18 419 lukukertaa ·
21 vastausta
18k lukukertaa
21 vastausta
Saako rakentaa omalla luokittelemattomalla puutavaralla?
Sivu 1 / 2
Mitkä säännöt koskevat, jos kaataa metsää ja sahaa oman puutavaran? Saako esimerkiksi rakentaa autotallin sillä vai onko pakko rakentaa luokitellulla puutavaralla?
Omatoimirakentaja
· SE4
· 3 310 viestiä
Naapurilla on konehalli, jonka katto romahti lumisena talvena. He eivät saaneet mitään vakuutusyhtiöltä, koska se oli rakennettu omalla luokittelemattomalla puutavaralla. Epäilen, että lisäksi kattoristikot olivat omatekoisia eikä oikein mitoitettuja. Mutta oppitunti on, että vakuutusyhtiöt voivat hankaloittaa, jos ei ole tehty standardien mukaan. Mitään kieltoa en kuitenkaan usko olevan.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
tompaah7503:n näkemykset ovat järkeviä. Jos kuitenkin haluat käyttää omaa puutavaraasi, voit hankkia lajittelustandardin SS 23 01 20 ja käyttää sitä. On tärkeää minimoida oksien esiintyminen. Jos sinulla on omaa vanhaa metsää, ei pitäisi olla suurempi ongelma sahata puutavaraa korkeimmissa luokissa, kuten C30 ja C35, joita on itse asiassa melko vaikea löytää tavanomaisesta kaupasta. Sitten on tärkeää tehdä oikeat laskelmat.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ostotavara on nykyään yleensä mitallistettua ja vähintään C14. Kotisahattu puutavara on hienosahattua. Jos puhumme mitoista 45x70 ja ylöspäin.
Joo, mutta miten näkee, oletko käyttänyt C14 tai C24, kun rakennus on sortunut? Ja sitten normaalisti ei tarvita kestävyyden laskelmia pienemmille rakennuksille, ainakaan he eivät ole pyytäneet sitä minulta, kun olen hakenut rakennuslupaa.
Saa rakentaa millä "skit" tahansa, kunhan se kestää. Sikäli kuin mitään muuta ei ole määrätty. Ei saa mitään korvauksia vakuutuksesta, jos seinä, joka on rakennettu liian heikosta puutavarasta mutta oikeaoppisesti luokiteltuna, romahtaa. Kaikki, mikä on rakenteellisesti laskettu, on kuitenkin rakennettava määrätyllä materiaalilla.
Täytyyhän olla jonkinlainen pätevyys, jotta vakuutusyhtiö suostuu siihen. Ei siksi, että riski olisi, jos tekee oikein.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos on mahdollisuus rakentaa omalla puutavaralla, se kannattaa hyödyntää. Edellytykset ovat hyvät lopputulokselle, joka on ylivoimainen verrattuna yleisesti käytettävään heikkolaatuiseen puutavaraan. Mutta täytyy tietää, miten puutavara valitaan ja miten se mitoitetaan.
Suurin osa myytävästä rakennuspuutavarasta on koneellisesti lajiteltua.
Suurin osa myytävästä rakennuspuutavarasta on koneellisesti lajiteltua.
Tapanani on rakentaa suurin osa omalla puutavaralla ja se on selvästi parempaa kuin se, mitä yleensä ostetaan, mutta en lähetä huonolaatuista puutavaraa sahattavaksi, senhän voi sen sijaan myydä. Aion rakentaa kesällä osan sellaisella puutavaralla, jonka olen saanut eräältä sahalta, ja se on pelkästään mäntyä, mutta sekin kelpaa, koska hinta oli oikea.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 033 viestiä
Muutenhan voi rakentaa kattoja ja vastaavia oikeasta puusta ja sitten säästää muussa. Sen sijaan voi sahata paneelia tai mitä tahansa muuta.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 viestiä
Luokiteltu puutavara on yleensä leimattu tasaisin välein koko pituudeltaan. Voiko todellakin luokitella itse? ja sahalaitoksilla tehdään taipumistesti luokitellulle puutavaralle.
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 052 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 052 viestiä
On oltava sertifioitu voidakseen luokitella itse. Mutta vähemmän vaativille osille puu voidaan laskea K12/C14 (T0) vanha ö-timmeri...
SS 23 01 20:n ja SS-EN 1611-1:n mukaisesti
SS 23 01 20:n ja SS-EN 1611-1:n mukaisesti
Viimeksi muokattu: