Onko suosituksia keskietäisyydelle?

Näen, että joillakin on c/c 45 kantaville väliseinille, toisilla c/c 60, vai ohjaako ainoastaan levymateriaali tätä?

Mitkä ovat suositukset ei-kantavalle väliseinälle sekä kantavalle väliseinälle?

cc 450 tulee yhä enemmän, koska se antaa jäykemmän rakenteen ja 900 kipsiä on helpompi käsitellä.

Ilmeisesti keraamiset laatat voidaan myös laittaa suoraan yksinkertaiselle kipsille cc450:ssä, mutta asennan silti kaksinkertaisen kipsin silloin tällöin.

/Kent

Mikael_L
EmMi sanoi:
Onko suosituksia keskietäisyyksistä?

Näen, että joillakin on c/c 45 kantaviin sisäseiniin, toisilla c/c 60, vai onko kyse vain levymateriaalista, joka ohjaa tätä?

Mitkä ovat suositukset ei-kantaville ja kantaville sisäseinille?
Harvoin (ei koskaan?) on tarvetta tiheämmälle koolaukselle vain siksi, että se on kantava seinä. Yksi ainut 95x45 koolaus kantaa ensisijaisesti valtavan määrän painoa, ja jos se ei kestä lastia, syynä on nurjahdus eikä paine. Koolauksia ei voi käytännössä nurjahtaa samassa suunnassa kuin levymateriaali on asennettu, joten jos täytyy mitoittaa nurjahdusriskiä vastaan, leveämmät koolaukset ovat kyseessä, ei tiheämpää koolausta. (eli 120 tai 145 leveä seinä sen sijaan, että 95).

C/C etäisyyden määrää osittain tarkoitus asettaa levymateriaalin leveys, sekä jos seinän pinta täytyy täyttää minimivaatimuksen taivutusjäykkyydestä (esim. seinä pitäisi laatoittaa), jolloin koolataan joko tiheämmin (joskus C/C 30) tai käytetään kaksoislevytystä.

En ole rakennesuunnittelija, joten mahdollisia virheellisyyksiä toivon esim. rakentajan tai Jon_h:n tai jonkun muun, jolla on hyvät talon statiikan tiedot, ilmoittavan.

• Tykkään
Landbogården
  • Laddar…
Uskon, että sinä tiedät vähintään yhtä paljon kuin minä tästä aiheesta, Mikael. :)

Olemme ajatelleet laittaa lastulevy+kipsi sen sijaan, että käytettäisiin kaksinkertaisia kipsilevyjä, jotta voisimme helpommin kiinnittää esim. tauluhyllyjä. Mutta pitäisikö silti käyttää kaksinkertaisia kipsilevyjä märkätiloissa vai voiko siellä käyttää lastulevy+kipsi?

Olemme saaneet neuvon käyttää 70 väliseinissä, jotka eivät ole kantavia, ja 95 kantavissa seinissä.

Höylälastu plus kipsi toimii yhtä hyvin kuin kaksinkertainen kipsi.

Sitten on tiettyjä ongelmia orgaanisten levyjen kanssa kylpyhuoneessa tietyissä olosuhteissa, mutta teidän kannattaisi lukea alan säännöt ja ehkä tutustua kylpyhuoneosion foorumille ennen rakentamista.

Mikael_L
jon_h sanoi:
Luulen, että tiedät vähintään yhtä paljon kuin minä aiheesta, Mikael. :)
Mutta sinulla on kokemusta, minulla on vain teoriaa (melkein ainakin).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.