyyn listat 4 oven ympärille sekä keittiön listat, joten pääsen kokeilemaan uusia vinkkejä.
Emil
Okei, tein siis oikein, kun asetin listan alas mutta väri ylöspäin. Ehkä tulkitsin Byggputtea väärin, kun hän kirjoitti.
"Oletko kokeillut asettaa listan väri alaspäin jiirisahaan?"
Pian otan käsittelyyn listat 4 oven ympärille sekä keittiön listat, joten pääsen kokeilemaan uusia vinkkejä.
Emil
Kyllä, voi hyvin maalata niin, että väri on alaspäin. Niin teen minä, ja jos on maalannut listat huolellisesti ja antanut niiden kuivua, listoissa ei ole mitään ongelmaa.
Jos anhålletissa on vähän väriä, se poistetaan rievulla ja hieman lakkabensiinillä, kun on valmis.
Jos anhålletissa on vähän väriä, se poistetaan rievulla ja hieman lakkabensiinillä, kun on valmis.